X xLnT skrev:
Nästan alla leverantörer levererar TV i ett multicastnät över ett eget VLAN, medans internet levereras otaggat (oftast).
Så man kan sprida det där lite hur man vill och vad som passar en.
för att inte krångla till det för mycket för TS kan vi väl nöja oss med att säga att han kan lita på telia om att digitalboxen bara behöver ”internet”. Sist jag hade en tvbox så hade den bara en port, så jag gissar att det är standard idag. Har inte haft traditionell tv på 7år eller ngt sånt…
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
för att inte krångla till det för mycket för TS kan vi väl nöja oss med att säga att han kan lita på telia om att digitalboxen bara behöver ”internet”. Sist jag hade en tvbox så hade den bara en port, så jag gissar att det är standard idag. Har inte haft traditionell tv på 7år eller ngt sånt…
Om Telia säger det så är det (förmodligen) sant. Då sänder de både multicast och unicast otaggat.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
En ip-tv-box brukar (oftast) ha inbyggd switch så det räcker med en kabel dit.
En Set Top Box variant av IP-TV har extremt sällan någon switch i sig (iaf inte de IP-TV-boxar som går att använda ihop med Telias IP-TV-TV-abonnemang, inga av deras boxar har mer än en Ethernetport, den ena boxen kan eventuellt aggera trådlös accesspunkt).
 
Stort tack för alla svar!
Så UTP är att föredra över FTP? Det finns ingen risk för störningar?
Vad säger ni om CAT6 vs CAT6a?
 
  • Gilla
Najkire
  • Laddar…
MrJay
Var själv i exakt samma sits ett antal år sedan, vi ersatte alla telefonsladdar med CAT6 UTP kabel. I ett rör får du plats med 2st, använd Glidex när du drar de. Jag la ner en hel del tid på planering och vi byggde sjärntopologi med serverracket innehållande brandväggen och switch i mitten.

SFP/FTP används oftast i industriapplikationer där du har starka magnetfält som stör, i hus/lägenhet räcker det med UTP. Med mitt kablage har jag 10Gbps LAN så det räcker i ett antal år :cool:
 
  • Gilla
Hans_H
  • Laddar…
H Hans_H skrev:
Stort tack för alla svar!
Så UTP är att föredra över FTP? Det finns ingen risk för störningar?
Vad säger ni om CAT6 vs CAT6a?
Jag svarade dig tidigare, du behöver inte skrämade kablar, så kör på UTP.
Varför vill du ha CAT6 framför Cat5e?
 
MrJay MrJay skrev:
Var själv i exakt samma sits ett antal år sedan, vi ersatte alla telefonsladdar med CAT6 UTP kabel. I ett rör får du plats med 2st, använd Glidex när du drar de. Jag la ner en hel del tid på planering och vi byggde sjärntopologi med serverracket innehållande brandväggen och switch i mitten.
Så fyra kablar drog du, två åt varsitt håll?
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Var själv i exakt samma sits ett antal år sedan, vi ersatte alla telefonsladdar med CAT6 UTP kabel. I ett rör får du plats med 2st, använd Glidex när du drar de. Jag la ner en hel del tid på planering och vi byggde sjärntopologi med serverracket innehållande brandväggen och switch i mitten.
Hur läste du stjärntopografi med seriekopplat från början och två kablar per rör? Jag kan se hur man får ihop två rum i vardera rikting, men det borde vara max eller? Och det kräver väl dessutom att fibert kommer in vid mitten av kedjan? För min del så sitter tyvärr mediaomvandlaren i en av ändpunkterna.
 
X xLnT skrev:
Så fyra kablar drog du, två åt varsitt håll?
Så tänkte jag med.
 
H Hans_H skrev:
Stort tack för alla svar!
Så UTP är att föredra över FTP? Det finns ingen risk för störningar?
Vad säger ni om CAT6 vs CAT6a?
med risk för att någon annan svarar före mig (populärt ämne tydligen) så har det med klassificeringen gällande både hastighet och PoE att göra. Spelar ingen roll för hemmabruk. Cat 5e räcker till gigabit. Eftersom de kommer ligga i egna rör hade jag inte brytt mig om folie (stp)
 
X xLnT skrev:
Jag svarade dig tidigare, du behöver inte skrämade kablar, så kör på UTP.
Varför vill du ha CAT6 framför Cat5e?
För hastigheten tänker jag.
 
H Hans_H skrev:
För hastigheten tänker jag.
Behöver du köra snabbare än gigabit?
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
med risk för att någon annan svarar före mig (populärt ämne tydligen) så har det med klassificeringen gällande både hastighet och PoE att göra. Spelar ingen roll för hemmabruk. Cat 5e räcker till gigabit. Eftersom de kommer ligga i egna rör hade jag inte brytt mig om folie (stp)
Vore inte PoE nice att ha ifall man behöver switcha i flera rum. Eller är PoE inte lämpligt för en liten switch? Påverkar PoE valet UTP/FTP eller CAT5e/CAT6a?
 
X xLnT skrev:
Behöver du köra snabbare än gigabit?
Inte idag, men vem vet om 5 år tänker jag.
 
H Hans_H skrev:
Vore inte PoE nice att ha ifall man behöver switcha i flera rum. Eller är PoE inte lämpligt för en liten switch? Påverkar PoE valet UTP/FTP eller CAT5e/CAT6a?
H Hans_H skrev:
Vore inte PoE nice att ha ifall man behöver switcha i flera rum. Eller är PoE inte lämpligt för en liten switch? Påverkar PoE valet UTP/FTP eller CAT5e/CAT6a?
Jag menar alltså en switch som drivs av PoE, inte som genererar PoE. Det kanske inte finns...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.