168 803 läst · 1 402 svar
169k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Ett riskabelt ställe för en fågel att övernatta. Ett tips för att få fler lokala sångfåglar att överleva vintern är att bygga små trälådor och hänga upp på hus och träd. Som små enkla fågelholkar. För de minsta räcker det med en liten låda på en liter inuti och ett 30-35mm hål någonstans.
Hobbysnickare
· Södermalm
· 2 inlägg
Nötkråka?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Stämmer mycket bra med teckningen av ryggen, men nötkråkan är en stor fågel, 35 cm. Ljuger bilden och den är större än den ser ut? Jag tycker den storleksmässigt ser ut som en mindre sparv.Snickesnackare skrev:
Oavsett skulle jag gissa på att det är en sjuk fågel. Vi ser liknade fall hemma hos oss och oftast är de döda inom några timmar.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Ja, denna var mindre än min knutna näve, då har jag rätt små händer också.Jonas Persson skrev:Stämmer mycket bra med teckningen av ryggen, men nötkråkan är en stor fågel, 35 cm. Ljuger bilden och den är större än den ser ut? Jag tycker den storleksmässigt ser ut som en mindre sparv.
Oavsett skulle jag gissa på att det är en sjuk fågel. Vi ser liknade fall hemma hos oss och oftast är de döda inom några timmar.
Vi var rädda att det var något fel, men den satt kvar några timmar, sedan var den borta när jag tog kvällspromenaden med Elsa. Den lämnade dock en del spillning på våran sopkvast
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 731 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 731 inlägg
Hoppas den klarade sig. Ofta sitter de på alla möjliga platser när de mår dåligt, typ mitt på gräsmattan eller andra platser de normalt aldrig skulle sitta kvar på.richardtenggren skrev:
Såg tre stora fåglar idag. Någon som vet vad det är för sort?
https://www.natursidan.se/nyheter/se-skillnad-pa-havsorn-och-kungsorn/ ser så utG GladanS skrev:
Ingen bild för de är lite små och långt bort och väldigt skygga, men nu sattes vinterns rekord med 41 domherrar i trädgården. Dom verkar trivas här, för det blir bara fler och fler för var dag som går.