902 läst · 48 svar
902 läst
48 svar
Dränera vår krypgrund?
J Johanna Carlsson1 skrev:Om jag minns rätt var det runt - 5 vid besiktningen.
Tanken är att inte riva hela altanen, utan frilägga den och montera den på nytt när de bytt ut den liggande fasaden som altanen idag fäster i utan distanser. Underredet är bara 10 år gammalt så snickarna sa att det går lägga nya brädor uppe på.
En dränering med hyresgäster i huset känns inte schysst. Attans, vi som såg framemot och bara laga denna skadan och sen njuta av vårt hus när vi kmr hem i sommar och sen sätta in en avfuktare.
Nej, men på sommaren när det inte är minusgrader är det ju också 21-22 procent fuktighet i grunden. Förstått det som att vi måste få ner det till typ 17 minst.Matti_75 skrev:
Förstår inte vad du inte menar med ingen fara, förlåt att jag frågar, men vad menar du med det? 😁
Det går byta den syll som är skadad enligt snickare. Är den bara lite fuktig när de tagit bort fasaden framför behöver de kanske inte ens byta den om det går att få den torka upp.Jonatan79 skrev:
Det jag menar är att som jag skrev första gången att trät anpassar sig till omgivande luftfuktighet. Gissa vad 75% luftfuktighet motsvarar 17-18% fukthalt i trä.
Så om du har mycket fukt i luften så är trät fuktigt och tvärt om. Dom siffror du har säger inte så mycket eftersom vi inte vet temperaturen och luftfuktigheten.
Däremot är det inga problem att sänka träts fukthalt 4-5% genom att täta din grund.
Därför säger jag att det inte är någon fara. Mögel är inte bra men på utsidan av huset är det ett mindre problem
Så om du har mycket fukt i luften så är trät fuktigt och tvärt om. Dom siffror du har säger inte så mycket eftersom vi inte vet temperaturen och luftfuktigheten.
Däremot är det inga problem att sänka träts fukthalt 4-5% genom att täta din grund.
Därför säger jag att det inte är någon fara. Mögel är inte bra men på utsidan av huset är det ett mindre problem
Okej, tack för ditt svar.Matti_75 skrev:Det jag menar är att som jag skrev första gången att trät anpassar sig till omgivande luftfuktighet. Gissa vad 75% luftfuktighet motsvarar 17-18% fukthalt i trä.
Min man tycker bara vi ska köra på och återställa den altan som är utan att dränera i nutid, då krypgrunden ändå är i så fint skick i övrigt..
Får se vad vi kommer fram till men tusan, vilka jobbiga beslut. Arbetet ska ju påbörjas i januari och vi måste verkligen laga hålet i fasaden eftersom det springer möss där inne och vi vill inte ha mer fuktskadad syll.. skadan har redan varit upptäckt i nästan 6 månader men pga det är ett ärende med Anticimex har det tagit sin tid 🥲
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Stående vatten i krypgrund/svårt att dränera
Grund & Markarbeten -
Hosta upp pengar och dränera runt krypgrund eller samla in regnvatten?
Grund & Markarbeten -
Önskar tips: Dränera med sluttande krypgrund
Fritidshus -
Säkerhetsventil dränerar ut inne i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Dränera krypgrund med kokosrör?
Grund & Markarbeten