N Noell skrev:
En kommuntäckande översiktsplan är något en kommun enligt lag måste ha. Den anger hur kommunen på översiktlig nivå tänkt sig markanvändningen i kommunen, men strandskyddsfrågor är inte något som behandlas närmare i en översiktsplan eller ett planprogram. Det är först i detaljplanen som strandskyddsfrågorna behandlas.

Att översiktsplanen beskriver att ditt området är ett område där de tänkt utveckla för bostäder är mycket positivt för dig i din argumentation gentemot kommunen att få bygga större när det gäller själva bygglovet. Däremot hjälper det inte jättemycket när det gäller strandskyddsdispens.

Om kommunen tänkt sig bygga som du beskriver runt sjön krävs med all sannolikhet detaljplan. I detaljplanen behöver kommunen då häva strandskyddet. För att kunna göra det krävs särskilda skäl vilket är precis samma sex skäl som man som privatperson kan hävda i ett dispensärende.

Om kommunen i detaljplanen lyckas häva strandskyddet är det såklart positivt för dig även om din fastighet inte ligger inom detaljplanen. Då kan du ju förhoppningsvis använda dig av samma argumentation.
elpaco elpaco skrev:
Hur höga skall de två husen bli?
Haha, jag får allt skylla på autocorrect på mobilen, den förstår sig inte på svensk grammatik.
 
En fråga till angående
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Argumentet bör vara att hemfridszonen redan är av en viss storlek och att nybygget därför inte påverker zonens storlek.

Dispensen som sådan skulle vila på att det är en ersättningsbyggnad, så långt är allt gott och väl. Det faktum att du vill dubblera boytan och ersätta ett lågt gammalt fritidshus (jag gissar lite) med ett hus som är större i alla ledder och därtill är i en helt annan stil talar däremot mot dispens.

Huruvida stranden runt omkring är attraktiv och faktiskt nyttjas till friluftsliv eller inte är inte en faktor som ska tas med i beräkningen utan din tomt/hemfridszon ska bedömas för sig.
Har en fundering kring just hemfridszonen. En väl avgränsad hemfridszon säger ju att den ej kan bli större om man inte bygger över denna linje/zon. Men om man gör huset bredare (ej över den definerade linjen) mot grannen ökar zonen automatiskt? Spelar det roll vilket håll zonen i sådanafall ökas eller är det enbart mot vattnet som räknas?
 
Ökar hemfridszonen inom strandskyddsområdet är det ett problem, men det finns ingen automatik som säger att hemfridszonen är x meter från husväggen, utan det beror på hur man nyttjar marken. En öppen plsn gräsmatta ger normalt en större hemfridszon än en skogstomt, exempelvis.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ökar hemfridszonen inom strandskyddsområdet är det ett problem, men det finns ingen automatik som säger att hemfridszonen är x meter från husväggen, utan det beror på hur man nyttjar marken. En öppen plsn gräsmatta ger normalt en större hemfridszon än en skogstomt, exempelvis.
Dum fråga men hur vet länsstyrelsen/miljödomstolen vilken hemfridzon jag har? Gör de hembesök och kartlägger detta? Utifrån de dommar jag läst verkar det som om de noterat varenda liten detalj på befintlig bebyggelse och miljö runtomkring, har svårt att tänka mig att allt av detta kommer från ens egna motivering?

Borde inte ökning av hemfridszonen mot vattnet vara av större betydelse än mot skog?
 
Redigerat:
Det tas löpande flyg- och satelitfoton över bebyggelse, så en ungefärlig uppfattning om hemfridszonen kan göras utifrån dessa.

Sen är det nog som du skriver att en utökning av hemfridszonen mot vattnet är svårare att få igenom än en åt sidan, men all utökning inom strandskyddsområdet kan vara svår.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tas löpande flyg- och satelitfoton över bebyggelse, så en ungefärlig uppfattning om hemfridszonen kan göras utifrån dessa.

Sen är det nog som du skriver att en utökning av hemfridszonen mot vattnet är svårare att få igenom än en åt sidan, men all utökning inom strandskyddsområdet kan vara svår.
Finns det andra scenarior att förbereda sig inför? Kommer det finnas svårigheter att få till bygglov och rivningslov? Har preliminärt tänkt mig ett 1,5plan hus med inga/få fönster mot sjön. Som nämnt innan kommer boytan vara runt 180kvm. Tänkte även få in bergvärme.
 
Varför inga/få fönster mot sjön?
Ligger den i norr, eller är det bara för att maximera chansen att få bygga?
 
Min primära tro är att du inte kommer få strandskyddsdispens. Vad kan du göra då? Äger du mark längre upp från stranden så att du kan bygga utanför strandskyddszonen? Hur litet kan du tänka dig att bygga för att få bygga där det står ett hus idag?

