Eller 8 tempgivare från mysensor adruino MQTT till domoticz. (billigt men lite mer jobb en z-wave)

Ska?rmavbild 2016-06-29 kl. 23.33.11.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomas Andersson skrev:
Eftersom jag skulle vilja kunna lua så skulle jag vilja veta hur tex en sådan regel som jag har till tvättmaskinen ser ut.
Om det inte är svårt att skriva denna i lua får någon gärna lägga upp en bild på samma regel så kanske jag förstår bättre.
[bild]
Jag kan göra ett försök men då måste jag först förstå vad "Torktumlare" är för sorts device. Det måste du berätta.

Sedan måste du ha dzVents installerat på RPIn för att det ska funka. dzWents gör LUA lika enkelt som BASIC.

Läs README.md här:
https://github.com/dannybloe/dzVents/tree/v1.0.0

//Henry
 
Redigerat:
Torktumlare Watt är strömförbrukningen som är rapporterad ifrån en aeon puck.
Torktumlare är en variabel
Send är en pushover massage

Lägg inte ner för mycket krut för tillfälle om du har andra saker att göra utan jag tar det när ni har tid och lust det fungerar ju även i blockly :) men det ser ut som man kan göra mera saker med lua om man kan det förstås.
 
Tomas Andersson skrev:
Torktumlare Watt är strömförbrukningen som är rapporterad ifrån en aeon puck.
Torktumlare är en variabel
Send är en pushover massage

Lägg inte ner för mycket krut för tillfälle om du har andra saker att göra utan jag tar det när ni har tid och lust det fungerar ju även i blockly :) men det ser ut som man kan göra mera saker med lua om man kan det förstås.
Hej.

Denna regel triggas 1 ggr./minut men intervallet är valfritt. Det är bara switchar och timers som triggar i Domoticz om inte jag missat något.

2016-06-29 01 Torktumlare.JPG

//Henry
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Det här med endpoins är lite besvärligt tycker jag också. när mitt system har gått ett tag kan det dyka upp tex ppm givare och någon sådan har jag inte i mitt system. Jag vet inte om det är z-wave som sänder fel eller om det är domoticz.
I början namngav jag allt som jag inte ville ha till hide xxxxxx och stoppade dom i ett eget rum. Tex så sänder rullgardinerna energiförbrukning och det är man ju inte så intresserad av. Nu har jag dock slagit av så mycket som möjligt som jag inte vill ha pga att z-trafiken inte ska skapa kö. Ändå nu när jag tittade efter ett par månader hade jag 68 devises som jag inte vet vad det är. Jag raderar alla som inte är kända innan jag lägger till en ny produkt. på detta vis är det då lättare att hitta.

Tomas
Ja, och det verkar bli extra lurigt om man tar loss Z-Wave stickan och går till enheten för att inkludera. Då dyker inte alla kanaler upp i Domoticz omedelbart. De droppar in lite "efter som".

Synd eftersom det är suveränt, när man redan har en anläggning som ska flyttas, att slippa skruva loss puckarna utan istället bara öppna och klicka.

//Henry
 
bygga_bo skrev:
Jag har en ZMNHBD1. Har än så länge bara kört den lite på "labbänken" via Aeon Z-Stick på Domoticz (både RPi och Win). Grundfunktionen är ok - reläerna går att styra med fysiska brytare och via Domoticz. Det som strular är att statusen (lampikonen som indikerar tänd/släckt) inte uppdateras som den skall i web i/f. Lustigt nog funkar statusuppdateringen i appen (Domoticz Lite), så felet ligger inte i z-wave kommunikationen.

Har inkluderat/exkluderat den några gånger och varje gång dyker det upp lite olika prylar i device-listan. Just nu har jag två switchar och fyra power meters (två av dem står som unknown), men ingen tempgivare trots att jag har en sådan inkopplad. Förra gången såg det inte ut precis så här. Man kan tycka att samma devices borde listas varje gång, men det är som sagt inte konsekvent.
Såpass? Jag har själv bara skummat igenom trådarna på Domoticz forum, men jag trodde nog att problematiken även låg i det funktionella. Men i så fall är det verkligen strunt samma, en ikon som inte ändras i Web-IF klarar jag mig gott utan. Då får det nog bli en beställning ikväll.

Rätta mig gärna om jag har fel, men visst kräver pucken att man har återfjädrande tryckknappar?
 
Flugbuljong skrev:
Såpass? Jag har själv bara skummat igenom trådarna på Domoticz forum, men jag trodde nog att problematiken även låg i det funktionella. Men i så fall är det verkligen strunt samma, en ikon som inte ändras i Web-IF klarar jag mig gott utan. Då får det nog bli en beställning ikväll.

