89 136 läst · 469 svar
89k läst
469 svar
Dra el själva?
Rena mardrömmen snarare. Det ska bokas tider och all administration runt kostar betydligt mer än vad jobbet i fält gör.P PatrikJo skrev:
Och ja, jag kan se att det vore bra om vissa enklare arbeten kunde utföras av bostadsägarna själva. Kanske med någon slags enklare kontroll, lite foton som laddas upp i en databas 10 år samt ett kontrollformulär där vissa moment intygas.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Måste ju finnas mängder med domstolsfall som du kan hänvisa till där någon lekt elektriker hemma, huset brunnit ned och människan blivit nekad ersättning. Jag menar el som är reglerat i elsäkerhetslagen och inte något fjolligt våtrumscert.E El-Löken66 skrev:
Kan vara, men ofta svårt för brand utredaren att samla tillräckligt med bevis för att peka på någon.M Markarbetaren skrev:
Sen tror jag inte detta händer alltför ofta egentligen, för stunden mycket värre med importerat undermåligt materiel signerat PRC.
Plocka gärna fram en massa domar, vad jag vet så är det mycket ovanligt att någon döms , finns kanske 4-6 st i hela landet, där en obehörig fälld i domstol för ellagen.M Markarbetaren skrev:
Din svärfar har fel, det finns ingen lag som förbjuder, icke behöriga, att posta bilder på elinstallationer. Under förutsättning att det inte bryter mot tex upphovsrätt.Maskintok skrev:
Hade blivit lite konstigt om man blir stämd för att lagt ut en bild på elinstallation, du har helt rätt det är fullt lagligt.G Gabbe1 skrev:
Men visst råder det en konstig hierarki här på forumet ang el, men har just märkt av det även privat, jag ska installera en häll, fråga en elektriker i veckan om att göra det själv, han blev nästa arg att jag skulle göra det själv, frågade sedan nästa elektriker , han beskrev exakt hur jag skulle göra.
Sedan hitta jag här på forum "spisbibeln", den har en strålande beskrivning på hur man installerar själv.
Ut över detta så säger instruktionerna om hällen så här om jag kopplar fel :
Anvisning : Kontrollera att enheten är redo att använda: får du upp U400,E05 13 eller E , på enhetens display , så är den inte rätt ansluten , gör enheten strömlös och kontrollera sladdanslutningen.
Vilket då hänvisar till att även en elektriker kan koppla fel, men har uppenbart ingen större betydelse, bara göra om o göra rätt.
Redigerat:
Det finns givetvis säkerhetsklassade anläggningar men jag tvivlar på att här finns allt för många bilder på sådana.T Takläggare skrev:Hade blivit lite konstigt om man blir stämd för att lagt ut en bild på elinstallation, du har helt rätt det är fullt lagligt.
Men visst råder det en konstig hierarki här på forumet ang el, men har just märkt av det även privat, jag ska installera en häll, fråga en elektriker i veckan om att göra det själv, han blev nästa arg att jag skulle göra det själv, frågade sedan nästa elektriker , han beskrev exakt hur jag skulle göra.
Sedan hitta jag här på forum "spisbibeln", den har en strålande beskrivning på hur man installerar själv.
Berätta mer om denna hierarki, överst har vi ju RDK och vad följer sen?
Moderater, henpulare, hobos och sist de som faktiskt jobbar med det?
Nu är ju inte intelligens och jurist en självklarhet utan det har oxå med hur duktig man är på att plugga och det i sin tur har med vilka föräldrar du har, där med inte sagt att jurister inte är kloka men det är ingen förutsättningH Hermander skrev:
Jag tror texten blev lite tokig och betyder det du skriver bara om man läser den exakta lydelsen.G Gabbe1 skrev:
Jag tror det borde stått ungefär såhär:
"... som lägger ut bilder på nätet över elinstallationer de själva gjort"
Och det olagliga skulle varit att de själva gjort det, inte lagt upp bilden ...