Hittade skräp på gården
Röd trävägg, gräs, sten, fjädrar, tegelbit, rester av en fågel, snöfläckar, utomhusmiljö, övergiven eller orörd scen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spanade uppåt
Röd vägg och brevlåda med en utstickande leksakhundens huvud; gör det humoristiskt och minnesvärt.
Skapa konto

Där satt ekorren i välisolerad holk!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
Snigla och 15 till
  • Laddar…
Två fasaner på snötäckt mark, grenar med rimfrost, tidig morgon eller skymning.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vad kan detta vara? Satt i vår en på trappen in till huset, ser ut som en fågel som bollat ihop sig, men vad för fågel?

• En fågel sitter på en gren vid en rödbrun vägg om natten, belyst av starkt ljus.
    Skapa konto
  • Fågel som sitter i en buske, kastar skugga på en rödbrun trävägg, kontrast mellan ljus och skugga.
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vad kan detta vara? Satt i vår en på trappen in till huset, ser ut som en fågel som bollat ihop sig, men vad för fågel?
Vild gissning: snösparv.

Ett riskabelt ställe för en fågel att övernatta. Ett tips för att få fler lokala sångfåglar att överleva vintern är att bygga små trälådor och hänga upp på hus och träd. Som små enkla fågelholkar. För de minsta räcker det med en liten låda på en liter inuti och ett 30-35mm hål någonstans.

Vårt förra hus hade en rätt skyddad entré under tak. Vi insåg en snöstormsnatt att även rådjuren uppskattade det, de låg och sov mot ytterdörren.

• Älska
yonna
  • Laddar…
Jonas Persson
Snickesnackare Snickesnackare skrev:
Nötkråka?
Stämmer mycket bra med teckningen av ryggen, men nötkråkan är en stor fågel, 35 cm. Ljuger bilden och den är större än den ser ut? Jag tycker den storleksmässigt ser ut som en mindre sparv.

Oavsett skulle jag gissa på att det är en sjuk fågel. Vi ser liknade fall hemma hos oss och oftast är de döda inom några timmar.:(

• Ledsen
Snickesnackare
  • Laddar…
richardtenggren
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Stämmer mycket bra med teckningen av ryggen, men nötkråkan är en stor fågel, 35 cm. Ljuger bilden och den är större än den ser ut? Jag tycker den storleksmässigt ser ut som en mindre sparv.

Oavsett skulle jag gissa på att det är en sjuk fågel. Vi ser liknade fall hemma hos oss och oftast är de döda inom några timmar.:(
Ja, denna var mindre än min knutna näve, då har jag rätt små händer också.

Vi var rädda att det var något fel, men den satt kvar några timmar, sedan var den borta när jag tog kvällspromenaden med Elsa. Den lämnade dock en del spillning på våran sopkvast :crysmile:

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja, denna var mindre än min knutna näve, då har jag rätt små händer också.

Vi var rädda att det var något fel, men den satt kvar några timmar, sedan var den borta när jag tog kvällspromenaden med Elsa. Den lämnade dock en del spillning på våran sopkvast :crysmile:
Hoppas den klarade sig. Ofta sitter de på alla möjliga platser när de mår dåligt, typ mitt på gräsmattan eller andra platser de normalt aldrig skulle sitta kvar på.

EddieHansson
Såg tre stora fåglar idag. Någon som vet vad det är för sort?

• En fågel flyger mot en klar himmel, silhuetter av trädgrenar i förgrunden.
    Skapa konto
  • Fågel flyger i skymningen, trädgrenar i hörnet, blå himmel som bakgrund.
    Skapa konto
  • En silhuett av en fågel i flykt mot en klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
V
Ormvråk?

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Havsörn.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Ingen bild för de är lite små och långt bort och väldigt skygga, men nu sattes vinterns rekord med 41 domherrar i trädgården. Dom verkar trivas här, för det blir bara fler och fler för var dag som går.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.