Rätta mig gärna om jag har fel, men visst kräver pucken att man har återfjädrande tryckknappar?
Det krävs inte men blir lite enklare att göra rätt. Vid "bistabile" så byter tänd/släck sida om det skett någon automatisk ändring av statusen. Eller rättare sagt den kan stå på släckt trots att den är tänd. Vid "monostabile" så klickar du alltid åt samma håll och vet vad som händer. Men glöm inte att du måste ställa in bi-/monostabile i devicens inställningar. Har du återfjärdring men bistabile device slutar den att ändra läge vid en tryckning. Den "fastnar" i tänt eller släckt läge beroende på hur den är konfigurerad.
 
Redigerat:
Nu när jag har Domoticz rätt välfungerande "in house" har jag börjat titta på att koppla upp mig remote.

Inget jag har sysslat med annat än med rätt automatiserade verktyg. Det första är att jag vill kunna köra webbrowsern från "utsidan".
Jag har sedan länge en DDNS adress till routern eftersom jag har flera NAS-diskar.
Jag har också en LINKSYS Router av typen WRT 1900 AC.

Hittar ingen exakt beskrivning, som jag begriper, hur jag ska få detta att gå. Alla mina provskott har hittills misslyckats. Tacksam för lite hjälp och tips.

Börjar med fråga om anropet. Jag har testat med "http://<DDNS>:<extern port>".

Jag vidarebefordrar <extern port> till intern port 8080 men får svaret att sidan inte nås.

Några tips?

//Henry
 
@ HenFre
Jag har gjort som du i routen och det fungerar.
Har du under inställningar talar om att lokal IP ej behöver inloggning men övrig IP så måste man logga in med användare och lösen. Så har jag det.
Funderar det via telefon app typ pilote ?
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Det ser ut så här via webbläsaren om jag kommer utifrån.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Lokalt kommer man direkt hit

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
@ HenFre
Jag har gjort som du i routen och det fungerar.
Har du under inställningar talar om att lokal IP ej behöver inloggning men övrig IP så måste man logga in med användare och lösen. Så har jag det.
Funderar det via telefon app typ pilote ?
Tack Tomas.

Jag har börjat tro att jag har ett annat problem.
Lyckas inte PING:a routern utifrån. Varken med DDNS namnet eller med IP-adressen.
Routern har en möjlighet att stänga av svar på PING. Men den funktionen har jag avaktiverat.
Måste reda ut om Bredband2 filtrerar bort PING från WAN eller om Scanova/Telia Open Fiber (som numera äger fibern) gör det.

Har tyvärr Windows Phone så jag kan inte testa den vägen. Därför tänkte jag först försöka få igång webb gränssnittet mot RPIn.

Det finns en Domoticz app för WP men när jag inte fick den att gå gick jag över till att försöka få igång webbgränssnittet remote från dator.

Just nu vet jag inte om problemet ligger i routern, eller hos bredbandsleverantören eller hos fiberleverantören. Måste få igång PING åtminstone innan jag drar vidare slutsatser.

Återkommer förmodligen med fler frågor när jag kunnat konstatera att remote anrop når routern. Just nu är loggen tom på inkommande anrop.

//Henry
 
Det finns risk att B2 använder Carrier grade NAT. Då kan du inte ansluta utifrån eftersom du delar publik ip med flera andra kunder. Kolla vilken adress din router ser. Ligger den i 100.x.x.x så är det cgn. Du får i så fall prata med B2 och be om en publik ip.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Ursidae skrev:
Det finns risk att B2 använder Carrier grade NAT. Då kan du inte ansluta utifrån eftersom du delar publik ip med flera andra kunder. Kolla vilken adress din router ser. Ligger den i 100.x.x.x så är det cgn. Du får i så fall prata med B2 och be om en publik ip.
Tack Ursidae!!!!
Jag har haft Bredband2 sedan 2009 när jag fick fiber på Lindesbergs Stadsnät. Jag har kört NAS backupper mellan Frövi och Örebro i båda riktningarna varje natt. Sedan ett par månader är vi överkopplade på Telias fibernät eftersom Lindesberg sålde sitt Stadsnät dit. Vid det bytet fick jag IP 100.X.X.X. Strax innan upphörde behovet med backup från Örebro till Frövi och förmodligen har ingen i släkten hunnit titta på kort som ligger på en av NASarna så ingen har upptäckt detta förrän nu.
Det är otroligt att ett sådant byte kan ske utan minsta info.

Det är ju så att man skulle ha skadestånd. Får väl bli Bahnhof nu om de krånglar. Skrev till dem inatt om PING. Får se vad de svarar. Har betalt för DDNS i många år.

STORT TACK för den upplysningen. Lärde mig något nytt idag.

//Henry
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Jo cgn är ett otyg men klart nödvändigt om man ska spara på ipadresser. Tror dessutom Bahnhof kör med cgn också tyvärr men man kan få publik adress om man vill har jag läst.
Fick Alltele på köpet med fibern och de har som tur är inte cgn(än iaf).
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.