D Dilato skrev:
[länk]
Från den länkade pdf:n
"Lägst 50 grader vid tappställe Temperaturen på varmvattnet måste vara lägst 50°C vid varje tappställe. Det innebär att temperaturen ut från varmvattenberedaren måste vara högre. Hur mycket högre beror på ledningslängd, isolering m.m"

Och det stämmer ju bra med att man kan skicka ut 65C från blandningsventilen.
https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/varme/reglerventiler/blandningsventiler/4920708/

Mao ingen regel som säger max 50C ut från blandningsventilen.
(vilket var det jag svarade på)
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Mao ingen regel som säger max 50C ut från blandningsventilen.
Sant, men:
Tänk på att begränsa risken för skållning. Vid 50°C tar det mer än 5 minuter, vid 52°C – 1.5 minuter, vid 57°C –10 sekunder och 1 sekund vid 65°C för att få tredje gradens brännskada.
Det går dock att permanent begränsa temperaturen på varmvattnet i ettgreppsblandare och termostatblandare. Du kan få 50°C på vattnet ur kranen även om vattnet i ledningen är högre.


Så att ha 65°C vid tappstället är inte bra.
 
D Dilato skrev:
Sant, men:
Tänk på att begränsa risken för skållning. Vid 50°C tar det mer än 5 minuter, vid 52°C – 1.5 minuter, vid 57°C –10 sekunder och 1 sekund vid 65°C för att få tredje gradens brännskada.
Det går dock att permanent begränsa temperaturen på varmvattnet i ettgreppsblandare och termostatblandare. Du kan få 50°C på vattnet ur kranen även om vattnet i ledningen är högre.


Så att ha 65°C vid tappstället är inte bra.
Har jag inte sagt eller påstått.
Däremot att blandningsventilen vid VVB inte har nån 50C regel begränsning.
Det är upp till fastighetsägaren att se till att det inte är nån skållningsrisk vid tappställen.

inlägget jag svarade på påstod att just blandningsventiler hade en regel begränsning vilket jag svarade på att de inte har
 
Om det inte är ändrat så ska man få minst 50grader och max 60grader vid tappstället. Samtidigt är det något överdriven noja runt legionella. Det är i allmänhet inte farligt att gå under rekommenderad temperatur. Det ska ganska mycket till innan det blir ett problem.
 
  • Gilla
Eldpuman och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
inlägget jag svarade på påstod att just blandningsventiler hade en regel begränsning vilket jag svarade på att de inte har
Den begränsning som finns är:
Temperaturen vid tappställena får inte överstiga 65°C på grund av skållningsrisken. I vissa duschar, t.ex. för personer som inte kan reglera temperaturen själva får temperaturen inte överstiga 38°C.
Det är väl därför blandningsventiler har max 65°C, det garanterar att det aldrig kan bli varmare än så.
temp 65
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
O
S SixtenBra skrev:
Läskigt att läsa... jag bor ju i jämtland. har luftvärmepump och eldar ved... mitt dilemma är att jag inte vet vad det kostar just nu . Jag får väl se vad räkningen landar på nästa månad. Brr.. just nu befinner jag mig i Florida, även här är det rekordkyla. Trots det klär jag mig i T-shirt, funderar dock på att festa till det med något ulligt eller fleasigt ikväll, ..
Kolla din förbrukning i december hos din nätägare. Sedan kan man enkelt uppskatta ungefär vad det rörliga priset för december kommer hamna på. Medelpriset på elbörsen hittills i november är 320 öre exkl moms så 400 ink moms: https://www.elbruk.se/

Rörligt pris är ett viktat medelpris och ligger ofta 10-20% över elbörsens snitt. Så runt 450 öre/kWh är en gissning som inte kommer vara alltför avlägsen. Sedan tillkommer nätavgift som brukar ligga kring 70-100 öre/kWh beroende på vilket nätbolag man har.
 
  • Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Därför att hon säger själv att hon är noga med sanningen i samma andetag som hon ljuger. Sedan ställer man större sanningskrav på en politiker som företräder ett parti som grundar sig på den kristna läran.
Ok i viss mån håller jag med om ditt svar. Men även kristna ljuger vilt också hehe.
 
M
Jarlingar Jarlingar skrev:
Du menar tvärt om eller..?

För temperaturen får MAX vara 50° vid tappstället pga skållningsrisk.
Nej, läs boverkets pdf! Googla "varmvatten temperatur legionella " så kommer den upp först.
Svensk text om varmvattenanläggningar, Legionellaprevention, och risker med skållning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Magnus E K
Hur går ovanstående ihop med alla som kör bergvärme (eller LVVP) med 45 grader på varmvattnet utom vid enstaka tillfällen typ var 7:e eller rentav var 14:e dag?
 
