6 564 läst · 56 svar
7k läst
56 svar
Dra fiber patchkabel upp en våning
Ska vi lite OT ordleka mera och värdelöst vetande?D Daniel 109 skrev:
De patchkablar jag kommit i kontakt med har haft samma fysiska kontakdon i båda ändarna, se t.ex. Villapatchen. Så det det är något för att sammankoppla, finns faktiskt ett begrepp "sammankopplingskabel".
Sedan har vi kablar för att förlänga och de jag träffat på har då olika kontaktdon, brukar kallas förlängningskabel.
Och egentligen totalt ointressant bara man vet vad som behövs för kabel
Jag hade knackat i en vp-rör i hålet eller liknande tillräckligt stort för att kunna dra genom kontakten.I Iceinbeard skrev:Förlåt för klumpig formulering. Det är Villa patch SC till LC som vi pratar om här. Och frågan är ifall, när jag borrar upp genom taket, ifall jag ska dra ett rör igenom som jag drar fibern i eller om jag bara drar fibern genom hålet direkt?
Anledningen att flytta upp allt är för att inte ha massa bös i matrummet och istället ha nätverkshubben på övervåningen
Sedan dragit patchkabeln i en plastkanalisation, så görs det även vid nyinstallation både för inkommande duct och villapatchen om det behövs.
Sedan om någon undrar varför man inte fått installation som TS önskar kan vara att leverantören av fiber inte tillåter att den som installer får borra genom innerväggar och tak, men kan låta kunden göra det. Sedan kan det tyckas märkligt att man då får borra i yttervägg, ja allt i livet är inte alltid enkelt att förklara
Och vidare på O/T spåret om vad som är en patch.
För mig som använder det ordet dagligen i jobbet har inte längden betydelse.
Huvud delen är ju att en patch är gjord för att kunna göra lätta ändringar i en installtion så den är inte gjord för att klamra längs en list. Så en patch är gjord av mångledare när det gäller koppar och har ingen stabiliserande kärna på fiber utan fibern har istället en kevlarmantel som yttre skydd.
Huvud delen är ju att en patch är gjord för att kunna göra lätta ändringar i en installtion så den är inte gjord för att klamra längs en list. Så en patch är gjord av mångledare när det gäller koppar och har ingen stabiliserande kärna på fiber utan fibern har istället en kevlarmantel som yttre skydd.
Ajdå. Då kommer du få ändra dig, för Daniel 109 har läst på svenska Wikipedia att det är fel.snuttjulle skrev:Och vidare på O/T spåret om vad som är en patch.
det spelar ingen roll, se till att inte pilla på ändarna och inte att det kommer in damm. inte ens installatörerna som byter CPE gör nåt mer än rycka ut och trycka in..... så kör på.I Ironside skrev:
Då vet du också hur kul (ibland omöjligt) det är att flytta en patchfiber i ett större ODF-stativ. Nu görs det ju sällan, men om det händer är det enklare att dra en ny än att försöka lirka loss och riskera skador på andra.snuttjulle skrev:Och vidare på O/T spåret om vad som är en patch.
Jag är enig med dig, jag tänkte det vore intressant att få höra Daniel_109s svar eftersom han verkar tycka (och att det gäller generellt att det finns en enighet i) att det finns en gräns.A AndersS skrev:
Onekligen vore det intressant att höra honom utveckla det han skrivit.tveksamt skrev:
Hans uteblivna svar kastar ett icke-smickrande, snudd på löjeväckande, ljus på hans så vanligt förkommande rumphuggna, tvärsäkra inlägg.
Medlem
· Västernorrland
· 2 053 inlägg
Från @Daniel 109 älskade wiki:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
Så ja, en "patch" kan vara lång. Finns ju heller inget som säger att den slutar vara en patch även om den skulle vara längre än standardens 5 meter.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
Ovanstående handlar visserligen om CAT6 men applicerar säkerligen även på fiber, om än med andra längder.When used for 10/100/1000BASE-T, the maximum allowed length of a Cat 6 cable is 100 meters (328 ft). This consists of 90 meters (295 ft) of solid horizontal cabling between the patch panel and the wall jack, plus 5 meters (16 ft) of stranded patch cable between each jack and the attached device.[13] For 10GBASE-T, an unshielded Cat 6 cable should not exceed 55 meters and a Cat 6A cable should not exceed 100 meters.[14]
Så ja, en "patch" kan vara lång. Finns ju heller inget som säger att den slutar vara en patch även om den skulle vara längre än standardens 5 meter.
Redigerat:
Upp till 5m enligt den sidan. Men syftet att gå mellan en patchpanel och en nätverksenhet kvarstår, som jag läser det. Inte att görlång till nya utrymmen.it-snubben skrev:
Jag tyckte att det räckte med den OT diskussionen. Jag har framfört min syn på begreppen.M Mulvaden skrev:
Jag fortsätta, men jag tror de flesta ser det som en avklarad OT diskussion.
Kruxet är att ”din syn” på saken är fel.D Daniel 109 skrev:Upp till 5m enligt den sidan. Men syftet att gå mellan en patchpanel och en nätverksenhet kvarstår, som jag läser det. Inte att görlång till nya utrymmen.
Jag tyckte att det räckte med den OT diskussionen. Jag har framfört min syn på begreppen.
Jag fortsätta, men jag tror de flesta ser det som en avklarad OT diskussion.
Enligt dig ja. Majoriteten av förklaringarna online motsvarar min definition. Då syftar jag inte bara på förklaringarna till ordets ursprung.
Det är helt uppenbart att du är ute och cyklar i frågan. Och det är också en indikation om dig som person och dina svar i andra frågor här på forumet, är jag ledsen att konstatera.D Daniel 109 skrev: