Magnus E K
Har bara läst rubriken men det är inte att rekommendera att dra el själv. Det är bättre att låta t ex en värmefläkt eller spisen dra el.

• Haha
  • Gilla
Ptr1097 och 13 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har bara läst rubriken men det är inte att rekommendera att dra el själv. Det är bättre att låta t ex en värmefläkt eller spisen dra el.
Drar man själv vet man iaf att det är välgjort

E El-Löken66 skrev:
Eller tror sig veta. :)
Om man inte kan låter man förstås bli, lejer man en firma vet man defenitivt inte att det blir välgjort.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Men hur vet du att du vet eller ifall du tror dig veta?
Enkelt. Det mesta, eller rent av allt, av villaelen, är basal. En sladd till och en sladd därifrån. Plus ev. Jord.

Staffan

Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
En som tror sig veta. :D
Nej.
En som vet sig, veta.:D:D

Staffan

Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Bra för dig Staffan2000!
Ja, visst är det. Själv är bäste dräng.

Alfred

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja, visst är det. Själv är bäste dräng.

Alfred
Givetvis kan en dräng installera el.
Är ju basalt.

Fallet Staffan är som bannad i de här sammanhangen helt utan varje (in)verkan. Ropar från sitt limbo rakt ut i det eltekniska intet.

• Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Är rädd att jag är på gränsen till att också bli Banned by Bo! :(
Det är ganska enkelt. Det räcker bara att ha en annan uppfattning :cool:.

The Bannedhe

• Gilla
guggen
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är ganska enkelt. Det räcker bara att ha en annan uppfattning :cool:.

The Bannedhe
Fel uppfattning, kanske?

K kortis skrev:
Nej men det är nog mer som en principsak
Eller så går man på i tron av att man kan nått som man egentligen inte riktigt förstår.
Ungefär som att köra en bil snabbt utan bromsar, det är ju ingen konst köra hur fort som helst, problemet uppstår när man måste bromsa eller svänga och det hade man ju inte hört talas om.

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Han är en mycket driftig och kunnig person som renoverat ett äldre hus, även el. I taken satt det mest apparatdosor och någon enstaka armaturdosa, från bom befintliga uttagen var det spikat FKK 0,75 både på och där det gick bakom tak och golvlister. Belysningsknappar satt delvis i angränsande rum, belysningen i matkällare bestod av en plåt som han skruvat fast en lamphållare i och med hjälp av järntråd och skruv fäst i taket.Där det fanns armaturdosor satt dom så långt ner att det med uttaget monterat blev en glipa på ca 5 mm mellan tak och uttag. I vissa takdosor var det blandat FK1,5 och RKK 0,75, hoptvinnat och vikt en gång (varför jävlas med Torix eller Wago) och rejält tejpat mm mm.
Jag hoppas att den nya ägaren förstår hur illa det var med elinstallationen och tar med en helrenovering i kalkylen.
Besöket ha stärkt mina åsikter om hempulare i allmänhet och vissa lite mer "hur svårt kan det vara" i synnerhet.
Själv utförde jag det som han önskade och det gratis, samt påpekade att jag skulle neka i sten om det i framtiden skulle bli några problem.
Ett bra exempel på att dagens behörighetssystem inte fungerar så bra.
Har du några tankar på hur det bör förändras för att sånt här inte ska hända?

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett bra exempel på att dagens behörighetssystem inte fungerar så bra.
Har du några tankar på hur det bör förändras för att sånt här inte ska hända?
Jadå, allt detta kan summeras i en mening.

Eller tvistas om i 3000 sidor.

E elmont skrev:
Eller så går man på i tron av att man kan nått som man egentligen inte riktigt förstår.
Ungefär som att köra en bil snabbt utan bromsar, det är ju ingen konst köra hur fort som helst, problemet uppstår när man måste bromsa eller svänga och det hade man ju inte hört talas om.
Ja jag har ju letat elfel efter elektriker hela mitt yrkesliv, så ja jag vet ju vad du talar om:rofl:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
M
Det märks på forumet att det är Corona-tider:crysmile:

• Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.