  • Gilla
NSS
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nej, läs boverkets pdf! Googla "varmvatten temperatur legionella " så kommer den upp först.
[bild]
Väldigt konstigt att de har text som inte överensstämmer med BBR
https://www.boverket.se/contentassets/a9a584aa0e564c8998d079d752f6b76d/konsoliderad_bbr_2011-6.pdf


6:621 Varmvattentemperaturer för personlig hygien och hushållsändamål
Installationer för tappvarmvatten ska utformas så att en vattentemperatur på lägst 50 °C kan uppnås efter tappstället. För att minska risken för skållning får temperaturen på tappvarmvattnet vara högst 60 °C efter tappstället.
Temperaturen på tappvarmvattnet får dock inte vara högre än 38 °C om det finns särskild risk för olycksfall. Anordningar för reglering av tappvarmvattnet ska utformas så att risken för personskador genom förväxling av tappvarm- och tappkallvatten begränsas.
Allmänt råd
Exempel på särskilda risker för olycksfall är fasta duschar som inte kan regleras från en plats utanför duschplatsen och duschar för personer som inte förväntas kunna reglera temperaturen själva.

6:622 Mikrobiell tillväxt
Installationer för tappvatten ska utformas så att möjligheterna för tillväxt av mikroorganismer i tappvattnet minimeras. Installationer för tappkallvatten ska utformas så att tappkallvattnet inte värms upp oavsiktligt. Cirkulationsledningar för tappvarmvatten ska utformas så att temperaturen på det cirkulerande tappvarmvattnet inte understiger 50 °C i någon del av installationen.
Allmänt råd
Installationer för tappvatten bör spolas rena innan de tas i drift, för att minska risken för tillväxt av bl.a. legionellabakterier Om vattnet har varit stillastående under byggskedet när omgivningstemperaturen har varit över 20 °C, kan installationerna dessutom behöva desinficeras. Exempel på hur installationer spolas och desinficeras finns i SS-EN 806-4 avsnitt 6:6.
För att minska risken för tillväxt av bl.a. legionellabakterier i tappkallvatten bör tappkallvatteninstallationer inte placeras på ställen där temperaturen är högre än rumstemperatur. Risken finns bl.a. i varma schakt eller varma golv, i vilka installationer för t.ex. tappvarmvatten, tappvarmvattencirkulation och radiatorer är förlagda. Om det är omöjligt att undvika att placera tappkallvatteninstallationer på sådana ställen så bör samtliga installationer utformas och isoleras så att temperaturökningen på tappkallvattnet blir så låg som möjligt. Då bör installationernas utformning och isolering dimensioneras så att tappkallvattnet kan vara stillastående i 8 timmar utan att temperaturen på tappkallvattnet överstiger 24 ̊C.
I samtliga rörledningar för tappvarmvattencirkulation bör det vara möjligt att mäta vattentemperaturen.
För att mängden legionellabakterier i installationer där tappvarmvatten är stillastående, bl.a. i beredare eller ackumulatorer för uppvärmning med t.ex. el, sol, ved, värmepumpar och fjärrvärme, inte ska bli skadlig bör temperaturen på tappvarmvattnet inte understiga 60 °C.
Handdukstorkar, golvvärme och andra värmare bör inte kopplas in på cirkulationsledningar för tappvarmvatten.
Proppade ledningar, dvs. sådana som inte är direkt anslutna till tappställen, på installationer för tappvarmvatten bör vara så korta att temperaturen på vattnet i dessa proppade ledningar inte understiger 50 °C.
Gemensam rörledning för flera duschplatser med en temperatur på högst 38 °C bör inte vara längre än 5 meter. (BFS 2014:3)
 
M
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur går ovanstående ihop med alla som kör bergvärme (eller LVVP) med 45 grader på varmvattnet utom vid enstaka tillfällen typ var 7:e eller rentav var 14:e dag?
Dom kanske duschar så kallt att det inte bildas nån vattendimma i duschen:D
 
M
D Daniel 109 skrev:
Väldigt konstigt att de har text som inte överensstämmer med BBR
Ja men det är MINST 50gr som gäller, inte MAX 50gr.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Extra glad över mitt fasta elpris just nu.
Åkte på bältros för en vecka sen, kliva in i duschen dämpa smärtorna med varmvatten några minuter är underbart.
Jag har 2,5 år på mig att hitta på nått drastiskt, bor ensam på en vanlig lön.
Med elräkningar på 10.000:- så skulle jag hamna hos kronofogden på några månader.
Jobbar med reparationer i kyl och frysrum, så jag får min dagliga dos kyla där dagligen året runt, ha kallt hemma är skrämmande för mig.
BR radhus 76 kvm, FLVP, 8000 kw/ år, inget att elda i.
 
  • Gilla
Eldpuman
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Extra glad över mitt fasta elpris just nu.
Åkte på bältros för en vecka sen, kliva in i duschen dämpa smärtorna med varmvatten några minuter är underbart.
Jag har 2,5 år på mig att hitta på nått drastiskt, bor ensam på en vanlig lön.
Med elräkningar på 10.000:- så skulle jag hamna hos kronofogden på några månader.
Jobbar med reparationer i kyl och frysrum, så jag får min dagliga dos kyla där dagligen året runt, ha kallt hemma är skrämmande för mig.
BR radhus 76 kvm, FLVP, 8000 kw/ år, inget att elda i.
Skönt att höra att du har bundit och klarar dig för närvarande i alla fall. Hur gammal är din VP? Ska en FLVP verkligen dra 8000 kWh per år för 76 kvm? Det är ju vad jag ligger på med ett hus på 280 kvm (med bergvärme)

Om du har möjlighet att spara undan lite pengar varje månad nu tack varje ditt bundna elpris så kanske det kan vara värt att lägga undan till en ny effektivare pump?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.