Walle85
Jag har förlängt min fiberkabel som kommer in, men valde att låta boxen där den kommer in i huset sitta kvar. Köpte en adapter, en kabel och en sfp modul (som matchar min router, UDM Pro) från fs.com.

Jag drog fibern tillsammans med en cat6a kabel i en flexslang, tyckte att det var det smidigaste sättet att skydda kablarna och samtidigt göra det enklare att i framtiden dra om/byta ut dem.

Har lite jobb kvar med att snygga till hålet i väggen samt se till att fiberkabeln som är utanför flexslangen och box är lite bättre skyddad, men det får bli en annan gång.

Produktdetaljer och modellnummer för fiberoptikadapter och patchkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av fiberuttag i vägg, osammanhängande delar, väntande på fullständigt montage, kablar utsatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiberkabelanslutning, skarvbox, optisk fiber, väggmontering, nätverksinfrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85 Walle85 skrev:
Jag har förlängt min fiberkabel som kommer in, men valde att låta boxen där den kommer in i huset sitta kvar. Köpte en adapter, en kabel och en sfp modul (som matchar min router, UDM Pro) från fs.com.

Jag drog fibern tillsammans med en cat6a kabel i en flexslang, tyckte att det var det smidigaste sättet att skydda kablarna och samtidigt göra det enklare att i framtiden dra om/byta ut dem.

Har lite jobb kvar med att snygga till hålet i väggen samt se till att fiberkabeln som är utanför flexslangen och box är lite bättre skyddad, men det får bli en annan gång.

[bild] [bild] [bild]
Man använder mao ingen medieomvandlare från din leverantör?
Min fundering är utifrån att man borrat in utomhusduct i bakstycket till en Inteno.
Är det i en källare som det är inborrat?
 
Redigerat:
Ordet patch kommer väl egentligen enbart av att man (”patchar in”) en enhet i en annan. Sedan brukar dessa enheter oftast stå nära varandra men patchkabel i sig har ingen definierad längd för att få kallas patch, den kan lika gärna var 5cm som 50m.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Walle85
A AndersS skrev:
Man använder mao ingen medieomvandlare från din leverantör?
Min fundering är utifrån att man borrat in utomhusduct i bakstycket till en Inteno.
Är det i en källare som det är inborrat?
Yes, den sitter i bakre väggen på ett suterränghus.

Anledningen till att du inte ser en medieomvandlare till höger om boxen för fiber är eftersom jag kopplat förbi den genom att, som nämndes i mitt tidigare inlägg, köpa en sfp modul som passar i min router.
Bad sedan min bredbandsleverantör att låsa mac-adressen till min router istället.
 
Villapatch var nytt för mig.
Vad skiljer en sådan från en Lägenhetspatch?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Villapatch var nytt för mig.
Vad skiljer en sådan från en Lägenhetspatch?
Kan du beställa en lägenhetspatch, har inte sett produkten?
Om du kollar i tråden finns Villapatch som produkt och etablerat namn inom fiberbranschen.:crysmile:
 
A AndersS skrev:
Kan du beställa en lägenhetspatch, har inte sett produkten?
Om du kollar i tråden finns Villapatch som produkt och etablerat namn inom fiberbranschen.:crysmile:
Ja, det gjorde ju saken glasklar :)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Varför använder man det utrikiska ordet patch? Överdrag säger man väl på svenska?
 
useless useless skrev:
Varför använder man det utrikiska ordet patch? Överdrag säger man väl på svenska?
Nja patch på svenska är väl mer lappa och täppa?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför använder man det utrikiska ordet patch? Överdrag säger man väl på svenska?
Fanns Överdragsstationer inom Kungliga Telegrafverket;) Och även svenska ordet korskopplingskabel som använts när man "patchat", men också raka kopplingskablar. Här hade vi Ericsson som varit ledande inom "tele".
Men får jag gissa kom patch från datorsidan och där de stora fanns på andra sidan havet. DataSaab hos oss var ganska marginell, har faktiskt jobbat med deras produkter och även de med kärnminnen med hela 8 kilo ord storlek. ;)
Och inom data/IT är vi ganska svengelska i mycket.
 
Unikt namn
Ontopic, kör på rör.

Offtopic. Jag håller med om att patchkabel avser en kort kabel, som används i exempelvis ett korskopplingsutrymme eller korskopplingsskåp.
Visst går det att korskoppla över flera skåp, men det är ju suboptimalt.

Jag skulle inte heller kalla det att patcha om en 50meters kabel installeras. Det blir ju snarare en fullösning istället för ett fastighetsnät(?).

Engelskans patch bjuder även in till tolkningen att det avser något litet.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Finns många datahallar där den enda infrastruktur för fiber är fiberrännor över skåpen som man sedan får lägga fibern i. Är det då en stor hall så blir det lätt 30m patchar.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.