P Peter787 skrev:
Läst men ej förstått ?
Det stämmer som Redarn säger. En överlåtelsebesiktning är bara såna saker som man då kan upptäcka utan att utföra ingrepp på fastigheten och som man vill framföra för en eventuell diskussion om prisreducering. Ett dolt fel är så som man inte ser utan åverkan men som kan upptäckas vid tex en renovering. Dock är det väldigt svårt att få genom sånt som man kan säga hänförs till husets ålder. Det som man kan få genom är rena konstruktionsfel eller sånt som säljaren lämnat felaktig uppgift om och som man själv eller besiktningsman inte kunnat upptäcka.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
P
T Tbr53 skrev:
Det stämmer som Redarn säger. En överlåtelsebesiktning är bara såna saker som man då kan upptäcka utan att utföra ingrepp på fastigheten och som man vill framföra för en eventuell diskussion om prisreducering. Ett dolt fel är så som man inte ser utan åverkan men som kan upptäckas vid tex en renovering. Dock är det väldigt svårt att få genom sånt som man kan säga hänförs till husets ålder. Det som man kan få genom är rena konstruktionsfel eller sånt som säljaren lämnat felaktig uppgift om och som man själv eller besiktningsman inte kunnat upptäcka.
Har du läst och förstått mitt inlägg ?
Redarn la till flera kommentarer som är helt korrekta, men de berör inte det centrala budskapet i mitt inlägg.
 
BirgitS
M mnils skrev:
Korkade köpare i så fall som hellre strider mot ett stort försäkringsbolag än mot en enskild med begränsade resurser och känslor.
Och vad gör köparen om säljaren har avlidit eller flyttat utomlands så det inte går att få kontakt med hen?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Står i valet om att teckna en dolda fel försäkring .
Finns det någon här som har erfarenhet av att använda försäkringen och fått ersättning?
Ingemar
 
BirgitS
S saltstänk skrev:
Står i valet om att teckna en dolda fel försäkring .
Finns det någon här som har erfarenhet av att använda försäkringen och fått ersättning?
Ingemar
Välkommen till forumet!
Det finns åtminstone något sånt exempel i tråden.
 
Fairlane
Wigert Wigert skrev:
Bevisbördan för dolt fel är hög och köparen måste ha genomfört sin undersökningsplikt.
Ja, bevisbördan för dolt fel är hög, men nej, köparen måste inte genomfört sin undersökningsplikt för att kunna åberopa dolt fel.
 
  • Gilla
Villa vista och 2 till
  • Laddar…
När jag köpte huset så hade säljaren köpt en dolda fel försäkring. Och när jag upptäckte ett fel på luftvärmesystemet så gick det inte att få någon ersättning då dom hävdade att sådana fel gick på hemförsäkringen och hemförsäkring sa att det skulle gå på dolda fel försäkringen.

Hade vart lättare att få ersättning om säljaren inte hade haft en sån försäkring.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
När jag köpte huset så hade säljaren köpt en dolda fel försäkring. Och när jag upptäckte ett fel på luftvärmesystemet så gick det inte att få någon ersättning då dom hävdade att sådana fel gick på hemförsäkringen och hemförsäkring sa att det skulle gå på dolda fel försäkringen.

Hade vart lättare att få ersättning om säljaren inte hade haft en sån försäkring.
Hur gick det till slut?
 
H Henri skrev:
Hur gick det till slut?
Fick betala allt själv tyvärr. Det är tydligen extremt svårt att få ersättning från dessa försäkringar.
 
Villa vista Villa vista skrev:
Om fastigheten har en relativt ny byggnad och värdet av affären är betydande anser jag att försäkringen är värd att ha.
En gammal byggnad ger inte mycket utrymme för dolda fel pga vad som kan förväntas vid köp av äldre byggnader.
Samt vad som utlovats och/ eller ingår i fastighetsbeskrivningen / säljarens besiktning ,som minskar
köparens besiktningsskyldighet.
 
Som köpare skulle jag vara extra försiktig om säljaren tecknat dylik försäkring. Om fel framkommer skall jag processa mot ett stort bolag med muskler istället för en privatperson. Man har ju tyvärr läst otaliga historier om Anticimex mfl som verkar driva detta i geschäft.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Saabgubben Saabgubben skrev:
8000kr är ändå billigt jämfört med vad vi betalade. Kan ha med värdet på fastigheten att göra?
Vi betalade 28000kr ink besiktning. Husets värde var 3.7msk och huset byggdes 1969

Nu i efterhand så känner jag att det var onödigt och jag hade klarat mig lika bra utan den försäkringen. Men ändå är det skönt om köparen ringer mig en dag och ska börja prata om doltfel som han upptäckt då kan jag bara hänvisa till försäkringsbolaget liksom.

Den försäkringen är dock väldigt svår att nyttja om man är köparen. Det är mycket friskrivningar som står mellan raderna och oftast hänvisar de till hemförsäkringen.
Fördelen är att du som säljare friskriver dig ansvaret när du tecknar en sådan försäkring.

Så slutsatsen är:
-Det är en "trend" och ett säljverktyg som lockar in köpare när huset märkt med besiktigad & doldfelförsäkrad
- juridik trygghet för säljaren, känslan att man inte behöver betala för något som köparen kan upptäcka och driva som doltfel.
- köparen känner sig tryggare med köpet för att hen tänker att det finns en försäkring som täcker ev doldafel och att han inte behöver lägga massa tid och pengar på att jaga och pendla mellan jurister och domstol för att driva på ett doltfels ärende.
- kostar mer än vad det smakar om man väl känner till sin fastighet och vet skicket på den.

Det finns friskrivnings klausul som man kan lägga med i kontaktet för att friskriver sig från ev. Doldafel. Risken är dock att köparen backar och väljer att hoppa affären.
En generell friskrivning håller inte , den måste vara specifik .
 
P Peter787 skrev:
Gör en säljarbesiktning. Om den är relativt "ren", brukar köparen inte göra en egen besiktning. Detta innebär i normalfallet att köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt, så finns inget verkligt DOLT fel kan du sova lugnt i 10 år.
Det finns inga krav på att köparen har gjort någon besiktning för att ett dolt fel ska klassas som dolt fel.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns inga krav på att köparen har gjort någon besiktning för att ett dolt fel ska klassas som dolt fel.
Nej, varför skulle det göra det ?
Har jag påstått det ?
 
Wigert Wigert skrev:
Bevisbördan för dolt fel är hög och köparen måste ha genomfört sin undersökningsplikt.
Nix, köparen behöver inte genomföra sin undersökningsplikt för att få ett dolt fel klassat som dolt fel.
Däremot så underlättar det för köparen.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.