16 495 läst · 190 svar
16k läst
190 svar
Dra internet uttag eller inte?
Finns så många lösningar och sätt att bygga tekniskt trådlöstlars_stefan_axelsson skrev:Öh, va? I lägenheten är det 100 Mbps (ingår i avgiften). Och det funkade som sagt inte ändå med WiFi. För mycket störningar från grannar även på 5GHz-bandet. I huset har jag mer, men naturligtvis också bättre WiFi-förhållanden (främst pga avstånd till grannar) och bättre täckning med två Ubiquity accesspunkter.
Jag själv kör 500 Mbit/s fiber och det trådlösa med AP/Mesh.
I källare osv. får jag ändå inte garanterat full hastighet till internet, men eftersom jag använder WiFi som det skall användas, dvs för telefoner/ipads osv. som ändå inte behöver några mängder data. Allt annat som kan gå på tråd, gör det. Inklusive Chromecasts.
Och därför så har jag inga problem!
Det enklaste var när dotter och make hade problem i sin bostadsrätt, med TV och samtidigt med Zoom. Bad dem ladda ned en wifianalysator app och kolla kanaler. Men först bara testa att låsa TV på 2,4GHz bandet. Löste deras problem och gjorde inget mera.
Jag har inget emot trådat, min NAS, skrivare och arbetsrum är trådatet, blir bara många ytterligare i inläggen att det inte fungerar ofta pga dålig teknisk lösning. Och så finns ytterligheter som ett inlägg med flera uppkopolade Zoom och flera streamningar, allt samtidigt, tja då får man bygga utifrån det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 983 inlägg
Ja, jag förstår bara inte vad det har med min kommentar att göra?A AndersS skrev:
Skall man bygga trådlöst så måste man förhålla sig till att etern är delad och stor. Dvs man kan få störningar av annan utrustning (både nätverk och annat) och dessa störningar kan uppstå långt utanför det område man har kontroll över.
Därav: WiFi kan fungera bra, dåligt, ibland bra, ibland dåligt. osv. osv.
Det är helt enkelt något man måste ta höjd för när man kommunicerar på ett ISM-band. (Det ser lite annorlunda ut på ett licensierat band, men det uppstår problem där med.)
Ibland kan det som i ditt fall fungera att se hur dagens utnyttjanden ser ut och anpassa sig därefter. Och ibland så fungerar det ett tag, tills en granne får samma idé, eller installerar en annan utrustning.
Med dedicerad kabel, vare sig det är fiber eller koppar så slipper man samtliga av dessa problem. Alltid. Punkt.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Vet faktiskt inte om det är ytterligheter längre, med två stycken som jobbar hemifrån och tre barn känns det där som standardläget på eftermiddagarna när skolan är slut.A AndersS skrev:
Dela gärna en planritning på huset/våningarna så kan du få hjälp här med var du kan sätta uttag och var man lämpligast förlägger stammarS svepit skrev:Hej. Jag ser nu att samtliga som svarat tycker att man ska dra in uttag i hela huset. Eftersom jag endast hunnit med att riva nedervåningen väggar ännu där kök och vardagsrum är tänkte jag då sätta en router mellan de rummen där jag har ett lönnfack, tomrum i väggen. Det får bli en förgrening till 1 eller 2 uttag i vardagsrummet samt 1 uttag som jag drar upp till övervåningen genom det rör där antenn gått upp och göra om det uttaget till ett internet uttag. Sen får jag väll förgrena det på övervåningen när jag kommer dit. I kök ser jag inga större behov av ett uttag men vad vet jag?
Jodå, jag kan allt detta det var vi överens om för några år sedanlars_stefan_axelsson skrev:Ja, jag förstår bara inte vad det har med min kommentar att göra?
Skall man bygga trådlöst så måste man förhålla sig till att etern är delad och stor. Dvs man kan få störningar av annan utrustning (både nätverk och annat) och dessa störningar kan uppstå långt utanför det område man har kontroll över.
Därav: WiFi kan fungera bra, dåligt, ibland bra, ibland dåligt. osv. osv.
