Hurra! Vi har fått tillbaka igelkott i trädgården. Har inte sett någon sedan vi skaffade robotgräsklippare.

• Igelkott på en solig gräsmatta nära en stolsben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
claym och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det kanske beror på er predator. Igelkottar har evelutionellt inte hunnit anpassa sig till gräsklipparen. Istället för att fly, rullar de ihop sig, så får du igelkottspate' på gräsmattan.

Staffan

P.s.
Mata den lille taggige gynnaren med kattmat så mår han (hen☺) bra i magen. Extra viktigt ifall de vaknar tidigt, när skafferiet inte hunnit fyllas.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Satt och matade vår lilla tjej när det small till rejält i vardagsrummet, när jag kom in så såg jag en stor blöt fläck på vårt ena fönster.
Efter en stunds letande så såg jag en And ligga och vila en bit bort, efter några minuter vandrade han iväg ut på gräsmattan.

Känns som det var tur att våra fönster har 6 mm glas!

• Wow
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Maria T
richardtenggren richardtenggren skrev:
Satt och matade vår lilla tjej när det small till rejält i vardagsrummet, när jag kom in så såg jag en stor blöt fläck på vårt ena fönster.
Efter en stunds letande så såg jag en And ligga och vila en bit bort, efter några minuter vandrade han iväg ut på gräsmattan.

Känns som det var tur att våra fönster har 6 mm glas!
Oj, och så hemskt! Vi har som "värst" haft Björktrast som flugit in i fönster, med inte så lycklig utgång, och det har skrämt upp alla. Skönt att det gick bra för anden, jag blir alltid lika lessen när småfåglar kraschar och inte klarar sig :cry:

richardtenggren
Ja det brukar oftast vara småfåglar och alla har klarat sig, så den här är den största hittills, men finns ju både svan och havsörn i området så vem vet hur länge rekordet står sig!

Hittade detta fågelbo på hammarbandet i vår vedbod. Hammarbandet är 95mm som refferens. Någon som vet vilken fågelart? Ser tomt ut har de övergivit det eller är de redan klara?

• Tomt fågelbo på hammarband i vedbod, jämfört med 95mm träbjälke.
    Skapa konto
Åsa Lund
Eller så har de bara byggt och inte lagt årets ägg än?
Gissar på koltrast

Vi har haft små hål i gräsmattan och lyckades få den inneboende på film. En mus snarare än sork tror vi men inte säker? Vad tror ni?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag gissar på större skogsmus, finns bild på den lite längre bak i tråden från 15 mars.

• Gilla
Estelletiger och 2 till
  • Laddar…
E Estelletiger skrev:
Vi har haft små hål i gräsmattan och lyckades få den inneboende på film. En mus snarare än sork tror vi men inte säker? Vad tror ni?
Jag gissar på sork. De gör hål ner under gräset med ca 4 cm diameter.
Äter rötterna på buskar och annat, till trädgårdsälskarens förtvivlan.
Vi fick en som av misstag gick i en mullvadsfälla.
Grannen, vars buskar var sönderbitna så de dog, var glad så han grät.
En död sork ligger på en vit pappersark ovanpå en köksvåg som visar 95 gram.
Skapa konto

Visst kan det vara sork men jag tittade på de stora öronen, sorken har mindre öron. Båda bygger gångar under mark med flera utgångar.

• Gilla
Estelletiger
  • Laddar…
Jag tror också som Abies koreana på mus iaf. det som var med på filmen.

• Gilla
Estelletiger och 2 till
  • Laddar…
Den vesäntliga delen lyckades jag inte urskilja :) svansen!
Det står o faller lite på den.. den ser (det lilla jag lyckades se) lite för kort ut för musarna..

Men i övrigt hade jag nog chansat på samma som andra nämnt.. skogsmus.

• Gilla
Estelletiger
  • Laddar…
harry73
Här vaknar våra fina pollinerare
Bild på en stenig yta med grönt mossa och torra grässtrån, solbelyst, pollenkorn synliga.
Skapa konto

Och här har de arbetat några veckor och tar en paus i solen.
Man ser pollen i håret.

• Bi vilar på träyta med synligt pollen i hårstråna.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.