Är väl väldigt få som blir nekad ersättning trots felaktigt utförande jag vet i alla fall ingen och om man följer alla regler ska det inte behövas ersättning för då kan det inte bli skador :rolleyes:
 
Mikael_L
F-bolagen har ju en balansgång att gå där.

Börjar man neka ersättning alltför friskt så blir försäkringarna till sist värdelösa, och kunderna försvinner.
 
Men... jag funderar fortfarande på vad en yrkesman gör om det, som i mitt fall, INTE GÅR att dra ett oskarvat rör eftersom det fysiskt inte räcker till. Att bila bort det gamla är orimligt och att skarva får man inte. Finns det INGA undantag? I annat fall kan man ju aldrig ändra något eftersom rören ligger där de ligger?
Hur var det med inspektionsschakt? Är det, eller är det inte tillräckligt för att komma runt problematiken?
Blev så mycket munhuggande om lödning, värmepumpar, statistik och hållfasthet här...
 
En yrkesman informerar om vad kraven säger.
Presenterar en lösning. Ombyggnation,förändring m.m
Finns ingen lösning som är aktuell ur ekonomiska och resonabla aspekter, så bestämmer beställaren om avsteg skall göras. Då utför röris den överenskommelsen. Som oftast inte är rätt ur regelsynpunkt, men som fungerar fint för 10 år sedan.


Enda sättet att skarva dolt är att göra det i skåp/låda/slits med vattentät botten som dränerar till rum med tätskikt.
 
gerogwaa skrev:
Men... jag funderar fortfarande på vad en yrkesman gör om det, som i mitt fall, INTE GÅR att dra ett oskarvat rör eftersom det fysiskt inte räcker till. Att bila bort det gamla är orimligt och att skarva får man inte. Finns det INGA undantag? I annat fall kan man ju aldrig ändra något eftersom rören ligger där de ligger?
Hur var det med inspektionsschakt? Är det, eller är det inte tillräckligt för att komma runt problematiken?
Blev så mycket munhuggande om lödning, värmepumpar, statistik och hållfasthet här...
Nytt utanpåliggande rör?
 
Kollade med skadereglerare från If och Folksam igår..Jag kan väl säga så här: Det råder en viss förvirring, och råden jag fick var inte lika kategoriska som i denna tråd. Efter att jag beskrivit problematiken med för kort inkommande rör, etc etc var synen något mera snäll.

Men jag vet inte. Gjort är gjort, och jag har gjort bort mig vad beträffar valet av rörmokare. DET är däremot helt klart. Och vad fan skall jag göra om en yrkesman säger till mig att "Det här är fullt godkänt i ROT-jobb". Och just detta håller på att driva mig till vansinne. JAG har ju inte kunskapen att ifrågasätta och vara kaxig, och som en vanlig noob i området vet man knappt ens vad man skall fråga om.

Nu ligger golvet där det ligger. Snyggt och i alla fall den delen, korrekt lagd. Under den en presskoppling,

Fördjävla trist historia.
 
M
Ja visst blir man mäkta besviken - det är ju inte en 500 sidor lång manual som skall detaljstuderas, det är ett par sidor relativt logiskt material man skall försöka ha koll på. Det tycker jag att man kan förvänta sig från hantverkare.

Synd att det får så extrema konsekvenser bara,
 
Men nu kunde du ju, om jag förstår rätt ordna en inspektionslucka från rummet bredvid?

Täta golvet i "utrymmet" med membran från ett rollat tätskikt. Finns 1l burkar på ex. Bauhaus. Se till att täta så inget vatten kan tränga in i väggen. Om det inte går att ordna ett skvallerrör in till badrummet så fixa läckageindikering på annat sätt, ex. ett elektroniskt vatten larm.
 
Vad är det för enorma problem du ser framför dig TS. Verkar nästan fånigt med denna i många liknande trådar uppammade fixeringen kring något ev avvikelsedokument eller uppfyllande av diverse mer eller mindre tekniskt relevanta sk branschregler.

