9 112 läst · 63 svar
9k läst
63 svar
Dolda rörskarvar VV KV
Jag kommer att avkräva rörpularen ett dokument i vilket han förklarar varför han var tvungen att lägga en skarv under golvet och vilka alternativ det fanns (bila upp hela vägen till inkommande vatten, 15 meter.Blund skrev:En lödskarv kan alltid drabbas av en mindre kompetent utförare. En mänsklig factor som inte ska underskattas+en materiel factor som kan orsaka problem med tiden.
Dagens vattenskador är ju många ggr beroende på materialfel. Och denna risk finns ju även idag.
En kalibrerad pressmaskin har aldrig en dålig dag på jobbet. Och då tar man ju bort en factor.
Men för att återgå till grundproblemet.
Dagens branschregler innebär att det är extremt dyrt att renovera gamla hus. Enda sättet att göra rätt är att göra om.
Avsteg från branschregler får göras om beställaren informeras och godkänner avsteg. Detta skall dokumenteras i särskilda avvikelser och överenskommelser som entreprenörerna ger till beställaren och behåller kopia på.
Om en dold skarv kan föra projektet framåt, och att ingreppet är att anses orimligt pga omfattning, så är det inget konstigt med förfarandet. Men det är viktigt att dokumentera. Är det fråga om en reparation/renovera enstaka utrymme så är det ännu mer svårmotiverat att betala mångdubbelt för att göra på rätt sätt.
Men det är en entreprenörs skyldighet att informera beställaren om vad det kan få för konsekvenser, och detta är det väldigt mycket slarv med. Sedan är det upp till beställaren att avgöra huruvida den är beredd att bekosta att göra rätt, eller acceptera avsteg/avvikelser.
Därtill kommer jag att ordna ett inspektionsschakt. Om det går, vilket snickaren nog trodde skulle gå..
Grejen är den att presskopplingen ligger en centimeter över betongplattan. Vet inte vad du menar med "tätskikt"? Räcker betongen som "tätskikt"hempularen skrev:
Skvallerrör går nog inte eftersom skarvarna ligger under golvytan..
Kan jag skriva så här? Förslag?:
Inkommande vatten i badrum i Fastigheten Orten 12:345.
Vid renovering av badrum har en presskoppling lagts under golv. Inspektionsschakt finns från angränsande sovrum.
Badrummet hade inkommande vatten förlagd i rör som kom upp genom golvet. Mattläggarna bad om att få bort dessa rör till infällnad i väggen, men rören i fråga var för korta för det varför jag var tvungen att skarva på plats för att uppfylla mattläggarnas krav.
Alternativet till presskopplingen under golvet hade varit att bila upp betongen hela vägen till inkommande vatten och byta ut VV och KV - rör till tillräcklig längd. Detta ansåg undertecknad vara orimligt.
Presskopplingen är provtryckt och har legat öppet i tre dygn innan golvet lades.
Orten d.s.o
Inkommande vatten i badrum i Fastigheten Orten 12:345.
Vid renovering av badrum har en presskoppling lagts under golv. Inspektionsschakt finns från angränsande sovrum.
Badrummet hade inkommande vatten förlagd i rör som kom upp genom golvet. Mattläggarna bad om att få bort dessa rör till infällnad i väggen, men rören i fråga var för korta för det varför jag var tvungen att skarva på plats för att uppfylla mattläggarnas krav.
Alternativet till presskopplingen under golvet hade varit att bila upp betongen hela vägen till inkommande vatten och byta ut VV och KV - rör till tillräcklig längd. Detta ansåg undertecknad vara orimligt.
Presskopplingen är provtryckt och har legat öppet i tre dygn innan golvet lades.
Orten d.s.o
Risken för dåligt utförd pressning finns kvar även med kalibrerat verktyg dålig gradning eller felaktigt material fel pressbackar. En lödning ska vara riktigt dålig om den ska läcka men helt klart allt går att göra dåligt men jag skulle hellre ha en dold lödning än en dold pressad skarv.Blund skrev:En lödskarv kan alltid drabbas av en mindre kompetent utförare. En mänsklig factor som inte ska underskattas+en materiel factor som kan orsaka problem med tiden.
