T Takläggare skrev:
Oftast är man mer noggrann än än en inhyrd elektriker när man drar själv, var för två veckor sedan hos en kompis som byggt nytt, reflektera på att hans spottar flimra lite vid full ljus, dom hade inte märkt av det, jag sa fråga er elektriker om han har rätt transformator/drivdon till spottar , visa sig jag hade rätt, nu ska el killen byta ut dom.
G Gabbe1 skrev:
Jag ringde mitt försäkringsbolag för att fråga om detta innan jag lät en obehörig fackman (jobbade som elektriker men hjälpte mig på fritid) utföra installationsarbeten i en fastighet som jag för länge sedan ägde.

Svaret från deras expert på brandutredningar var att ersättningen kunde minska om de kunde bevisa att elanläggningen hade kraftiga brister (eftersom jag som ägare då hade brustit i mitt ansvar).
Bevisbördan låg på bolaget, jag hade inga skyldigheter att kunna uppvisa fakturor/kvitton oberoende om elen var installerad under mitt ägande eller under någon tidigare ägare.
Om elanläggningen var i bra skick och utfört på rätt sätt så var det inga problem alls, detta oberoende av vem som hade utfört arbetet.
Efter att ett helt yrkesliv varit omgiven av elektriker måste jag säga att ja mycket mycket sällan träffat på någon dålig däremot så gör alla misstag men bara en gång något riktigt farligt. ( glömt blecken kvar på ca 800 amp motor hihi) men kollade precis innan start. Jävlar vicken smäll det hade blivit
 
E
K kortis skrev:
Efter att ett helt yrkesliv varit omgiven av elektriker måste jag säga att ja mycket mycket sällan träffat på någon dålig däremot så gör alla misstag men bara en gång något riktigt farligt. ( glömt blecken kvar på ca 800 amp motor hihi) men kollade precis innan start. Jävlar vicken smäll det hade blivit
Jojo. Men ingen hade väl dött i alla fall. Då var det ju säkert.
 
Det beror på hur din försäkring ser ut, men f-bolag brukar inte betala ut någon ersättning alls om man anser att en t ex brand i en kopplingsdosa beror på feldragen el.
Vem som gjorde fuljobbet har ingen betydelse.
Det är därför papper på att behörig elektriker dragit el är en attraktiv grej för husköpare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, vad händer ifall det sker någon incident men man aldrig har rört elen?
Blir det mindre jobbigt då? Förklara för mig.
Bortsett från detaljen att det inte är tillåtet att göra nyinstallation själv: Försäkringsbolaget bestämmer ensidigt.

G guiness skrev:
Exakt vad blir jobbigt? Om brandorsaken var en felaktig/bristfällig installation så är det upp till försäkringsbolaget att bevisa det. Dessutom måste de bevisa att den är utförd av en icke behörig elektriker. Vad jag vet finns det inget krav på att spara dokumentation på utförda elarbeten för privatpersoner. Det kan ju dessutom vara så att den som råkar ut för incidenten inte är samma person som utfört arbetet, det kan ju vara förra ägaren.

Jag tycker att resonemanget håller dåligt, fast problemet är snarast att försäkringsbolagen gör sin egen bedömning och fattar sina egna beslut, det är ingen tingsrätt inblandad. Men tycker man att det är fel kan man gå den juridiska vägen och överklaga.

Har man kunskap om hur det skall utföras tycker jag inte att det finns någon anledning att inte göra det själv. Men jag kan ha fel, det kanske finns tusentals fall där försäkringsbolagen vägrat att betala något för att installationen gjorts av obehöriga. Eller inte...

Så om man inte ägnar sig åt ”friskt kopplat” ser jag inga moraliska hinder att göra jobbet själv. Dessutom tvättar jag bilen på min garageuppfart av asfalt. Jag är troligtvis en dålig människa.
 
OlssonX OlssonX skrev:
Vem som gjorde fuljobbet har ingen betydelse.
Det är därför papper på att behörig elektriker dragit el är en attraktiv grej för husköpare.
Det är alltså viktigt med papper på vem som gjort jobbet trots att det inte har någon betydelse vem som har gjort fel? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Wheelabrator och 6 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jojo. Men ingen hade väl dött i alla fall. Då var det ju säkert.
Nä men brunt i brallan hade det kanske blivit :rofl:
 
Staffans2000
useless useless skrev:
Det är alltså viktigt med papper på vem som gjort jobbet trots att det inte har någon betydelse vem som har gjort fel? :thinking:
Jag tror att den gode Olsson, snackar blaja. För skulle försäkringsbolagen vägra ersättning till alla som haft installationer gjorda av, icke elektriker, skulle väldigt få fått ersättning. Därmed skulle det bolaget gått i konken.

