dhanjel skrev:
ah gött att det fungerde.

jag har börjat vara "lat", när jag lägger till en ny enhet där jag inte förstår vad de olika virtuella enheterna gör, så lägger jag till dom som typ "ny enhet 1" osv, sen ser jag vilka som är intressanta och tar bort de andra :)

domoticz har mkt kvar när det gäller användarbarhet när det gäller hantering av z-wave nätverk
Visst har de/vi det!

Men man får inte glömma att den görs av entusiaster. Man får hoppas att de får donationer nog för att hålla igång. Jag har skickat lite pengar så det räcker till någon sensor. :)

Jag tycker det fungerar fantastiskt bra för att vara Open Source. Har alltid varit mycket skeptisk men det fungerar bra mycket bättre än Zipatos Zipabox.
 
Har nu fört över 7 st. Multisensorer och 6 st. switchar från Zipaboxen till PIn.

Fungerar helt suveränt såhär långt. Det var ju fantastiskt enkelt att skriva LUA-kod med dzVents installerat trotts att jag bara hört talas om språket tidigare. Ett par timmar med en manual för att förstår logiken och semantiken.
 
  • Gilla
Affeunbk
  • Laddar…
Ja det är riktigt kraftfullt faktiskt, dela gärna med dig med ev script som kan vara användbara för andra :)
 
dhanjel skrev:
Ja det är riktigt kraftfullt faktiskt, dela gärna med dig med ev script som kan vara användbara för andra :)
Verkligen kraftfullt. Och allt jag använt hittills fungerar direkt. Inget jag är van vid från Zipaboxen. :)

Är nu uppe i 9 st. switchar.

Jag delar gärna med mig men vill få skripten lite mer kompletta först annars ser de lite märkliga ut. Jagt överför ju färdiga tankar från mitt gamla system men inte hunnit skriva alla hjälprutiner ännu. Därför tror jag det kan bli mycket diskussioner om varför de är uppbyggda som de är.

Jag börjar med en rutin som sköter fönsterlampor. De ska bara gå av och på på slumpade tider och på svagt ljus ute, framförallt gäller det vintertid.

Jag styr varje lampa individuellt för att det inte ska vara uppenbart att det är automatik.
Till varje lampa har jag en virtuell switch som markerar den period lampan ska vara släckt trotts att ljuset är svagt. Sedan finns det virtuella switchar för olika ändamål som styr om lampan ska vara av eller på.

Huvudrutinen för varje lampa triggas sedan varje minut dygnet tunt.

2016-06-16 Luminansstyrning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den som har lite kunskap i programmering kommer enkelt igång med LUA programmering i Domoticz genom att läsa:

"Programming in Lua third edition" (Sök på 'programming in lua third edition pdf download' så hittar ni många alternativ)

och "README.md" på denna adress:
https://github.com/dannybloe/dzVents/tree/v1.0.0

Det är superenkelt faktiskt.
 
Någon som testat att driva PRIn via en "PowerBank" som metod för avbrottsfri kraftförsörjning?

Klarar en PowerBank att samtidigt vara nätansluten och strömförsörja RPIn?
 
Redigerat:
HenFre skrev:
Någon som testat att driva PRIn via en "PowerBank" som metod för avbrottsfri kraftförsörjning?

Klarar en PowerBank att samtidigt vara nätansluten och strömförsörja RPIn?
Det fungerar inte med en LinoCell PowerBank 10000 mAh. Det har jag testat nu. Det går utmärkt att köra på den med nätet inkoppla. Drar man ur nätkontakten fortsätter det fungera. Men i det ögonblick som man återansluter elnätet så blir det en strömdipp som räcker för att få Raspberryn att starta om.

Detta kan ju vara knutet till den variant av PowerBank jag har så det vore kul om fler testade och skrev om resultatet här.
 
För den intresserade är detta hur jag styr en inomhusdimmer. Rutinen körs 1 ggr/minut.

Det är uppdelat i två avsnitt. När vi är hemma och när vi är borta. Styrs generellt via den virtuella switchen "Z Bortrest". När vi är hemma ska vi kunna tända under dagen när vi vill utan att automatiken släcker igen och vi vill släcka manuellt på kvällen utan att automatiken tänder igen. Detta styrs med "Z Solen uppe" och "Z Mörk period Hall NB Belysning".

Switchen "Z Solen uppe" slås på 1 timma före soluppgång och slås av 1 timma efter solnedgång.

Mörk period är den tid vi vill ha just denna lampa släckt, oavsett om det är ljust eller mörkt ute, när automatiken styr. Den slås på och av automatiskt vid fasta tider med slumpmässig +/- variation.

Under ljus period ska lampan automatiskt tändas vid svagt ljus om solen är uppe (Z Solen Uppe) och släckas när det är ljust nog.

När solen är uppe och det är ljus period ska lampan kunna tändas manuellt vid behov och förbli tänd tills den släcks manuellt. Men tänder man lampan manuellt under ljus period ska den förbli tänd tills den släcks manuellt.

Under ljus period men med solen nere släcks lampan alltid manuellt när vi är hemma men automatiskt om vi är borta.

Under mörk period ska lampan vara släckt om automatiken styr men förbli tänd om den tänds manuellt och vi är hemma.

Den virtuella switchen "Z Fest" förhindrar att alla lampor släcks automatiskt under mörk period oavsett vad övriga regler vill göra.

Switshen "Z Larmutlöst Ljus" tänder upp all belysning på max i hela huset.

2016-06-18 Luminansstyrning av dimmer.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Den ska tändas när ljuset är svagt under dagen och släckas när det är starkt.
Den ska vara helt släckt när det är "mörk period"
 
Ikväll drog jag ur sladden till Zipaboxen. Nu går automatiken i huset på Raspberry PI3 och Domoticz.
Gick fort att gå över när man väl pluggat in hur det funkar.
Går som tåget och ockuperar processorn till 0,87 % i snitt.
Såhär långt är jag supernöjd.
 
  • Gilla
Letalis och 4 till
  • Laddar…
För den intresserade.
Här är exempel på LUA-kod där jag räknar ut medelvärdet av 5 st. temperatursensorer och lägger medelvärdet, avrundat till 1 decimal, i en virtuell temperatursensor som jag senare låter styra vissa funktioner i huset.

För att en temperatursensor ska få räknas med så måste den lämnat ett mätvärde under de senaste 30 minuterna.

2016-06-23 Temperatur medel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
T
Hej, kan man styra Domoticz via någon app eller annat mobilt gränssnitt?
 
Detta är en stabil app. Dock lite tråkigt utseende. Appens namn: Pilot.

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fungerar inte t ex imperihome?
 
D_a_g_g skrev:
Fungerar inte t ex imperihome?
Det ska fungera med iPhone, Androide och WindowsPhone. Själv har jag WP och bara gjort ett litet "provskott" ännu och då fick jag inte igång den. WP håller på och tynar bort så jag har räknat med att byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.