De flesta sniglar gör ingen skada

Jonas Roth önskat också att vi ska känna till att de flesta arterna varken är invasiva eller gör någon skada i trädgården.
– Det är också högt tid att vi slår hål på myten att pantersniglar kan hjälpa oss att bli av med mördarsniglarna. Pantersnigeln äter framför allt dött växtmaterial, en del as och även snigelägg, men den tar inte andra levande sniglar. Det är en införd art, precis som den mördarsnigeln, och man bör undvika att introducera den på nya platser.


Här finns läsning som trädgårdsägare kan ha nytta av;

https://www.natursidan.se/guide/guide-till-vanliga-sniglar-i-sverige/
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Här kommer en ungkotte på besök.

En liten igelkott bland gröna och torra växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
4774
A Abies koreana skrev:

De flesta sniglar gör ingen skada

Jonas Roth önskat också att vi ska känna till att de flesta arterna varken är invasiva eller gör någon skada i trädgården.
– Det är också högt tid att vi slår hål på myten att pantersniglar kan hjälpa oss att bli av med mördarsniglarna. Pantersnigeln äter framför allt dött växtmaterial, en del as och även snigelägg, men den tar inte andra levande sniglar. Det är en införd art, precis som den mördarsnigeln, och man bör undvika att introducera den på nya platser.


Här finns läsning som trädgårdsägare kan ha nytta av;

[länk]
Allt levande förutom vi människor är det som möjliggör allt som lever. Men jag har aldrig förstått det där med mördarsniglar. De vi har gör inte fluga eller växt illa. Så vi låter dem bara vara. Spanska skogsniglar har vi mängder av. Trevliga krabater med stor personlighet 😀
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Silverstreckad pärlemorfjäril - en dam

En silverstreckad pärlemorfjäril med orange och svarta mönster sitter på rosa blommor i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Silverstreckad pärlemorfjäril - en herreman

Silverstreckad pärlemorfjäril med utbredda vingar sitter på en rosa blomma, med bakgrund av gröna blad och en mörkröd knopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hon & han

Två silverstreckade pärlemorfjärilar på rosa blommor, en med mer gyllene vingar till höger och en med blekare vingar till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
En pinne under takfoten och talgoxen fann en trygg plats att sova på. Den sover där varje natt sedan en vecka.
Talgoxe sover på en pinne under takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 8 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Trevliga krabater med stor personlighet 😀
😂😂😂😂😂😂
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Haft besök i förtältet flera kvällar av en stor padda.
Käkar paddor tvestjärtar ??
Det finns gott om de här på Gotland och i vårt förtält.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Varför inte lite Petunia till frukost?
Hönor på ett grönt trädgårdsbord med blommande petunior i krukor, omgivna av grönskande träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Solskiftet och 2 till
  • Laddar…
4774
Isakare Isakare skrev:
Haft besök i förtältet flera kvällar av en stor padda.
Käkar paddor tvestjärtar ??
Det finns gott om de här på Gotland och i vårt förtält.
Vi har hela försommaren haft en padda boendes i avloppet till tvättmaskinen (öppen brunn). Har lyft ut honom många gånger men han kommer alltid tillbaka. Insåg igårkväll att han använder kattluckan för att ta sig både in och ut. Tvätta får jag göra nattetid för då är han ute 😀. Flugor är mest vad "vår" padda äter och då bara vanliga husflugor. Tror dock att de kan äta lite vad som bjuds. Ren överlevnadstaktik.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
BILDER!!
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
I Intet skrev:
BILDER!!
Ännu bättre ~ Du får en video 😀.


För jag antar att det var till mig som du skrev?!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Lill72 och 4 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Ännu bättre ~ Du får en video 😀.

[video]
För jag antar att det var till mig som du skrev?!
Självklart var det bilder på din padda. En film var mer än jag kunnat drömma om. Ljudillustrerad dessutom. Tack.
Har kommer en bild på min trädgårdsgroda. Grodhuvud tittar fram nära markytan, med grönska i bakgrunden och en trädgårdssten i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 5 till
  • Laddar…
4774
I Intet skrev:
Självklart var det bilder på din padda. En film var mer än jag kunnat drömma om. Ljudillustrerad dessutom. Tack.
Har kommer en bild på min trädgårdsgroda.[bild]
Han ser lömsk ut 😄. Det är Paddis sätt att öppna och stänga munnen när jag pratar med honom som gav musiken. Tittar du noggrant så ser du att han sjunger i takt med musiken hahaha
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Idag var det flygmyrans dag här.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Och så har herr och fru (?) Kotte givit sig tillkänna igen efter några dagars frånvaro. En av dom kom hem från nattaktivitet vid frukosttid.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.