Lägg en liten gnutta kraft på att sätta dig in i jobben istället då är det lättare att välja utförare också. Man kan inte i alla lägen curlas genom livet, man missar och lär sig, i bästa fall missar man mindre vart efter (om man nu inte lever i vanföreställningen nånannanismen).
 
hempularen skrev:
Men nu kunde du ju, om jag förstår rätt ordna en inspektionslucka från rummet bredvid?

Täta golvet i "utrymmet" med membran från ett rollat tätskikt. Finns 1l burkar på ex. Bauhaus. Se till att täta så inget vatten kan tränga in i väggen. Om det inte går att ordna ett skvallerrör in till badrummet så fixa läckageindikering på annat sätt, ex. ett elektroniskt vatten larm.
Diitt förslag är ett av alternativen jag har. Tror dock att det blir svårt att få till ett tätskikt som effektivt fångar upp allt läckage. Jag håller på att diskutera med rörmokaren (idioten hävdar fortfarande att skarvningen är godkänd i ROT-hus) om ett andra alternativ: Att dra en helt ny matning till badrummet. Efter att ha klurat och mätt borde det inte vara alltför komplicerat att dra VV och KV i ett ventilationsschakt jag har uppe vid taket. Schaktet går hela vägen från inkommande vatten till badrummet.
 
GK100 skrev:
Vad är det för enorma problem du ser framför dig TS. Verkar nästan fånigt med denna i många liknande trådar uppammade fixeringen kring något ev avvikelsedokument eller uppfyllande av diverse mer eller mindre tekniskt relevanta sk branschregler.

Lägg en liten gnutta kraft på att sätta dig in i jobben istället då är det lättare att välja utförare också. Man kan inte i alla lägen curlas genom livet, man missar och lär sig, i bästa fall missar man mindre vart efter (om man nu inte lever i vanföreställningen nånannanismen).
Ursäkta mig, men jag förstår inte vart du vill komma? Hade jag varit medveten om vilka "Branschreglerna" var och haft kompetens att efterfråga behörighet hade jag ju gjort det. I annat fall, vid inträffad skada, blir det ju lagom roligt om F-bolaget avslår mina eventuella ersättningsanspråk för en vattenskada eftersom jobbet inte gjordes i enlighet med "Branschreglerna". Ett annat problem är att jag måste ta upp detta som ett "dolt fel" vid försäljning. Så särskilt "fånigt" tycker jag inte att det är.
Så jag förstår inte dina ord om "mer eller mindre tekniskt relevanta" branschregler. De som skapar branschreglerna är väl kungarna vi har att rätta oss efter? Eller hur?
Rörmokaren har byggt in ett dolt fel i min kåk eftersom jag inte efterfrågade hans kompetens. Han hävdar fortfarande att detta är godkänt "i ROT-hus"..
Förklara gärna närmare vad du menar.
 
Redigerat:
Återigen vad är det som får dig tro att du får problem med lösningen? Att anta rörmokaren för idiot är väl ingen speciellt bra utgångspunkt från din sida. Tror du det blir bättre av att dra ledningar i ett ventilationsschakt, hur får du det till att vara ok? Vilken papperstiger ska du hålla i handen när du ger dig in på sånt gungfly?
 
Redigerat:
GK100 skrev:
Återigen vad är det som får dig tro att du får problem med lösningen? Att anta rörmokaren för idiot är väl ingen speciellt bra utgångspunkt från din sida. Tror du det blir bättre av att dra ledningar i ett ventilationsschakt, hur får du det till att vara ok? Vilken papperstiger ska du hålla i handen när du ger dig in på sånt gungfly?


Vad menar du med "problem med lösningen"?

