8 518 läst · 88 svar
9k läst
88 svar
Dra CAT6a i kanaler för telefoni
Jo, det skulle jag kunna göra ifall det är en eventuellt ok lösningom de funkar.X xLnT skrev:
Jag tänker som sagt att man i så fall kör ett dubbeluttag i varje rum, och så kan man bygla över ifall man inte behöver plocka ut signal och annars switcha. Vad tror du om den lösningen?
Om det blir skräp oavsett så är det ju lika bra att direkt planerar för att dra nya kablar, och då kan jag ju skippa att kontaktera/mäta.
Jag hade absolut testat.H Hans_H skrev:Jo, det skulle jag kunna göra ifall det är en eventuellt ok lösningom de funkar.
Jag tänker som sagt att man i så fall kör ett dubbeluttag i varje rum, och så kan man bygla över ifall man inte behöver plocka ut signal och annars switcha. Vad tror du om den lösningen?
Om det blir skräp oavsett så är det ju lika bra att direkt planerar för att dra nya kablar, och då kan jag ju skippa att kontaktera/mäta.
Jag drog förra året dubbla cat6 i 15mm VP-rör (gamla telerör). Gick rätt lätt även utan smörjning. Be en person skjuta på och sedan dra i takt i andra änden bara.
Använde mig av schneiders 5,3mm kabel.
Använde mig av schneiders 5,3mm kabel.
Att dra en extra i efterhand kommer att vara ”omöjligt”. Du får dra ut befintlig och dra in ett par tillsammmans om du ska lyckas.H Hans_H skrev:
Så, då var ett kabelsegment kontakterat. Det var lite bökigt då de vita kablarna saknade färgmarkeringar, så det krävdes något försök. Kontaktkontrollen visar dock rätt koppling i alla 8 linjer, så får bara hoppas att båda inte är felkopplade på samma sätt.
Men det skulle vara spänande att kolla överföringshastigheten på kablen. Vet någon om det finns något enkelt sätt att göra det på?
Men det skulle vara spänande att kolla överföringshastigheten på kablen. Vet någon om det finns något enkelt sätt att göra det på?
Två enheter med nätverkskort, så ser du dels om och hur mycket de länkar upp i, för att sen använda tex iperf för att skicka data mellan enheterna.H Hans_H skrev:Så, då var ett kabelsegment kontakterat. Det var lite bökigt då de vita kablarna saknade färgmarkeringar, så det krävdes något försök. Kontaktkontrollen visar dock rätt koppling i alla 8 linjer, så får bara hoppas att båda inte är felkopplade på samma sätt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 939 inlägg
Och sedan kolla felräknarna på interfacen. De skall stå på noll.
Om det är cat3 så går det iaf med 10Mbps... Jag körde 10Mbps på en seriekabel (alltså otvinnad) i många år när det begav sig.
Men det är ju bara i nödfall det duger idag.
Om det är cat3 så går det iaf med 10Mbps... Jag körde 10Mbps på en seriekabel (alltså otvinnad) i många år när det begav sig.
Men det är ju bara i nödfall det duger idag.