Det är helt enkelt något man måste ta höjd för när man kommunicerar på ett ISM-band. (Det ser lite annorlunda ut på ett licensierat band, men det uppstår problem där med.)
Ibland kan det som i ditt fall fungera att se hur dagens utnyttjanden ser ut och anpassa sig därefter. Och ibland så fungerar det ett tag, tills en granne får samma idé, eller installerar en annan utrustning.
Med dedicerad kabel, vare sig det är fiber eller koppar så slipper man samtliga av dessa problem. Alltid. Punkt.
Men jag ser en väg mellan trådat till trådlöst med en mängd olika tekniska lösningar för olika behov och förhållanden, dvs en "gråskala" och inte "svart/vit". Punkt
Redigerat:
Bor du villa, och inte flerfamiljshus, där man i princip är ensam skulle jag med största sannolikhet kunna bygga det trådlöst.JanneJanne123 skrev:
Men ser inget fel i trådat då det är enklare för många att hantera.
Om du läst tråden har jag vid två tillfällen skrivit att ts ska som minsta arbete dra fram kanalisation. Då skapar man möjligheten och kan välja i framtiden utifrån behov.
Det är därför jag oftast skriver trådlöstpacman42 skrev:
Ett trådlöst nätverk jag var involverad i hade antenner för mobilt där även wifi var anslutet, men nu är det hos företag.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
A AndersS skrev:Bor du villa, och inte flerfamiljshus, där man i princip är ensam skulle jag med största sannolikhet kunna bygga det trådlöst.
Men ser inget fel i trådat då det är enklare för många att hantera.
Om du läst tråden har jag vid två tillfällen skrivit att ts ska som minsta arbete dra fram kanalisation. Då skapar man möjligheten och kan välja i framtiden utifrån behov.
Bor i villa, men har 5 andra trådlösa nätverk med tillräcklig signalstyrka för att potentiellt ställa till problem. Har ett väldigt problemfritt wifi (ubiquiti), men har läst alldeles för många kurser i nätverksteknik och haft alldeles för mycket strul genom åren för att lita på Wi-Fi som primär anslutningsmetod när mitt arbete är helt beroende av problemfri uppkoppling.
Hum, då håller jag nog fast vid att idag är det nog lite avvikande från dagens normalsituation och då har du löst det med vissa delar som är trådat. Men det kan mycket väl bli morgondagens normalberhov.JanneJanne123 skrev:Bor i villa, men har 5 andra trådlösa nätverk med tillräcklig signalstyrka för att potentiellt ställa till problem. Har ett väldigt problemfritt wifi (ubiquiti), men har läst alldeles för många kurser i nätverksteknik och haft alldeles för mycket strul genom åren för att lita på Wi-Fi som primär anslutningsmetod när mitt arbete är helt beroende av problemfri uppkoppling.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Möjligt att man kan anse det vara overkill, men är väl standard i kontorsmiljö sedan många år tillbaka med Wi-Fi i gemensamma utrymmen men trådad uppkoppling till dockningsstationerna på skrivbordet. I mitt fall vill jag även gärna ha tråd till TV, Sonosenheten som är gateway, NAS, kamerahub, kamerorna och annat smått och gott. Ungarna som spelar vill också ha kabel för bra ping.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 983 inlägg
Det gör ju självklart jag med. Även jag har WiFi.A AndersS skrev:
Det enda jag sagt och säger, är att om man vill vara säker så väljer man trådat. Det är helt enkelt överlägset. Om man är OK med att inte vara säker så kan man för all del köra WiFi. WiFi kan som bäst fall bli lika bra.
Men kom inte och gnäll när TVn hänger sig precis när den avgörande straffen i fotbolls-VM slås.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 983 inlägg
Det löses iofs effektivt genom att hänga anslutningspunkten/routern bakom exv. en tavla. Eller som i min lägenhet, bakom gardinen vid sidan av fönstret.P Pin skrev:
Den måste inte vara synlig för att fungera så länge som man hänger den bakom en hyffsad isolator.