Den typen av frågor tycker jag att du ska ställa dig, för strandskyddsreglerna i all sin uselhet finns till för att hindra sådana som dig att bygga.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Varför inga/få fönster mot sjön?
Ligger den i norr, eller är det bara för att maximera chansen att få bygga?
Maximera chanserna att få dispens efter lite studeranfd
Anna_H Anna_H skrev:
Varför inga/få fönster mot sjön?
Ligger den i norr, eller är det bara för att maximera chansen att få bygga?
För att maximera chansen att få bygga utefter vad jag läst mig till. Låter som att det kan bli en lång och utdragen process som kan bli kostsam om man är orimlig i sina förväntningar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min primära tro är att du inte kommer få strandskyddsdispens. Vad kan du göra då? Äger du mark längre upp från stranden så att du kan bygga utanför strandskyddszonen? Hur litet kan du tänka dig att bygga för att få bygga där det står ett hus idag?

Den typen av frågor tycker jag att du ska ställa dig, för strandskyddsreglerna i all sin uselhet finns till för att hindra sådana som dig att bygga.
Huset är i dagsläget runt 100kvm. Hittade ett modulhus med ett byggyta på 130kvm. Är det orimligt att förvänta sig en utökning av 30kvm i breddled? Höjden är även cirka 3 meter på befintliga huset. Nya modulhuset på 3,8 meter. Är det ett bättre argument att flytta huset några meter längre från sjön (men inom strandskyddet) för att få kunna bygga den storlek man tänkt sig? Tomten bakom är mycket ojämn med berg och träd men plats finns allt.
 
Lämna in en ansökan på det du vill bygga, sedan kan du ta diskusionen utifrån det. Att gissa vad de accepterar funkar nog inget vidare.
 
  • Gilla
Fixaren06 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lämna in en ansökan på det du vill bygga, sedan kan du ta diskusionen utifrån det. Att gissa vad de accepterar funkar nog inget vidare.
Håller helt med, att måla upp olika scenarier utan att fått tydliga ramar eller grundförutsättningar blir bara en gissningslek.
Såg programmet med den arkitekten Inger Thede i Råå Skåne. När hon inte fick bygglov för storleken på sitt hus snedkapade hon en gavel som blev godkänd. Ni ser bilden här.
https://www.svtplay.se/video/19852813/hemma-hos-arkitekten/hemma-hos-arkitekten-sasong-1-avsnitt-5
När du vet spelreglerna kan du påbörja det kreativa arbetet för att få det som du vill. Har du tur och en bra handläggare kan du få mycket muntlig hjälp innan du går vidare med ansökan.
 
Strandskydd verkar vara lite av lotteri. I vissa kommuner och lägen får du nästan inte ens klippa gräsmattan mer än 5m från huset. I andra kommuner kan man få bygga 200 kvm boyta, som "ersättningsbyggnad", för att man hittar en nedgrävd husgrund från 1700 talet, 100m från det tilltänkta huset.
 
  • Haha
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Strandskydd verkar vara lite av lotteri. I vissa kommuner och lägen får du nästan inte ens klippa gräsmattan mer än 5m från huset. I andra kommuner kan man få bygga 200 kvm boyta, som "ersättningsbyggnad", för att man hittar en nedgrävd husgrund från 1700 talet, 100m från det tilltänkta huset.
A AndersS skrev:
Håller helt med, att måla upp olika scenarier utan att fått tydliga ramar eller grundförutsättningar blir bara en gissningslek.
Såg programmet med den arkitekten Inger Thede i Råå Skåne. När hon inte fick bygglov för storleken på sitt hus snedkapade hon en gavel som blev godkänd. Ni ser bilden här.
[länk]
När du vet spelreglerna kan du påbörja det kreativa arbetet för att få det som du vill. Har du tur och en bra handläggare kan du få mycket muntlig hjälp innan du går vidare med ansökan.
Precis min tanke
 
A AndersS skrev:
Håller helt med, att måla upp olika scenarier utan att fått tydliga ramar eller grundförutsättningar blir bara en gissningslek.
Såg programmet med den arkitekten Inger Thede i Råå Skåne. När hon inte fick bygglov för storleken på sitt hus snedkapade hon en gavel som blev godkänd. Ni ser bilden här.
[länk]
När du vet spelreglerna kan du påbörja det kreativa arbetet för att få det som du vill. Har du tur och en bra handläggare kan du få mycket muntlig hjälp innan du går vidare med ansökan.
Nej men det håller jag helt med om, först och främst är det ju en diskussion med kommunen som ska föras. Däremot är ju känslan sådan att trots ett dispens från kommunen om något större ersättningsbostad är sannolikheten inte stor att det går obemärkt förbi av länsstyrelsen. Där blir ju tolkning oftast att hemfridszonen ökar oavsett hur motivering lyder. Men försöka kan man allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.