890 läst · 48 svar
890 läst
48 svar
Dränera vår krypgrund?
J Johanna Carlsson1 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med hårdgjord yta menar jag ett ytlager som i mitt fall plattor. Plattor som gör att regnvatten rinner bort från huset och således aldrig ens kommer i närheten av själva grunden.
I vissa fall så har folk land och liknande längst huset. Land som de vattnar kraftigt och ja då är det inte så konstigt att det blir fuktigt i källaren/krypgrunden.
Vi har stenplattor under de båda befintliga altanerna längs två sidor av huset Finns gräs på enbart några meter längs huset. Och det är vid vår utbyggnad från 06.O Ossian K Olsson skrev:[bild]
Med hårdgjord yta menar jag ett ytlager som i mitt fall plattor. Plattor som gör att regnvatten rinner bort från huset och således aldrig ens kommer i närheten av själva grunden.
I vissa fall så har folk land och liknande längst huset. Land som de vattnar kraftigt och ja då är det inte så konstigt att det blir fuktigt i källaren/krypgrunden.
På ena långsidan där det tidigare varit stenläggning ligger nu en stenrabatt.
Problemet är att huset är uthyrt i dagsläget och den skada som är på huset ska lagas nu i januari. Känns för jäkligt att återbygga altanen med nytt virke och ev bygga ut den om vi ändå behöver dränera. Har lite smått panik inför hur vi ska tänka nu inför påbörjandet av arbetet. Eftersom inga dräneringsåtgärder ansågs nödvändiga vid köpet känns det här som en liten chock. Vi tänkte att eftersom tomten upplevts så självdränerande är vi många år bort från en verkligen behövlig dränering..useless skrev:
men det är ju fullt möjligt att tomten har bra dräneringJ Johanna Carlsson1 skrev:Problemet är att huset är uthyrt i dagsläget och den skada som är på huset ska lagas nu i januari. Känns för jäkligt att återbygga altanen med nytt virke och ev bygga ut den om vi ändå behöver dränera. Har lite smått panik inför hur vi ska tänka nu inför påbörjandet av arbetet. Eftersom inga dräneringsåtgärder ansågs nödvändiga vid köpet känns det här som en liten chock. Vi tänkte att eftersom tomten upplevts så självdränerande är vi många år bort från en verkligen behövlig dränering..
att hitta rätt orsak kan vara tidsödande
Hur hög var luftfuktigheten utomhus i november när dom mätte 21.3%?
Virkets fuktighet styrs av luftens fuktighet och eftersom ni har en öppen grund så varierar detta med årstiden.
Som alla andra sagt så täta till grunden och lägg dränering på den sida där ni river altanen och avvakta med resten.
Lyssna inte op Anticimex för dom har provision på att sälja avfuktare
Virkets fuktighet styrs av luftens fuktighet och eftersom ni har en öppen grund så varierar detta med årstiden.
Som alla andra sagt så täta till grunden och lägg dränering på den sida där ni river altanen och avvakta med resten.
Hoppas och tro är fint i vissa fall men att veta är bättre i de flesta.J Johanna Carlsson1 skrev:
plattorna kan mycket väl legat rätt från början men dåligt underarbete har medfört oönskade sättningar
returen skrev:
Om jag minns rätt var det runt - 5 vid besiktningen.Matti_75 skrev:Hur hög var luftfuktigheten utomhus i november när dom mätte 21.3%?
Tanken är att inte riva hela altanen, utan frilägga den och montera den på nytt när de bytt ut den liggande fasaden som altanen idag fäster i utan distanser. Underredet är bara 10 år gammalt så snickarna sa att det går lägga nya brädor uppe på.
En dränering med hyresgäster i huset känns inte schysst. Attans, vi som såg framemot och bara laga denna skadan och sen njuta av vårt hus när vi kmr hem i sommar och sen sätta in en avfuktare.
Självklart..returen skrev:
som du säger kan ju dräneringen fortfarande vara bra. Vad bör vi göra för att fastställa detta innan vi påbörjar lagning? Vi såg att ett stuprör saknade kåpa vid hörnet, då det regnade i somras blev det väldigt blött i gräset där vid. Skickade ner min man i grunden och han tyckte inte sig se spår av vatten osv. Lite fukt i muren där vid dock.
J Johanna Carlsson1 skrev:Om jag minns rätt var det runt - 5 vid besiktningen.
Tanken är att inte riva hela altanen, utan frilägga den och montera den på nytt när de bytt ut den liggande fasaden som altanen idag fäster i utan distanser. Underredet är bara 10 år gammalt så snickarna sa att det går lägga nya brädor uppe på.
En dränering med hyresgäster i huset känns inte schysst. Attans, vi som såg framemot och bara laga denna skadan och sen njuta av vårt hus när vi kmr hem i sommar och sen sätta in en avfuktare.
Redigerat:
Kmr inte bli en avfuktare via Anticimex om detta ska sättas in😅Matti_75 skrev:Hur hög var luftfuktigheten utomhus i november när dom mätte 21.3%?
Då är det ju ingen fara eftersom mögel inte växer i minusgraderJ Johanna Carlsson1 skrev:Om jag minns rätt var det runt - 5 vid besiktningen.