Dagens vattenskador är ju många ggr beroende på materialfel. Och denna risk finns ju även idag.
En kalibrerad pressmaskin har aldrig en dålig dag på jobbet. Och då tar man ju bort en factor.
Men för att återgå till grundproblemet.
Dagens branschregler innebär att det är extremt dyrt att renovera gamla hus. Enda sättet att göra rätt är att göra om.
Avsteg från branschregler får göras om beställaren informeras och godkänner avsteg. Detta skall dokumenteras i särskilda avvikelser och överenskommelser som entreprenörerna ger till beställaren och behåller kopia på.
Om en dold skarv kan föra projektet framåt, och att ingreppet är att anses orimligt pga omfattning, så är det inget konstigt med förfarandet. Men det är viktigt att dokumentera. Är det fråga om en reparation/renovera enstaka utrymme så är det ännu mer svårmotiverat att betala mångdubbelt för att göra på rätt sätt.
Men det är en entreprenörs skyldighet att informera beställaren om vad det kan få för konsekvenser, och detta är det väldigt mycket slarv med. Sedan är det upp till beställaren att avgöra huruvida den är beredd att bekosta att göra rätt, eller acceptera avsteg/avvikelser.
Jag jobbar som kylmontör. Vi hårdlöder kopparrör som klarar vätsketryck på 80 bar och gastryck på 120 bar och mer därtill (CO2). I befintliga anläggningar med HFC så förekommer tryck uppemot 40 bar både gas och vätska. Det hör till stora sällsamheter att själva lödningen har börjat läcka. Snarare att materialet porat och släpper medium därifrån.
avvikelser från säkervatten/bbv/bkr mfl får endast skrivas av anslutna företag. Så om din rörmokare är ansluten så har han tillgång till de dokument som finns, däremot tvivlar jag på att han är det då han har haft fel på allt rörande just Säkervatten. Men dokumentation är i ditt fall mest för att trygga dig själv och din upplysningsplikt mot ev köpare. Om skada inträffar på just denna skarv, då spelar det nog ingen roll om du skrivit pappret eller ej..då blir det nog dessvärre upp till handläggare på försäkringsbolaget att avgöra vad som anses rimligt.
För det är fortfarande inte godkänt att skarva vattenledningar dolt, och inga papper gör det godkänt.
Överenskommelsen är endast en väg att komma framåt utan att någon ska vara felinformerad om konsekvenser av just avvikelsen innan den utförs. Och i ert fall finns ju redan skarven där. Så jag skulle bara dokumentera ner det för din egen skull om/när du säljer för att kunna visa potentiella köpare och komma undan ev dolda fel.
Du har förmodligen betydligt fler och allvarligare skarvar på dina gamla rör runt om i huset.
För det är fortfarande inte godkänt att skarva vattenledningar dolt, och inga papper gör det godkänt.
Överenskommelsen är endast en väg att komma framåt utan att någon ska vara felinformerad om konsekvenser av just avvikelsen innan den utförs. Och i ert fall finns ju redan skarven där. Så jag skulle bara dokumentera ner det för din egen skull om/när du säljer för att kunna visa potentiella köpare och komma undan ev dolda fel.
Du har förmodligen betydligt fler och allvarligare skarvar på dina gamla rör runt om i huset.
Om alla inriktade sig mer på hur man kan skarva rören och att det blir bra utfört kommer den alltför vanliga metadiskussionen kring dessa i sammanhanget lätt paniska upphängningen kring dokument helt i skymundan. För min del håller jag med tex Gabbe, smurfen, plutten mfl en lödd skarv ger dig inga problem, och för att stilla oron se i stället till att granska just ditt fall och hur det görs. Nu har du en pressad och då finns tyvärr möjligheten till fler faktorer både i material och arbete som kan ge läckor men ändå försvinnande små i praktiken.
Tror vi kan diskutera detta hur länge som helst. Vi har båda vår åsikt. Jag är PRO press, du är PRO lödning.
PUTTEN
Men gas och vattensystem beter sig inte på samma sätt. Dina kylsystem är slutna och orsakar en annan typ av skador vid läckage, och påverkar inte material på samma sätt.
