D Daniel 109 skrev:
Det där är ingen patch. Det blir inte en patch för att man sätter kontakter på den. Patch kablage är korta sladdar för att koppla ihop saker som står på samma ställe.
Då är det nog bara du som inte kallar det för en patch.....
 
Jag har gjort en liknande manöver, inkommande fiber satt mitt på ytterväggen i ett stort allrum.
Drog en 30m fiber bakom golvlist och sedan upp i en dosa för TV och vidare upp på vinden, sedan ner i en centralt placerad garderob.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Helt ensam är jag definitivt inte.
[länk]

Men jag tillhör skaran som inte kallar alla burkar anslutna till nätverket för router.
Med tiden förändras saker. I patchstativ på stationer är det inte ovanligt med 8-10 m långa patchkablar.
Har dragit några sådana i verkliga livet:D
Tillägg, vanligt namn på stativen som byggs är ODF.
 
Redigerat:
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Ja tyvärr tappar ord betydelsen när de används fel. Sällan finns det då en synonym som har betydelsen som ordet hade från början. Men ordets nya betydelse fanns det redan ett bra ord för. Det är därför jag inte gillar när man ändrar betydelsen på ord.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Förlåt för klumpig formulering. Det är Villa patch SC till LC som vi pratar om här. Och frågan är ifall, när jag borrar upp genom taket, ifall jag ska dra ett rör igenom som jag drar fibern i eller om jag bara drar fibern genom hålet direkt?

Anledningen att flytta upp allt är för att inte ha massa bös i matrummet och istället ha nätverkshubben på övervåningen
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…

Bästa svaret

I Iceinbeard skrev:
Förlåt för klumpig formulering. Det är Villa patch SC till LC som vi pratar om här. Och frågan är ifall, när jag borrar upp genom taket, ifall jag ska dra ett rör igenom som jag drar fibern i eller om jag bara drar fibern genom hålet direkt?

Anledningen att flytta upp allt är för att inte ha massa bös i matrummet och istället ha nätverkshubben på övervåningen
Bästa är ju klart att stoppa ett rör i genomföringen!
Det är inte så klumpig förklaring men forumet har en förmåga att spåra ur...
 
  • Gilla
snikanor och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja tyvärr tappar ord betydelsen när de används fel. Sällan finns det då en synonym som har betydelsen som ordet hade från början. Men ordets nya betydelse fanns det redan ett bra ord för. Det är därför jag inte gillar när man ändrar betydelsen på ord.
Du är nog lite fel ute;)
När man patchade i stordatorsystem/terminalsystem på 70-80 talet användes patchkablar som var x meter långa.
Så Wikipedia är inte alltid tillförlitligt, speciellt som saknar källhänvisning.:cool:
 
D Daniel 109 skrev:
Ja tyvärr tappar ord betydelsen när de används fel. Sällan finns det då en synonym som har betydelsen som ordet hade från början. Men ordets nya betydelse fanns det redan ett bra ord för. Det är därför jag inte gillar när man ändrar betydelsen på ord.
Det är inte fel i sammanhanget. Det är du som har fel.
 
Jo, det är en förlängningssladd TS är ute efter inte en patch. Även om alla kontrakterade sladdar av någon anledning kallas patch.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är en förlängningssladd TS är ute efter inte en patch. Även om alla kontrakterade sladdar av någon anledning kallas patch.
Enligt dig ja. Men det gör det fortfarande inte mer rätt.
 
Testa att söka på patchkabel och läsa de träffar du får som beskriver vad det är.
 
D Daniel 109 skrev:
Testa att söka på patchkabel och läsa de träffar du får som beskriver vad det är.
Detsamma min vän.
 
D Daniel 109 skrev:
Testa att söka på patchkabel och läsa de träffar du får som beskriver vad det är.
Och medan du håller på, notera vid vilken längd ”patch” övergår till ”förlängning”. Och sen kan du maila hela nätverksbranschen och förklara att dom måste upphöra med sitt felaktiga språkbruk. Stämma i bäcken! För Daniel 109 vet bäst!
 
D Daniel 109 skrev:
Testa att söka på patchkabel och läsa de träffar du får som beskriver vad det är.
För att hjälpa TS så söker man på Villapatch och hittar produkter/leverantörer :cool:
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.