89 136 läst · 469 svar
89k läst
469 svar
Dra el själva?
Det finns diverse auktorisationer/utbildningar/certifikat/kurser som en rörmokare/rörmokarfirma kan ha. En arbetsgivare kan naturligtvis ställa krav på utbildning och en uppdragsgivare kan även ställa sina krav.N Yindysagh skrev:
Det finns dock inget som helst förbud i lag/författning mot att en helt "ocertifierad", okunnig och outbildad privatperson kopplar sina egna rör eller för den delen tar anställning i en rörmokarfirma, om nu någon vill anställa denne.
Jag antar att lagstiftaren menar att läckande rör oftast bara orsakar sakskada och tämligen sällan personskada, till skillnad från el som anses medföra större risk för personskada.
Att gräva ned en "gul-slang" är ett gds-jobb. -De ska innehålla en genomdragsvajer, annars är det nog ngt "för billigt".
-Tänk på att lägga ngt Varnande "tillräckligt" grundare än denna som visar att ngt viktigt ligger djupare.
Kan vara bra om ngn vill gräva där i framtiden.
I princip ska Inget installerande göras av obehörig, men att skruva fast bottendelen till ett uttag eller lysknapp är förstås ok OM man har koll på standardmått eller helst efter överenskommelse m elektriker.
-Tänk på att lägga ngt Varnande "tillräckligt" grundare än denna som visar att ngt viktigt ligger djupare.
Kan vara bra om ngn vill gräva där i framtiden.
I princip ska Inget installerande göras av obehörig, men att skruva fast bottendelen till ett uttag eller lysknapp är förstås ok OM man har koll på standardmått eller helst efter överenskommelse m elektriker.
Sätter man uttag på fel höjd, blir det svårt att hitta den när man vill använda den, dessutom slits väggen snabbare när man hela tiden trycker stickproppen i väggen 5 cm ovanför uttaget, så standardmått är viktiga.useless skrev:
edit: blev tipsat om tråden i humorhörnan, så svaren behöver inte vara alltför seriösa längre
Utan standardmåtts-koll ska man bo i hyreslägenhet....
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Du behöver spara en bra slant om tredje part blir skadad vid ev olyckaN Yindysagh skrev:Du får tänka att elektriker och rörmokare kämpat för att nå denna position dvs inget jobb som ligger inom deras område får utföras av privatpersoner. Det handlar om att skydda och säkerställa jobben för det egna skrået.
Samma sak med försäkringar. Jag tror det är bättre att lägga de pengar som man ska betala försäkringsbolaget på ett eget privatkonto. Händer det ngt så tar man pengar från kontot.
Exakt vad blir jobbigt? Om brandorsaken var en felaktig/bristfällig installation så är det upp till försäkringsbolaget att bevisa det. Dessutom måste de bevisa att den är utförd av en icke behörig elektriker. Vad jag vet finns det inget krav på att spara dokumentation på utförda elarbeten för privatpersoner. Det kan ju dessutom vara så att den som råkar ut för incidenten inte är samma person som utfört arbetet, det kan ju vara förra ägaren.OlssonX skrev:
Jag tycker att resonemanget håller dåligt, fast problemet är snarast att försäkringsbolagen gör sin egen bedömning och fattar sina egna beslut, det är ingen tingsrätt inblandad. Men tycker man att det är fel kan man gå den juridiska vägen och överklaga.
Har man kunskap om hur det skall utföras tycker jag inte att det finns någon anledning att inte göra det själv. Men jag kan ha fel, det kanske finns tusentals fall där försäkringsbolagen vägrat att betala något för att installationen gjorts av obehöriga. Eller inte...
Så om man inte ägnar sig åt ”friskt kopplat” ser jag inga moraliska hinder att göra jobbet själv. Dessutom tvättar jag bilen på min garageuppfart av asfalt. Jag är troligtvis en dålig människa.
Men hur vet du att du faktiskt har kunskaper eller om du bara tror dig ha?G guiness skrev:Exakt vad blir jobbigt? Om brandorsaken var en felaktig/bristfällig installation så är det upp till försäkringsbolaget att bevisa det. Dessutom måste de bevisa att den är utförd av en icke behörig elektriker. Vad jag vet finns det inget krav på att spara dokumentation på utförda elarbeten för privatpersoner. Det kan ju dessutom vara så att den som råkar ut för incidenten inte är samma person som utfört arbetet, det kan ju vara förra ägaren.
Jag tycker att resonemanget håller dåligt, fast problemet är snarast att försäkringsbolagen gör sin egen bedömning och fattar sina egna beslut, det är ingen tingsrätt inblandad. Men tycker man att det är fel kan man gå den juridiska vägen och överklaga.
Har man kunskap om hur det skall utföras tycker jag inte att det finns någon anledning att inte göra det själv. Men jag kan ha fel, det kanske finns tusentals fall där försäkringsbolagen vägrat att betala något för att installationen gjorts av obehöriga. Eller inte...
Så om man inte ägnar sig åt ”friskt kopplat” ser jag inga moraliska hinder att göra jobbet själv. Dessutom tvättar jag bilen på min garageuppfart av asfalt. Jag är troligtvis en dålig människa.
Och även om du hempulade lite för tjugo år sen och hade bra koll på grejerna då så är det nu nya regler och tekniska lösningar.
Sen är ju vissa saker inte så jättesvår så där skulle kanske lite lättnader kunna införas om du kan visa lite grundläggande kunskaper i hur du tar fram förimpedansen, kabeldimensionerar och använder rätt materiel på rätt plats med rätt skydd och ett korrekt estetiskt utförande.