E El-Löken66 skrev:
Men hur vet du att du faktiskt har kunskaper eller om du bara tror dig ha?

Och även om du hempulade lite för tjugo år sen och hade bra koll på grejerna då så är det nu nya regler och tekniska lösningar.

Sen är ju vissa saker inte så jättesvår så där skulle kanske lite lättnader kunna införas om du kan visa lite grundläggande kunskaper i hur du tar fram förimpedansen, kabeldimensionerar och använder rätt materiel på rätt plats med rätt skydd och ett korrekt estetiskt utförande.
Har aldrig hört att en korrekt utför 20 år gammal installation gett problem. Man drar 1.5kvmm FK överallt och sätter Torix av bra kvalitet så ordnar det sig. Undantag spis och bastu som kräver 2.5kvmm. Utomhus gäller sunt förnuft.

För 20 år sedan var det faktiskt 2000-tal. Vi snackar inte knoppledming.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
E
A Anders_Nilsson skrev:
Har aldrig hört att en korrekt utför 20 år gammal installation gett problem. Man drar 1.5kvmm FK överallt och sätter Torix av bra kvalitet så ordnar det sig. Undantag spis och bastu som kräver 2.5kvmm. Utomhus gäller sunt förnuft.

För 20 år sedan var det faktiskt 2000-tal. Vi snackar inte knoppledming.
Givetvis brinner inte vartannat hus upp.
Och grupperna med små förbrukare ska det rätt mycket till för att skapa den värmen, men risken för elchock är ju där. Modernt med klinkers och betydligt mer el i badrummen idag. Samt utomhus. Där är utförandet extremt noggrant.
Solceller, gruvor och elbilar dra höga långvariga strömmar. Billiga laddare från Wish.
Här kommer bränderna.
 
E El-Löken66 skrev:
Givetvis brinner inte vartannat hus upp.
Och grupperna med små förbrukare ska det rätt mycket till för att skapa den värmen, men risken för elchock är ju där. Modernt med klinkers och betydligt mer el i badrummen idag. Samt utomhus. Där är utförandet extremt noggrant.
Solceller, gruvor och elbilar dra höga långvariga strömmar. Billiga laddare från Wish.
Här kommer bränderna.
Ja, att folk köper billig skit elektronik från Kina är verkligen hemmapularnas fel!
Nu när vi ändå är här, kan ngn äntligen länka till alla dessa fall av bränder orsakade av hemmapulare? Kan ni då också länka till bränder orsakade av elektriker och jämför dessa?
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men hur vet du att du faktiskt har kunskaper eller om du bara tror dig ha?

Och även om du hempulade lite för tjugo år sen och hade bra koll på grejerna då så är det nu nya regler och tekniska lösningar.

Sen är ju vissa saker inte så jättesvår så där skulle kanske lite lättnader kunna införas om du kan visa lite grundläggande kunskaper i hur du tar fram förimpedansen, kabeldimensionerar och använder rätt materiel på rätt plats med rätt skydd och ett korrekt estetiskt utförande.
Ja det är verkligen en enorm teknisk utveckling som har skett dessa 20år.... Hager har fått qc, som har gjort livet surt för alla hemmapulare. Och, just, denna hemska jordfelsbrytare i var mans hem. Hmm skall vi se... Ja just det, vi har internet, så det är stört omöjligt att fråga eller läsa sig till ngt.
Ja, en 6mm2 är väl antagligen inte en 6mm2 längre eller de där gula rören är väl till NGT annat numer.

Men jag får hålla med om att framtiden kommer ställa bra mkt högre krav på alla som jobbar med el i dessa tider av total elektrifieringen och mjukvarans intrång i styrsystem och elcentralerna.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
E
G guggen skrev:
Ja, att folk köper billig skit elektronik från Kina är verkligen hemmapularnas fel!
Nu när vi ändå är här, kan ngn äntligen länka till alla dessa fall av bränder orsakade av hemmapulare? Kan ni då också länka till bränder orsakade av elektriker och jämför dessa?
Ja, det finns viss statistik detta. Tror inte det viktiga är huruvida det är hempularen eller ej, är personen i fråga elektriker undrar jag? Och kan hantera elektricitet?
 
