110 595 läst · 478 svar
111k läst
478 svar
Dragit ner många grader men ändå dyrt
bara 26-27 när ni eldar upp hela huset? Tänkte det borde vara ett par hundra grader minstL Ledicko skrev:Jag gör av med ca 500 kW i månaden till hushållsel och varmvatten.
Eldar upp hela huset med en stor kamin, köpte 6 kubik för 2200 i juni samt har några kubik med emballage
På kvällen har vi runt 26-28 grader i bästrummet och 20-22 i övriga huset. Klagar inte på tempen och lägre än 500 kW per månad i ett hus på 125 m2 i två plan det kommer jag inte.
Vi har ganska mycket julpynt med el men det får vi kosta på oss.
riktigt stor kanin som rymmer hela huset för övrigt
500 kW är otroligt mycket. Min elpanna är på 9 kW och räcker till att värma hela huset.L Ledicko skrev:Jag gör av med ca 500 kW i månaden till hushållsel och varmvatten.
Eldar upp hela huset med en stor kamin, köpte 6 kubik för 2200 i juni samt har några kubik med emballage
På kvällen har vi runt 26-28 grader i bästrummet och 20-22 i övriga huset. Klagar inte på tempen och lägre än 500 kW per månad i ett hus på 125 m2 i två plan det kommer jag inte.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ungefär samma här, kaminen drar upp vardagsrummet till runt 30gr på kvällarna, och på morgonen är det runt 22gr, ligger på 93kWh för värme med VP'n hittills i december. Men den övriga förbrukningen är hopplös att få ned. Jobbar med lite statistik och smartplugs för att se vad som drar. Ligger på 1000kWh per månad utan värme men med varmvatten. Och grannen har inte ens hönorL Ledicko skrev:Jag gör av med ca 500 kW i månaden till hushållsel och varmvatten.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Vad använder du för givare/system för avläsning?MickeTyr skrev:Vi har dragit ner någon grad inomhus men det känns som att om man vill få till någon rejäl besparing så krävs det en rejäl sänkning. Vi har även en ung dotter och hon ska banne mig inte behöva frysa i sitt eget hem.
Däremot har vi dragit ner på lyxen så som elektriska värmegolv på 22 grader samt att jag inte bastar ett par gånger i veckan.
Det kommer bli en sura elräkningar men vi är lyckligt lottade och kan käka dem, även om det såklart slår mot vardagsekonomin.
Bergvärme S3
Ignorera den övre korridor källare, den sitter precis över en radiator.
[bild]
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Tror att du har fel. Men har bara ett franskt program som källa där de sa att bygga just infrastruktur tar tid och hamnarna kommer inte vara klara förrän vintern efter nästa. Var beredd på en till dyr vinter om den inte blir mild.H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Lever du endast på garantipensionen, har du aldrig jobbat? Jag gick tidigare vid 62 och får mindre ut än dig tills jag fyller 67 (regeringen ändrade från 66 till 67). Men kommer nog inte dit innan jag svultit och frusit ihjäl. Gjorde budget innan jag slutade jobba och 3 000 kr till mat och annat som bara försvann med höjda elpriser, höjd ränta och inflation. Jag tror att det nya läget kommer ta fler än Covid gjorde om man räknar på befolkningen under 75 år.Magnus E K skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 326 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 326 inlägg
Nä, har inte fyllt 50 än. Men kan hamna i situationen med garantipension som enda inkomst när det är dags om allt annat fortsätter gå åt helvete, så det finns med i planeringen. (I nuläget lever jag på inkomster från förra året; inga bidrag i någon form.)johnjensen skrev:Lever du endast på garantipensionen, har du aldrig jobbat? Jag gick tidigare vid 62 och får mindre ut än dig tills jag fyller 67 (regeringen ändrade från 66 till 67). Men kommer nog inte dit innan jag svultit och frusit ihjäl. Gjorde budget innan jag slutade jobba och 3 000 kr till mat och annat som bara försvann med höjda elpriser, höjd ränta och inflation. Jag tror att det nya läget kommer ta fler än Covid gjorde om man räknar på befolkningen under 75 år.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Min gissning är att detta kommer ta år att lösa. Enda vändningen i närtid är om Putler tappar kontrollen och en västvänlig ledare tar över och öppnar kranen till EU igen. Då vänder elpriset nedåt igen.johnjensen skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Börjar det gå åt helvete brukar det gå mer åt helvete. Här går det bara utför. Allt på en och samma gång. Betalat skatt hela livet till världsfärdsverige och nu får man inget tillbaka. Bland det största bedrägerierna jag varit med om men ingen vinst att bli bitter. Visste du att I Sverige 2018 har antalet hemlösa pensionärer över 65 år ökat med cirka 23 % under de senaste sex åren till dess? Undra hur det är idag. Läste en siffra från 2020 om hela 3 000 så det ökar.Magnus E K skrev:
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 108 inlägg
Ja det stämmer, VVS går nattetid och orkar då ladda upp till full temperatur vilket effektivt avdödar legionella.R Riverground skrev:
besparingen kommer av av medeltemperaturen blir lägre och då minskar förlusterna genom isoleringen. Givetvis inte särskilt mycket men varje kWh räknas.
Det beror ju på vilket elavtal man har. Jag har flertalet bekanta som sitter med fasta avtal. De har ändå dragit ner på energianvändningen. Resultatet är lägre elkostnader och därmed en besparing mot året innan.E Eldpuman skrev:
I övrigt är ju allt relativt. Jag vill hävda att jag sparat pengar eftersom jag eldar och drar ner på energianvändningen även om jag i slutänden kommer ha betydligt högre kostnader än förra året. Men varför skulle jag jämföra med förra året? Läget är ett annat och förra året är inte längre en referens att sikta på.