Hej!
Jag har dörrar av den gamla standarden med lyftgångsjärn och vill bara byta dörrbladet. Så jag mätte dörrarna och de har måtten 73x201.5
Jag hittade dörrar på bauhaus enligt denna länk https://www.bauhaus.se/innerdorr-solid-elements-finland-gammal-standard#go-to-description som har modulmått 8x21
Jag läste att det är lätt att byta dörrar från gammalstandard till nya med hjälp av mellangångjärn så jag köpte det också men när jag skulle montera dörren med mellangångsjärnen så märker jag att de gamla lyftgångsjärnen som sitter i karmen är för korta.
Jag har bifogat bilder på det hela men vad tycker ni jag borde göra för att läsa det här på bästa möjliga sätt
De verkar som de gångjärnen som sitter i karmen behöver flyttas neråt så de matchar det nya dörrbladet.
På de två sista bilderna så står den nya dörren på golvet och man ser stor skillnaden på var mellangångjärnen ska sitta
Jag har dörrar av den gamla standarden med lyftgångsjärn och vill bara byta dörrbladet. Så jag mätte dörrarna och de har måtten 73x201.5
Jag hittade dörrar på bauhaus enligt denna länk https://www.bauhaus.se/innerdorr-solid-elements-finland-gammal-standard#go-to-description som har modulmått 8x21
Jag läste att det är lätt att byta dörrar från gammalstandard till nya med hjälp av mellangångjärn så jag köpte det också men när jag skulle montera dörren med mellangångsjärnen så märker jag att de gamla lyftgångsjärnen som sitter i karmen är för korta.
Jag har bifogat bilder på det hela men vad tycker ni jag borde göra för att läsa det här på bästa möjliga sätt
De verkar som de gångjärnen som sitter i karmen behöver flyttas neråt så de matchar det nya dörrbladet.
På de två sista bilderna så står den nya dörren på golvet och man ser stor skillnaden på var mellangångjärnen ska sitta
Redigerat:
Är det fel avstånd mellan gångjärnen? Det går att flytta gångjärnen antingen i dörren eller i karmen. Att flytta dem i dörren är förmodligen inte så lyckat då det innebär att man måste fylla luckan och måla där gångjärnen tidigare satt. Och då faller lite av poängen med att köpa nya dörrar. Samma problem uppstår även i karmen. Men det är dels inte en ny fabrikslackad yta man börjar fräsa i och dels är det trä vilket nog underlättar. Men kanske är det en ännu bättre lösning att köpa en ny karm som passar till den nya dörren. Eller möjligen lämna tillbaka dörren och renovera den gamla i stället.
Det beror på hur mycket det skiljer.A Avemo skrev:Är det fel avstånd mellan gångjärnen? Det går att flytta gångjärnen antingen i dörren eller i karmen. Att flytta dem i dörren är förmodligen inte så lyckat då det innebär att man måste fylla luckan och måla där gångjärnen tidigare satt. Och då faller lite av poängen med att köpa nya dörrar. Samma problem uppstår även i karmen. Men det är dels inte en ny fabrikslackad yta man börjar fräsa i och dels är det trä vilket nog underlättar. Men kanske är det en ännu bättre lösning att köpa en ny karm som passar till den nya dörren. Eller möjligen lämna tillbaka dörren och renovera den gamla i stället.
Om den gamla dörrdelen kan sitta kvar och det är möjligt att komplettera med ny dörrdel i rätt höjd så är det nog det enklaste.
Ibland är det enklare att köpa gångjärn för innerdörrar och använda medföljande dörrdelar om de inte säljs lösa till bra pris.
Klicka här för att svara