harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En granne har fått påhälsningar av lite oväntade djur i sin fina trädgård.
Nu var det fyrbenta däggdjur. Han är måttligt road :cry:
[bild]
Jag skulle hämta dottern från träningen idag och var knappt en kilometer hemifrån när jag träffade denna med några kompisar
Vildsvin ligger på marken vid vägkanten, verkade vara del av en grupp men lämnades efter av de andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reste av gänget gick vidare, men denna stannade på platsen. Två andra bilar han köra pp den innan vi drog den i vägkanten.
De kanske var på väg till din trädgård @jac

Redigerat:
  • Ledsen
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Levande djur runt om i trädgården ska det väl iaf vara? :( döden lurar alltid runt hörnet, likaså skador och olyckor.. men vi ska väl lyfta fram de som delar livet med oss? (Även om vi inte gillar dem, eller vill ha dem i trädgården..)

:thinking:

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Inget hade gjort mig lyckligare än att den hade fått leva kvar utan att skade sig på min bil.
Ännu lyckligare hade jag varit om jag även lyckades fota den levande.
Så mycket tur hade vi inte tyvärr

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Levande djur runt om i trädgården ska det väl iaf vara?
Du har så rätt Snigla!
Hoppas den här Lille Skutt duger:

• En hare sitter på en grön äng med gräs och vilda blommor.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Här har vi en lite vassare rackare. Förmodligen ute efter våra höns. Tror att det är en duvhök:
Duvhök sitter på en stolpe i hagen, troligtvis på jakt efter höns.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Vi har flera ekorrar i trädgården. Det är rätt så trevligt. Det finns några bilder av våra ekorrar i fågelholkar tidigare i tråden.
Här om dagen vaknade min fru av att något var på vinden och flyttade lådor (trodde hon).
Oftast betyder det att jag ska upp och kolla :)
Men nu gick hon också ut och hittade en ekorre som gömde sig i nocken. Det betyder så klart också att jag ska upp och kolla att den inte tog sig in :)

Det var tyvärr för mörkt för att ta bilder på ekorren, men hålet hen gjorde har jag bra bilder på.

Smutsen ni ser på bilden är rester av ett bålgetingbo.

Hål i taknocken på vinden med smutsrester från ett bålgetingbo, skapat av en ekorre.
Skapa konto
Hål i trä med gnagspår på vinden, rester av bålgetingbo syns, orsakat av ekorre.
Skapa konto

Staffans2000
Har du slängt ut hyresgästen mitt i vintern? Brutalt. Men det är bra för forumets känsliga hendyrkare att det inte blev en "han".

harry73
Det är forrfarande höst i Skåne och de kom aldrig in i huset som tur är

Staffans2000
Förvisso inte i trädgården, men Fredrik väntar på transport från tvättstugan till en brakfest på en Spindel i ett hörn med skräp i bakgrunden, avbildad inomhus.
Skapa konto
nerlusad Fresia.

• Gilla
  • Älska
4774 och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
döden lurar alltid runt hörnet, likaså skador och olyckor.. men vi ska väl lyfta fram de som delar livet med oss? (Även om vi inte gillar dem, eller vill ha dem i trädgården..)
Ja, du har rätt som vanligt!
Och vildsvinen har nu hittat in till oss också. Vi har elstängslet på hela vintern för att hålla dem ute, men på ett ställe har de lyckats smita in under. Dock inte gjort så mycket skada.
Så här ser deras spår ut (detta var innan snön kom, 18/1):
Vildsvinsspår på frostig mark där grävning efter daggmaskar har skett.
Skapa konto

Och resultatet av lite daggmask-letande:
Betesmark med grävda hål och vildsvinsspår synliga på det frostiga gräset.
Skapa konto

Upprivet och omrört gräs och jord visar spår efter vildsvin på en betesmark.
Skapa konto

Som tur är ingen "anlagd" gräsmatta, utan bara enkel betesmark.

• Gilla
4774
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, du har rätt som vanligt!
Och vildsvinen har nu hittat in till oss också. Vi har elstängslet på hela vintern för att hålla dem ute, men på ett ställe har de lyckats smita in under. Dock inte gjort så mycket skada.
Så här ser deras spår ut (detta var innan snön kom, 18/1):
[bild]
Och resultatet av lite daggmask-letande:
[bild]
[bild]
Som tur är ingen "anlagd" gräsmatta, utan bara enkel betesmark.
De är ”ena jäklar” på att kunna böka upp och förstöra .. på kort tid! Hoppas de drar iväg till skogs ist för att böka hos er.!

Snigla Snigla skrev:
De är ”ena jäklar” på att kunna böka upp och förstöra .. på kort tid! Hoppas de drar iväg till skogs ist för att böka hos er.!
Jämfört med vad närmaste grannen drabbats av (se https://www.byggahus.se/forum/threa...or-igelkottar-m-fl.321346/page-5#post-3113070 ) har vi kommit lindrigt undan.
Och det finns jägare i byn som då och då meddelar "kör försiktigt, vi jagar vildsvin och har lösdrivande hundar".
Men svinen lär vara skygga och svårjagade, dessutom endast nattaktiva.

Cheesen Cheesen skrev:
Har inga egna djur... Bara grannens på besök.
[bild] [bild] [bild]
Säg åt grannen att hålla ordning på älgarna! ;D

Rickard.
Vissa måste spendera dagar ute i skogen och med lite tur får man höra en älg, och andra kan visst bara öppna altandörren så kliver middan in....

• Ledsen
  • Gilla
protorion och 1 till
  • Laddar…
Så här blir det när vi har dörren på glänt här hemma. Annars så har vi sett både räv och grävling i trädgården fast vi bor mitt i ett villaområde Tupp och höna går på Monopol-spelbräde på trägolv i ett hem.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.