Vilken typ av dränkpump har du använt? Funderar på en likande lösning om jag inte får ner en dagvettenledning på rätt nivå runt garaget.
Kärcher SCP 12000 eftersom den inte har vippa som nivåsensor. Vippa kan fastna mellan pump och brunnsrör. Den ena har nu gått 6 mån. Den andra två mån. Inga problem.
 
Nu åker jag på att göra en infiltration då dräneringenrören inte gick ut nånstans utan bara runt huset, någon som har liknande erfarenehter? Är det bara att gräva och koppla och trycka ner en dräneringsbrunn med lutning mot brunnen eller är det vissa speciella regler?
 
Äntligen dags att fylla igen, grymt vältränad och grymt trött men snart där får se hur bra det blir i vinter med en dränerad och isolerad källare..
 
Bra jobbat. Jag har ca 30 cm kvar att fylla igen på min vägg, så det är snart klart också.
Bättre än att lyfta skrot på gym, men det är lite segt på slutet. Man tappar liksom tempo när det nästan är klart.
 
Hur upplevde ni att det var att dränera själv? Svårt?
 
Mm det är bra träning men det är slitigt, jag hade många ras. Jeppeknaster, det värsta jobbet är helt klart grävningen allt där efter var inga problem. När jag lärde mig använda avvägningsintrumentet så fick jag till lutningen snabbt också. Största problemet var rasen som man fick handgräva och singlet som skulle med hink då jag inte hade möjlighet att använda skottkärra. J*vligt tråkigt jobb över lag men skönt att ha det gjort.
 
jeppeknaster skrev:
Hur upplevde ni att det var att dränera själv? Svårt?
Jag lejde ut själva grävningen till en grävmaskinist, det är jag glad för. Resten av arbetet (slipa bort asfalt, fylla ut med makadam, lägga nya rör, isolera källarväggar, återfylla) är inte svårt alls, det tar bara tid. Håller dock med om att bära makadam i murarhink (för att man har för smal grav att köra skottkärra i) var rätt enformigt.

Jag hade själv inga problem alls med ras eller gyttja, men det beror ju helt på jordmån och väder.
 
Håller med allt tar tid men grävningen var jävlig tack och lov hade jag rätt mycket hjälp att gräva ur gick rejält snabbt när man var 3-4 stycken. Ja jag fick allt tyvärr gyttja, ras och regn men det smakar bättre när det är klart :). Någon som har erfarenhet av Pordrän i mark? tänkte ev isolera en platta till källartrappan med Pordrän som blev över.
 
Är sedan en tid helt klar med dräneringen har bar glömt av att avrapportera allt. Märker inga större skillnaden på temperatur men klimatet i källaren är mycket bättre. Det tar ju några år innan det torkar upp ordentligt. Slutsumman hamna på c:a 40000 gjorde allt själv förutom grävningen. Tack för all hjälp.
 
aramix skrev:
Är sedan en tid helt klar med dräneringen har bar glömt av att avrapportera allt. Märker inga större skillnaden på temperatur men klimatet i källaren är mycket bättre. Det tar ju några år innan det torkar upp ordentligt. Slutsumman hamna på c:a 40000 gjorde allt själv förutom grävningen. Tack för all hjälp.
Låter skönt att vara klar. Min dränering har tagit lång tid men börjar nu se ljuset i tunneln. Jag har kvar att lägga på täcklister ordentligt samt plattor runt huset. En sak är säker, kommer aldrig att göra om det. Beror troligen på att vi grävde själva, fick massor med ras, fick berg i vägen och hade lite fritid för att göra jobbet. Inget svårt arbete alls, men tålamodskrävande......:|
Upplever också en förbättring i klimatet, råheten har försvunnit. Nästa jätteprojekt blir nu att bila ur bottenplattan för isolering och golvärme i badrummet.
 
Håller med Jasse64 det är inget jag gör ingen det var många motgångar och jävligt, sen var det en dålig period att dränera med facit i hand på hösten. Ja jag tror det kommer bli rätt bra om några år framför allt i källare men inomhusklimater på våningsplanen har blivit lite för bra. Måste sätta in friskluftsventiler nu också. Ditt nästa projekt är inget jag vill ge mig på .....tänker på all massa som ska upp ur källaren....
 
Jodå, det blir en hel del att ta hand om. Har vägt detta för och emot, kikat på forumet vad andra tycker osv. Det känns ändå som att detta är den bästa vägen för mig. Har för avsikt att lägga Isodrän 10cm när jag grävt ur ordentligt. Detta blir nog ett intressant projekt och jag ska dokumentera väl. Just nu är det en väldigt skadad gammal dusch där väggar runt om är ordentligt påverkade av det mesta som växer, ingen rolig historia.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.