Medans ett lågtrycksströmmande vattensystem innefattar olika typer av föroreningar/tryck som alla påverkar koppar och lod olika över tid. Vilket även sliter på material olika över tid.
Och en lödning som är ordentligt utförd håller oftast längre än materialet du lödit. Men har det varit problem med legering/behandling av komponenter så kan du få läckage i förtid. (vilket du kan få av en preessdel ochså.)
Men en korrekt pressad press, har garanti från leverantör.
Det har inte en lödning, en lödning är inte bättre än den som löder.
PUTTEN
Men gas och vattensystem beter sig inte på samma sätt. Dina kylsystem är slutna och orsakar en annan typ av skador vid läckage, och påverkar inte material på samma sätt.
Medans ett lågtrycksströmmande vattensystem innefattar olika typer av föroreningar/tryck som alla påverkar koppar och lod olika över tid. Vilket även sliter på material olika över tid.
Och en lödning som är ordentligt utförd håller oftast längre än materialet du lödit. Men har det varit problem med legering/behandling av komponenter så kan du få läckage i förtid. (vilket du kan få av en preessdel ochså.)
Men en korrekt pressad press, har garanti från leverantör.
Det har inte en lödning, en lödning är inte bättre än den som löder.
Du får nog komma med mer fingraderad statistik som analyserar orsaker bakom fallen om jag ska ta det på större allvar. Sett till de som på sidan stod bakom ser jag det mer i paritet med vad EIO brukar vräka ur sig i form av rapporter kring "Fulel" o.dyl.
Men ändå tack för att du la in uppgiften, något jag inte sett tidigare dvs sammanslutningen där.
Men ändå tack för att du la in uppgiften, något jag inte sett tidigare dvs sammanslutningen där.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Jag pratade med mitt försäkringsbolag om en liknande sak, pratade med deras byggtekniker(?) och han kunde helt enkelt inte komma på något sätt som jag kunde göra en godkänd installation på och som skulle innebära ersättning från dem.
Problemet är att min värmepump står i en frostfri källare, men enda sättet att komma till huvudbyggnaden är genom krypgrunden eller genom att bila upp köksgolvet och lägga röret där. Båda två sätten är, förutom att det är dyrt att bila upp golv, otillåtna eftersom golvet är isolerat. Jag har dessutom timmerväggar så där går inte att dra något. Det är dessutom bara ytterväggar som är helt genomgående (så klart) och där får man inte eller dra rör.
Den enda lösningen han lite skämtsamt kom på var att sätta upp en ny innervägg tvärs igenom köket, gå rakt upp genom golvet (är tillåtet) och sedan transportera röret i den tomma väggen.
Eller så skiter man i regelverket och lever med en eventuell vattenskada utan ersättning.
Ett värmesystem är ju som tur är en begränsad mängd vatten.
Detta var alltså som en kommentar till hur man gör om röret inte räcker för att göra det skarvlöst. Man bygger om, drar nytt rör eller skiter i regelboken, finns inte så många fler alternativ.
Problemet är att min värmepump står i en frostfri källare, men enda sättet att komma till huvudbyggnaden är genom krypgrunden eller genom att bila upp köksgolvet och lägga röret där. Båda två sätten är, förutom att det är dyrt att bila upp golv, otillåtna eftersom golvet är isolerat. Jag har dessutom timmerväggar så där går inte att dra något. Det är dessutom bara ytterväggar som är helt genomgående (så klart) och där får man inte eller dra rör.
Den enda lösningen han lite skämtsamt kom på var att sätta upp en ny innervägg tvärs igenom köket, gå rakt upp genom golvet (är tillåtet) och sedan transportera röret i den tomma väggen.
Eller så skiter man i regelverket och lever med en eventuell vattenskada utan ersättning.
Ett värmesystem är ju som tur är en begränsad mängd vatten.
Detta var alltså som en kommentar till hur man gör om röret inte räcker för att göra det skarvlöst. Man bygger om, drar nytt rör eller skiter i regelboken, finns inte så många fler alternativ.