Staffan
 
  • Gilla
guiness och 2 till
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Det är alltså viktigt med papper på vem som gjort jobbet trots att det inte har någon betydelse vem som har gjort fel? :thinking:
Yes, ALLA har ju kvar varenda faktura på vad allt arbete som är gjort i huset man äger;)
Ska man förenkla det så är man som anläggningsägare ansvarig för att elen är okej, och börjar det brinna i en dosa så är det ens eget fel och därför finns det ingen som någonsin fått ut ersättning på brandförsäkringen, eller hur OlssonX?(y)
 
  • Gilla
  • Haha
kortis och 2 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Det är därför papper på att behörig elektriker dragit el är en attraktiv grej för husköpare.
Det är lättare att ordna fulpapper på att elen är dragen av en behörig än att som obehörig dra el. Så det kanske inte är en så attraktiv grej?
 
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Yes, ALLA har ju kvar varenda faktura på vad allt arbete som är gjort i huset man äger;)
Ska man förenkla det så är man som anläggningsägare ansvarig för att elen är okej, och börjar det brinna i en dosa så är det ens eget fel och därför finns det ingen som någonsin fått ut ersättning på brandförsäkringen, eller hur OlssonX?(y)
Dom flesta behåller väl sina fakturor när de säljer huset, som underlag för avdraget på reavinstskatten. Så i praktiken saknas väl det nästan alltid alla papper.
 
Som säljare har man i tio år efter affären ansvar för dolda fel, egna eller tidigare ägares har ingen betydelse. Fulpapper på el är i bästa fall urkundsförfalskning, men jag skulle nog lägga till bedrägeri, syftet är ju att få nån att betala mer för fastigheten.
Känner du till nån som köpt falska papper angående elinstallation?

också
Keiller Keiller skrev:
Det är lättare att ordna fulpapper på att elen är dragen av en behörig än att som obehörig dra el. Så det kanske inte är en så attraktiv grej?
useless useless skrev:
Det är alltså viktigt med papper på vem som gjort jobbet trots att det inte har någon betydelse vem som har gjort fel? :thinking:
 
T
M Markarbetaren skrev:
Och jag har 25A avsäkrat i fasadmätarskåpet men betalar för 16A-abbonnemang. Vid mätarbytet sa montören inget. Har suttit 25’or sedan jag köpte huset. Lagar och regler existerar ofta för friskrivning av ansvar men ses mellan fingrarna. Jag brukar ta som exempel sopgubbarna, en kör bilen och en står bak och håller i sig mellan tunnorna. Ingen polis har väl någonsin bötat en sopåkare, trots att man inte får åka bak på en lastbil enligt trafikkungörelsetjofräsen.:rofl:
Angående sophämtare så finns det undantagsregler , dessa har transportstyrelsen koll på , som bl.a. åka studentflak , stå i bussen osv , på så sätt blir det lagligt , stå på fotplattan där bak ,då är bilen utrustad med en backspärr, så föraren inte glömmer av att en snubbe står där bak . Samt han kan inte åka där hur fort o långt som helst , finns regler för detta .
 
Jag har bara svårt att se vad dessa evnetuella papper skulle visa för ett gammalt hus med en elanläggning som är om- och tillbyggd under flera decennier. Om jag har en faktura från en elinstallatör så säger väl inte det ett skit om när eller av vem varenda detalj i anläggningen är utförd?
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Nu vägrar man bara betala ersättning när det brunnit i felaktiga fasta installationer.
Var tredje brand i bostad beror på elfel (Elsäkerhetsverkets statistik 2019).
Folk berättar inte så sällan även i detta forum om hur försäkringsbolaget agerar. Till exempel här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ycker-vi-ska-fakturera-foerra-aegaren.388634/

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag tror att den gode Olsson, snackar blaja. För skulle försäkringsbolagen vägra ersättning till alla som haft installationer gjorda av, icke elektriker, skulle väldigt få fått ersättning. Därmed skulle det bolaget gått i konken.

Staffan
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag tror att den gode Olsson, snackar blaja. För skulle försäkringsbolagen vägra ersättning till alla som haft installationer gjorda av, icke elektriker, skulle väldigt få fått ersättning. Därmed skulle det bolaget gått i konken.

Staffan
 
OlssonX OlssonX skrev:
Var tredje brand i bostad beror på elfel (Elsäkerhetsverkets statistik 2019).
Ja, med statistik kan man bevisa det mesta. Det vanligaste stället en brand startar på är spisen och eftersom den är elektrisk räknas det som 'elfel' i statistiken.
 
  • Gilla
sunqan och 3 till
  • Laddar…
Tror att du missat lite. Gamla lapptäcken var det inte tal om utan nytt skåp och nydraget jordat överallt. Ska du sälja så är det en tillgång med korrekt dokumentation på en uppgradering.
Det andra är bra bara om nåt brinner och du ska övertyga försäkringsbolaget om att det inte var ditt fel.

useless useless skrev:
Jag har bara svårt att se vad dessa evnetuella papper skulle visa för ett gammalt hus med en elanläggning som är om- och tillbyggd under flera decennier. Om jag har en faktura från en elinstallatör så säger väl inte det ett skit om när eller av vem varenda detalj i anläggningen är utförd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.