E El-Löken66 skrev:
Precis, enorm utveckling. Var så jag skrev.
Ja precis, när jag tittar i min 20 år gamla elcentral från 2001 och min helt nya, vilken skillnad!
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
E
G guggen skrev:
Ja precis, när jag tittar i min 20 år gamla elcentral från 2001 och min helt nya, vilken skillnad!
Precis. Både att den tekniska utvecklingen fått framåt samt att priserna pressats.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, det finns viss statistik detta. Tror inte det viktiga är huruvida det är hempularen eller ej, är personen i fråga elektriker undrar jag? Och kan hantera elektricitet?
Kan du för en gång skull länka till denna statistik som det alltid talas om eller så kan vi väl för en gång skull sluta ta upp detta som i annat fall bör vara en skröna.
Och sen tar vi den totala statistiken, på så vis kan vi göra en graf, orsakade av el installatörer vs orsakade av hemmapulare
Och då menar jag inte bränder orsakade av Kina elektronik...
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
E
G guggen skrev:
Kan du för en gång skull länka till denna statistik som det alltid talas om eller så kan vi väl för en gång skull sluta ta upp detta som i annat fall bör vara en skröna.
Och sen tar vi den totala statistiken, på så vis kan vi göra en graf, orsakade av el installatörer vs orsakade av hemmapulare
Och då menar jag inte bränder orsakade av Kina elektronik...
Som sagt tror jag inte du ska fixera dig vid hempularen gentemot firma utan det viktiga här är vem utför jobbet, elektrikern, eltämjaren eller någon utan kunskap som av olika anledningar försöker utföra jobbet efter eget huvud men där begränsningarna tar stopp.

Det finns andra trådar där dina frågor tas upp, då jag läst dessa har jag fått intrycket att @lars_stefan_axelsson tillhör de mer intresserade och kanske kort kan sammanfatta.
 
E El-Löken66 skrev:
Som sagt tror jag inte du ska fixera dig vid hempularen gentemot firma utan det viktiga här är vem utför jobbet, elektrikern, eltämjaren eller någon utan kunskap som av olika anledningar försöker utföra jobbet efter eget huvud men där begränsningarna tar stopp.

Det finns andra trådar där dina frågor tas upp, då jag läst dessa har jag fått intrycket att @lars_stefan_axelsson tillhör de mer intresserade och kanske kort kan sammanfatta.
Nu var det i vanlig ordning din och vissa andras fixering vid hemmapularpyromanernas framfart som jag gärna skulle vilja ha länk på. I samband med detta kan vi ju ta det totala antalet el bränder och göra en procentuell uppskattning.
Nu är jag inte säker på om det ens finns en enda konstaterad brand orsakad av hemmapulare i modern tid, så det skulle vara bra om vi kunde avsluta detta en gång för alla då det är lite tjatigt utan några som helst referenser.
I samband med detta brukar det ju blandas ihop med användandet av Kina elektronik bland pyromanmotståndarna. Nu tror jag dock ingen här på allvar inte förstår skillnaden mellan en Kina laddare som de flesta inkl el-installatören stoppar in i uttaget och hemmapulard el.

Så fram med grejerna nu, länkar och säkerställd statistik.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
G guiness skrev:
Exakt vad blir jobbigt? Om brandorsaken var en felaktig/bristfällig installation så är det upp till försäkringsbolaget att bevisa det. Dessutom måste de bevisa att den är utförd av en icke behörig elektriker. Vad jag vet finns det inget krav på att spara dokumentation på utförda elarbeten för privatpersoner. Det kan ju dessutom vara så att den som råkar ut för incidenten inte är samma person som utfört arbetet, det kan ju vara förra ägaren.

