aramix skrev:
Då så allt beror på sulan helt enkelt och förhoppningsvis ingen flytmembran.

Fiberduk klass 2 är det standard nu för tiden eller är det specialsortiment?

Det är satans trist med sten och berg men man har väl inget val oftast.

Vad många frågor som kommer upp i huvudet men många säger att man löser det under tiden.
Den fiberduk jag har kallas klass 2.

Ja du, frågor lär det komma upp, var så säker. Problem är till för att lösas....

Jag hade en fin liten källa som rann från berget. Sög upp ett antal liter innan jag förstod att det finns mycket vatten i berget. Börjar förstå hur dom har det i Hallandsåsen. Vattnet försvann efter jag använt snigamit så sprickor blev det.

Berget som var i vägen fick sig en omgång.
 
  • Berg (8).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snigamit sprängning (8).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isodrän på sula (8).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Micke HP
  • Laddar…
tittar lite på jasses bilder o ser ett stort fel. fyller med makadam det e ju som att be om framtida problem
 
renoverarn skrev:
tittar lite på jasses bilder o ser ett stort fel. fyller med makadam det e ju som att be om framtida problem
Hur menar du att det skulle vara ett problem?
 
Det blir väl bara ytterligare ett dränerande material?
 
man vill inte ha dränerande material mot väggen det ska ju helst vara tät lera så vattnet rinner ifrån huset.Riskakorna e inte täta men de suger inget vatten heller så kommer det mycket vatten längs väggen blir den ju vått .Värmen från huset gör att fukten kondenseras i riskakan sen rinner vattnet ner till dräneringen.
 
Jo, ytskiktet (stenbeläggning/gräs/asfalt mm) ska luta från huset så att vattnet rinner bort, men om man har singel/makadam under denna så borde det väl inte göra någon skada. Vattnet rinner ju inte in mot väggen utan ner mot dränrören. Själv kommer jag att använda befintliga massor men renoverarn menar ju att Jasse har gjort ett stort fel.
 
jeppeknaster skrev:
Jo, ytskiktet (stenbeläggning/gräs/asfalt mm) ska luta från huset så att vattnet rinner bort, men om man har singel/makadam under denna så borde det väl inte göra någon skada. Vattnet rinner ju inte in mot väggen utan ner mot dränrören. Själv kommer jag att använda befintliga massor men renoverarn menar ju att Jasse har gjort ett stort fel.
Precis vad jag har tänkt. Mitt resonemang bygger på att jag planerar att lägga plattor med lutning utåt runt hela huset. Över skivorna lägger jag en 200mm bred list som också lutar utåt. Jag vill inte ha något som kan suga fukt in mot huset och lera och jord har väl den tendensen.

När jag grävde upp den befintliga dräneringen var det fuktig sand och jord ända in mot sulan. Det låg en slang som trots allt fungerade, om än inte optimalt.

Har hört något om att man drar ner onödig kyla mot huset genom att återfylla med grus och det kanske kan stämma, men jag kan inte förstår varför detta skulle vara ett stort problem.

Ett annat resonemang är, en makadambädd borde innehålla mer luft vilket i sig kan vara isolerande. Jämför det med lera så får inte jag ihop det.
 
jaja ytterligare en som tror att luft i macadam e isolerande ,,först o främst så dränerar man för att reglera grundvattnet så att det inte stiger upp till grunden,,varför fyller så många med macadam utanför då det leder ju bara ner mer vatten.Har man lagt dränen på fullt djup o satt isoleringen rätt så fyller man med täta massor för att inte få ner mera vatten o kyla vintertid.Är det ingen som följer tillverkarens rekomendationer på hur det skall gå till .Hur gör ni när ni köper en ny bil
 
renoverarn skrev:
jaja ytterligare en som tror att luft i macadam e isolerande ,,först o främst så dränerar man för att reglera grundvattnet så att det inte stiger upp till grunden,,varför fyller så många med macadam utanför då det leder ju bara ner mer vatten.Har man lagt dränen på fullt djup o satt isoleringen rätt så fyller man med täta massor för att inte få ner mera vatten o kyla vintertid.Är det ingen som följer tillverkarens rekomendationer på hur det skall gå till .Hur gör ni när ni köper en ny bil
Bilköpande gör väl många på känsla men det borde vara en helt annan historia. Istället vore jag tacksam om du kunde utveckla att jag skulle få framtida problem med att lägga makadam som jag gör.
 
Ett annat resonemang är, en makadambädd borde innehålla mer luft vilket i sig kan vara isolerande. Jämför det med lera så får inte jag ihop det.
Tittar man i en tabell över värmeledningsförmåga ser man att lera har sämre värmeledningsförmåga (dvs bättre isolering) än makadam. Det som är avgörande är uppenbarligen inte luften i makadamet utan att berg leder värme extremt bra (dvs berg är extremt dålig isolering, ungefär bara hälften så bra som betong). Och makadam är som bekant krossat berg.

men om man har singel/makadam under denna så borde det väl inte göra någon skada. Vattnet rinner ju inte in mot väggen utan ner mot dränrören.
Ett dräneringsrör kan ju aldrig direkt leda bort ovanifrån kommande vatten. Det kan endast leda bort underifrån kommande vatten. Mao innan dränröret kan börja ta hand om vatten som kommer ovanifrån måste ju så mkt vatten komma ned ovanifrån och samlas i undergrunden att det får grundvattennivån att dämma upp och stiga upp till dränrörets nivå som först då börjar leda av regnvattnet.

Dränröret är ju därför ett mkt ineffektivt sätt att leda bort just ovanifrån kommande vatten. Bara en av anledningarna till att tillverkarna vill ha täta jordarter (inte lera men finkornig jord) och särskilt då i de övre skikten i återfyllnadsmassorna med lutning från huset som mer effektivt leder bort regnvattnet från undergrunden än vad dränröret kan.

Precis vad jag har tänkt. Mitt resonemang bygger på att jag planerar att lägga plattor med lutning utåt runt hela huset.
Fast plattor kan man ju med fördel lägga ändå utan att behöva dra makadam ändå upp till markytan. :)
 
Redigerat:
tack magnus ladulås ,du e mera vältalig i skrift än mej
 
höru jasse har du tänkt på vad som händer om utloppet blir tätt när du leder ner allt vatten .Dom enda som blir glada över allt makadam e ju grannarna eftersom du dränerar för dom med
 
Bra svar Magnus Ladulås, då är jag med i resonemanget.
 
Ok så det är singel som gäller och inte makadam då? Vad jag har förstått från den senaste diskussionen.
Räcker det med en 125 mm vinkelslip med skiva för att ta bort asfalt eller ska jag hyra en stor maskin?
Va tror ni om denna spolbrunn ? http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-31155.aspx Alla andra man har frågat kostar en bit över tusenlappen men dennan kanske är för klen? Någon som kan rekomender något speciellt mått på fiberduk? Verkar finnas en djungel när man frågar..
 
Redigerat:
Snarare så att man skippar singlet och makadamen upp till marknivå. Singel ska du ju ha runt dränrören men återfyllningen sker med befintliga massor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.