Jo, ventilationsschaktet är egentligen inte.. ventilationsschakt, utan en MDF-låda som döljer till-, och frånluftsrören. Ber om ursäkt för det! ;)
Alltså: Min enda lösning för att slippa schackra med "dolda fel" vid ev försäljning är att dra en ny matning av VV och KV till badrummet och "pensionera" befintliga rör som ligger ingjutna i betongen. De som är för korta för att slippa skarv under golvet och är roten till att allt detta uppstod.
 
Ja har du en sån låda mellan vettiga ställen är det ju lätt ordnat inget tal om den saken, då ska man givetvis inte krångla med annat eller göra andra medvetna "fel".

Ja jag håller med om att du haft otur med detta, du ska givetvis inte behöva nagelfara regler osv eller granska utförarens kompetens. Men att balanserat se till risken med läget som du har det jämfört med någon annan lösning är vad du själv måste göra. Och att med hull och hår svälja många av dessa branschregler är inget om man strävar efter tekniskt mest korrekta metoder eller överväganden. De kommer till i diverse kotterier med täta skott mot den mer rena kanske då naiva tekniken, följ mer pengarna eller i vissa fall personer om du vill se bakgrunderna där.

Och för att ansluta till trådens tema skulle jag också se någon form av inspektionsmöjlighet som tex hempularen nämnde som bra lösning för ditt fall och som stillar ev formalia kring FB osv. Och då inte överdriva den utan göra en praktiskt vettig lösning för att fånga ev framtida läckor tidigt i den skarven, borde gå att få till rimligt. Vi får tänka på att det är ett mycket osannolikt fall vi försöker täcka genom ganska omfattande extra åtgärder, där kommer en yrkesman in i bilden som tex skulle kunna bedömt röränden och demonterade delar före skarvning etc.

Jag får säga lycka till och att du oavsett vilka lösningar sover gott.
 
GK100 skrev:
Ja har du en sån låda mellan vettiga ställen är det ju lätt ordnat inget tal om den saken, då ska man givetvis inte krångla med annat eller göra andra medvetna "fel".

Ja jag håller med om att du haft otur med detta, du ska givetvis inte behöva nagelfara regler osv eller granska utförarens kompetens. Men att balanserat se till risken med läget som du har det jämfört med någon annan lösning är vad du själv måste göra. Och att med hull och hår svälja många av dessa branschregler är inget om man strävar efter tekniskt mest korrekta metoder eller överväganden. De kommer till i diverse kotterier med täta skott mot den mer rena kanske då naiva tekniken, följ mer pengarna eller i vissa fall personer om du vill se bakgrunderna där.

Och för att ansluta till trådens tema skulle jag också se någon form av inspektionsmöjlighet som tex hempularen nämnde som bra lösning för ditt fall och som stillar ev formalia kring FB osv. Och då inte överdriva den utan göra en praktiskt vettig lösning för att fånga ev framtida läckor tidigt i den skarven, borde gå att få till rimligt. Vi får tänka på att det är ett mycket osannolikt fall vi försöker täcka genom ganska omfattande extra åtgärder, där kommer en yrkesman in i bilden som tex skulle kunna bedömt röränden och demonterade delar före skarvning etc.

Jag får säga lycka till och att du oavsett vilka lösningar sover gott.

Jag får tacka för ditt svar som skänkte en liten strimma ljus i mörkret!

Ursäkta ytterligare en gång, men vad är "FB"? :)

Jag har ändå snickaren här så jag kommer att be honom göra en snygg inspektionsmöjlighet och rensa bort frigolit och annat som ligger i vägen är något som kommer dit redan till veckan. Att rolla på ett tätt skikt vet jag inte om jag får till, innan jag sett hur trångt det är.
Jag kommer att stanna där, och har jag sömnproblem kommer jag till våren/sommaren att dra en ny matning och s.a.s pensionera de rör som ger mig ont i magen.

Några frågor:
1. Vad rollar jag ut som "tätskikt"
2. Några tips om bra vattenlarm som inte kräver batteribyte en gång per månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.