Jag tycker att resonemanget håller dåligt, fast problemet är snarast att försäkringsbolagen gör sin egen bedömning och fattar sina egna beslut, det är ingen tingsrätt inblandad. Men tycker man att det är fel kan man gå den juridiska vägen och överklaga.

Har man kunskap om hur det skall utföras tycker jag inte att det finns någon anledning att inte göra det själv. Men jag kan ha fel, det kanske finns tusentals fall där försäkringsbolagen vägrat att betala något för att installationen gjorts av obehöriga. Eller inte...

Så om man inte ägnar sig åt ”friskt kopplat” ser jag inga moraliska hinder att göra jobbet själv. Dessutom tvättar jag bilen på min garageuppfart av asfalt. Jag är troligtvis en dålig människa.
Och det är inte ens så det kan/ska/bör gå till.
Försäkringen är helt enkelt ett civilrättsligt avtal mellan försäkringsbolaget och försäkringsköparen.
Läs villkoren i försäkringen och kolla vad de två parterna förbinder sig.
Det finns inget annat än avtalstexten att basera en tvist på.
 
E
G guggen skrev:
Nu var det i vanlig ordning din och vissa andras fixering vid hemmapularpyromanernas framfart som jag gärna skulle vilja ha länk på. I samband med detta kan vi ju ta det totala antalet el bränder och göra en procentuell uppskattning.
Nu är jag inte säker på om det ens finns en enda konstaterad brand orsakad av hemmapulare i modern tid, så det skulle vara bra om vi kunde avsluta detta en gång för alla då det är lite tjatigt utan några som helst referenser.
I samband med detta brukar det ju blandas ihop med användandet av Kina elektronik bland pyromanmotståndarna. Nu tror jag dock ingen här på allvar inte förstår skillnaden mellan en Kina laddare som de flesta inkl el-installatören stoppar in i uttaget och hemmapulard el.

Så fram med grejerna nu, länkar och säkerställd statistik.
Jag har kollat lite på detta innan men med brandstatistik är det inte enkelt. Men brinner, det gör det.

Jag skrev innan att jag inte tyckte du skulle fixera så mycket vid just henpulare.

En sak är vad som är laglig, en annan vad som är säker.

En elektriker behöver teoretiska kunskaper, erfarenhet samt projektspecifik kännedom, hur är anläggningen uppbyggd, vad ska uppnås med ingreppet i den fasta elinstallationen samt hur utförs och kontrolleras det på bästa sätt.

Som du vet finns det både dokumenterad och odokumenterad kompetens, därav detta lagkrav. Du behöver egentligen ingen auktorisation eller arbeta under ett egenkontrollprogram, du behöver bara kunna bevisa att du har motsvarande kunskaper. Just det är ju inte alltid så lätt. Du kanske hade de kunskaperna för 20 år sen då du intresserat läste Blå Boken om kvällarna. Men nu? Och vem borgar för erfarenheten av dylika jobb?

Vad vi vet är prio 1 på detta forum att säkerheten kommer först. Inga döda barn, fastrar eller nedbrunna hus.

Samtidigt är vi heller inte enprocentare, vem vill bryta mot lagen egentligen? Detta har givetvis också även med konsekvens att göra.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
Hur mycket är en bra slant? Du kanske har ett rättsfall som du kan hänvisa till.
Om du ex inte har ansvarsförsäkring och skadar person el egendom blir du skadeståndsskyldig ex fäller träd på egendom, cyklar och kör på någon, drar el och någon skadas. Om du tror något annat varsegod
 
Det låter rimligt. Men hur vanligt är det med skadestånd för felaktigt dragen el och vilka belopp rör det sig om?
 
Mikael_L
K kortis skrev:
Om du ex inte har ansvarsförsäkring och skadar person el egendom blir du skadeståndsskyldig ex fäller träd på egendom, cyklar och kör på någon, drar el och någon skadas. Om du tror något annat varsegod
Skadestånd kan dock inte utdömas innan motparten har visat att det var culpöst eller dolöst agerande.
Så det är inget som kommer med automatik!
 
  • Gilla
guiness
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.