166 768 läst · 1 394 svar
167k läst
1,4k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Jag skulle hämta dottern från träningen idag och var knappt en kilometer hemifrån när jag träffade denna med några kompisarKnockOnWood skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reste av gänget gick vidare, men denna stannade på platsen. Två andra bilar han köra pp den innan vi drog den i vägkanten.
De kanske var på väg till din trädgård @jac
Redigerat:
Levande djur runt om i trädgården ska det väl iaf vara? döden lurar alltid runt hörnet, likaså skador och olyckor.. men vi ska väl lyfta fram de som delar livet med oss? (Även om vi inte gillar dem, eller vill ha dem i trädgården..)
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vi har flera ekorrar i trädgården. Det är rätt så trevligt. Det finns några bilder av våra ekorrar i fågelholkar tidigare i tråden.
Här om dagen vaknade min fru av att något var på vinden och flyttade lådor (trodde hon).
Oftast betyder det att jag ska upp och kolla
Men nu gick hon också ut och hittade en ekorre som gömde sig i nocken. Det betyder så klart också att jag ska upp och kolla att den inte tog sig in
Det var tyvärr för mörkt för att ta bilder på ekorren, men hålet hen gjorde har jag bra bilder på.
Smutsen ni ser på bilden är rester av ett bålgetingbo.
Här om dagen vaknade min fru av att något var på vinden och flyttade lådor (trodde hon).
Oftast betyder det att jag ska upp och kolla
Men nu gick hon också ut och hittade en ekorre som gömde sig i nocken. Det betyder så klart också att jag ska upp och kolla att den inte tog sig in
Det var tyvärr för mörkt för att ta bilder på ekorren, men hålet hen gjorde har jag bra bilder på.
Smutsen ni ser på bilden är rester av ett bålgetingbo.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, du har rätt som vanligt!Snigla skrev:
Och vildsvinen har nu hittat in till oss också. Vi har elstängslet på hela vintern för att hålla dem ute, men på ett ställe har de lyckats smita in under. Dock inte gjort så mycket skada.
Så här ser deras spår ut (detta var innan snön kom, 18/1):
Logga in
Skapa konto
Och resultatet av lite daggmask-letande:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som tur är ingen "anlagd" gräsmatta, utan bara enkel betesmark.
De är ”ena jäklar” på att kunna böka upp och förstöra .. på kort tid! Hoppas de drar iväg till skogs ist för att böka hos er.!KnockOnWood skrev:Ja, du har rätt som vanligt!
Och vildsvinen har nu hittat in till oss också. Vi har elstängslet på hela vintern för att hålla dem ute, men på ett ställe har de lyckats smita in under. Dock inte gjort så mycket skada.
Så här ser deras spår ut (detta var innan snön kom, 18/1):
[bild]
Och resultatet av lite daggmask-letande:
[bild]
[bild]
Som tur är ingen "anlagd" gräsmatta, utan bara enkel betesmark.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jämfört med vad närmaste grannen drabbats av (se https://www.byggahus.se/forum/threa...or-igelkottar-m-fl.321346/page-5#post-3113070 ) har vi kommit lindrigt undan.Snigla skrev:
Och det finns jägare i byn som då och då meddelar "kör försiktigt, vi jagar vildsvin och har lösdrivande hundar".
Men svinen lär vara skygga och svårjagade, dessutom endast nattaktiva.