Finns det skriftligt att köparna kände en doft och började då riva panelen och fann en rötskada?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det skriftligt att köparna kände en doft och började då riva panelen och fann en rötskada?
Det är så dem har skrivit det i mejlet till oss så ja.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Strulmaja Strulmaja skrev:
Det är mäklarens uppgift att svara på köparnas frågor och klagomål .
Nej, inte efter en avslutad affär. Alla eventuella krav och klagomål ska ställas till säljaren om man ska följa Jordabalken.

Som nämnts tidigare i tråden så ska det mycket till för att det ska gå att få ersättning för sk dolt fel och det är inte heller åtgärdskostnaden som säljaren ska stå för utan för skillnaden i värde om huset sålts med felet känt. Det kan vara svårt att veta hur mycket ett ev fel hade påverkat köpeskillingen, men en idikation kan vara åtgärdskostnaden minus åldersavdrag. Värdeminskningen ska dessutom vara väsentlig för att ge rätt till ersättning och är värdeminskningen bara någon procent måste övriga omständigheter anses väga väldigt tungt. Det rättsfall som hänvisas till i tråden tror jag är det nedan och kan ge mycket bra information

Mål: T 5778-18
"Badrummet" NJA 2019 s. 807
Prejudikat
2019-10-29
En bostadsrätt som sålts i befintligt skick har ansetts inte vara i väsentligt sämre skick än köparen med fog kunnat förutsätta (19 § första stycket 3 köplagen). När utgiften för att åtgärda vissa brister i bostadsrättslägenheten utgjort några procent av priset kan bostadsrätten anses felaktig bara om övriga omständigheter med stor tyngd talar för att fel föreligger.
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2019/31783/

Summering: https://zacharias.se/vasentligt-fel-enligt-koplagen/

Så enligt vad som framkommit i tråden verkar inte en enda omständighet tala för att det är ett fel som köparen kan kräva ersättning för. Så jag hade bara svarat så lite som absolut möjligt (inga motiveringar eller utläggningar), men utan att vara ohövlig.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Här är en bild på uterummet när vi målade om det för fem år sedan. Det var brunt tidigare. Men det är det enda vi gjort.

• Målararbete på ett nymålat, vitt uterum med stora fönster, synlig målarstege och täckt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hjulia skrev:
Som nämnts tidigare i tråden så ska det mycket till för att det ska gå att få ersättning för sk dolt fel och det är inte heller åtgärdskostnaden som säljaren ska stå för utan för skillnaden i värde om huset sålts med felet känt. Det kan vara svårt att veta hur mycket ett ev fel hade påverkat köpeskillingen, men en idikation kan vara åtgärdskostnaden minus åldersavdrag. Värdeminskningen ska dessutom vara väsentlig för att ge rätt till ersättning och är värdeminskningen bara någon procent måste övriga omständigheter anses väga väldigt tungt. Det rättsfall som hänvisas till i tråden tror jag är det nedan och kan ge mycket bra information

Prejudikat
2019-10-29
En bostadsrätt som sålts i befintligt skick har ansetts inte vara i väsentligt sämre skick än köparen med fog kunnat förutsätta (19 § första stycket 3 köplagen). När utgiften för att åtgärda vissa brister i bostadsrättslägenheten utgjort några procent av priset kan bostadsrätten anses felaktig bara om övriga omständigheter med stor tyngd talar för att fel föreligger.
[länk]

Summering: [länk]

Så enligt vad som frammkommit i tråden verkar inte en enda omständighet tala för att det är ett fel som köparen kan kräva ersättning för. Så jag hade bara svarat så lite som absolut möjligt (inga motiveringar eller utläggningar), men utan att vara ohövlig.
Tack för väldigt tydligt svar!

• Gilla
hjulia
  • Laddar…
E Emelieh skrev:
Det är så dem har skrivit det i mejlet till oss så ja.
Ojdå, amatörer, då är det ju inte dolt om dom kunde lukta sig till det. Dom sänkte sig själva direkt, lycksökare skulle jag kalla dom, tyvärr...

• Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
H hjulia skrev:

Prejudikat
2019-10-29
[länk]

Så enligt vad som framkommit i tråden verkar inte en enda omständighet tala för att det är ett fel som köparen kan kräva ersättning för. Så jag hade bara svarat så lite som absolut möjligt (inga motiveringar eller utläggningar), men utan att vara ohövlig.
Fast det handlar om lös egendom, inte fast.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
H hjulia skrev:

Prejudikat
2019-10-29
[länk]

Det där är en bostadsrätt och domen gäller köplagen. Det är visserligen snarlikt, men inte helt applicerbart på ett fastighetsköp där jordabalken gäller.

• Gilla
antett
  • Laddar…
Det låter som att någon vill ha ett nytt uterum gratis. Stå på er och betala inte en krona finns ju inget värde kvar efter åldersavdrag.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
U Urban R skrev:
Det låter som att någon vill ha ett nytt uterum gratis. Stå på er och betala inte en krona finns ju inget värde kvar efter åldersavdrag.
Håller med att ens ha magen att försöka få ut dolt fel på en sån gammal konstruktion känns enbart girigt, det mesta som är gammalt på det sättet är ju ofta "förbrukat" lite som att gnälla på att det är fukt i ett badrum från 80 talet

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Det finns en något äldre dom som gällde en villa. Där var både villan och felet lite billigare än fallet med bostadsrätten. Men samma princip.

Men då handlar det alltså om fel som i sig bedöms kvala in som dolda fel, rent tekniskt. I det här fallet tror jag att även det är mycket tveksamt.

En köpare har rätt att reklammera fel som han inte objektivt sett borde behöva förvänta sig, ex. pga husets ålder eller allmänna skick. Det är själva grundprincipen. Men så kommer undersökningsplikten in. Om felet borde kunnat upptäckas vid en grundlig undersökning, så får köparen inte reklammera felet. Och då gäller det inte huruvida man hittar felet. Utan om man efter den här grundliga undersökningen ex. får ompröva sin uppfattning om hur välskött ett hus är, så får man också räkna med en del andra fel, än om huset är tipp topp nyrenoverat.

Här låter det ju som det fanns ett uppenbart underhållsbehov. Men man kan iofs. fråga sig om en köpare skall behöva räkna med att hela stommen i en konstruktion är murken, bara för att färgen är lite krackelarad. Vi vet ju inte hur illa det var med väggen ifråga.

I vårt hus har vi en träbalkong. När vi köpte huset 98, så var det uppenbart att en av golvplankorna var i akut behov av byte, jag tänkte att jag skall nog byta hela golvet när vi tillträtt. Balkongen hade ett räcke av trä, som var helt täckt av tjock stockpanel på utsidan (35mm panel), och av pärlspont på insidan, pärlsponten var i vägen för bytet av golvplankorna, så jag bröt bort den. Därinne mellan panelerna låg hela stommen till räcket i princip pulvriserad, det fanns inte någon bit av reglarna som var mer än 10cm lång, resten låg i en murken hög därinne. Balkongräcket höll ihop uteslutande av stockpanelen, som var gerad i hörnen, med en liten spik i varje hörn som höll ihop allting. Vid närmare undersökning visade det sig även att bjälkarna som kom ut från mellanbjälklaget var murkna till 70%. Så det blev ett lite större projekt....

jag övervägde aldrig att kalla det för dolt fel, även om dte var rätt oväntat för mig (och för bes. mannen vi hade anlitat).

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Besiktningsman användes men då ingick inte uterummet. Köparen har då inte utfört sin besiktning. Dolt fel är sådant som INTE hittas VID BESIKTNING.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tyvärr är det ju en grav missuppfattning bland "ej insatta" människor och vad det innebär. Många tror ju helt felaktigt att fel som inte syns automatiskt är ett dolt fel och såklart ersättningsbart av motpart. Det är ju liksom fel definition från start och borde egentligen inte användas. Inte för att jag vet nåt som är bättre men bara orden leder ju till missuppfattningar som sagt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.