7 331 läst · 28 svar
7k läst
28 svar
Diskmaskin? Vilket märke och modell?
Sida 1 av 2
Våran diskmaskin har gått sönder. Igentligen vill man inte köpa en ny diskamaskin innan man har renoverat köket men det kan ta ett tag innan man har tid att göra detta.
Så vilken diskmaskin ska man satsa på? Vanliga 60cm och både halv- och hel integrerade.
Jocke
Så vilken diskmaskin ska man satsa på? Vanliga 60cm och både halv- och hel integrerade.
Jocke
Siemens säger jag. Fungerar alltid och rent blir det!
Miele här med. Vi letade diskmaskin för ca ett år sedan och fann snart att bara Cylinda och Miele var att tänka på, då de var de enda som gav ett robust och hållbart intryck. Cylinda är billigare men vi fastnade för bestickkorgen som Miele har högst upp, och nu efter ett års användning är vi fortfarande nöjda, viket borde vara ett gott betyg.
Jag och en kompis köpte nya maskiner ungefär samtidigt. Kompisen valde den dyraste Cylindan, jag valde en Miele i medelprisklass.
Min Miele har gått felfritti fem år. Cylindan har pajat helt en gång (=ny maskin), plus att elektroniken fick bytas ut en gång pga fuktinträngning.
Miele är mitt tips....
Min Miele har gått felfritti fem år. Cylindan har pajat helt en gång (=ny maskin), plus att elektroniken fick bytas ut en gång pga fuktinträngning.
Miele är mitt tips....
Cylinda är nu inne på vår andra maskin den första användes 22 år och den andra är nu 11 år och det har varit mycket lite reperationer under dess år, jag har testat maskinerna själv då vi har 4 st.. barn i familjen så de har verkligen fått diska. Det är väl ett fåtal maskiner idag som andvänder rostfritt stål invändigt och i spolarmarna , eller vrid i luckan och jämnför kvaliten med andra märke.
Vi samt far&mor har en Elektro Helios (elux fast billigare) av en basmodell med enkel inställning och bra diskprogram. Fungerar helt klockrent för oss båda.
Den bestickshyllan som Miele har har jag provat och det är då den sämsta lösningen på bestickstvätt, möjligen att det är enkelt att plocka ur men för att lägga i måste varje bestick passas in om det ska bli rent (ungefär som två skedar i varann i en vanlig bestickskorg). Maken till jobb att fylla diskmaskin har jag då aldrig vart med om. Men vissa tycks ju gilla den. Jag är dock för vanlig korg man lyfter ur och sen står och sorterar upp i besticklådan med korg i hand samt att när man ställer i är det bara att "hiva in" (dock gäller det att passa sig för sked i sked med klet)
Elux har också någon slags "lyxdiskmaskin" med lyse (LED) och nedfällbara tallriksställ. Den är enligt mig urusel på alla andra sätt än det estetiska. Dels lever den om, dels är insidan dåligt designad så inget får plats och sen diskar den väääldigt långsamt. Hade en sån för ett par år sedan och var väldigt less på den.
Blir aldrig en dyr maskin igen de billiga "dussinmodellerna" verkar alltid hålla bättre av någon anledning.
Den bestickshyllan som Miele har har jag provat och det är då den sämsta lösningen på bestickstvätt, möjligen att det är enkelt att plocka ur men för att lägga i måste varje bestick passas in om det ska bli rent (ungefär som två skedar i varann i en vanlig bestickskorg). Maken till jobb att fylla diskmaskin har jag då aldrig vart med om. Men vissa tycks ju gilla den. Jag är dock för vanlig korg man lyfter ur och sen står och sorterar upp i besticklådan med korg i hand samt att när man ställer i är det bara att "hiva in" (dock gäller det att passa sig för sked i sked med klet)
Elux har också någon slags "lyxdiskmaskin" med lyse (LED) och nedfällbara tallriksställ. Den är enligt mig urusel på alla andra sätt än det estetiska. Dels lever den om, dels är insidan dåligt designad så inget får plats och sen diskar den väääldigt långsamt. Hade en sån för ett par år sedan och var väldigt less på den.
Blir aldrig en dyr maskin igen de billiga "dussinmodellerna" verkar alltid hålla bättre av någon anledning.
Jag var och kolla på diskmaskiner lite snabbt idag. Husqvarna (Electrolux) QB5151 kollade jag på, kosta ca 6000kr och då fick man en försäkring på 40mån gratis. Är det något ha? Eller ska man kolla på någon billigare Electroluxmaskin?
Det ska vara knappar, ej ratt, och den ska visa restid.
Det ska vara knappar, ej ratt, och den ska visa restid.
Den jag har visar inte resttid och den har ratt (men elektroniskt programverk såklart) så den falerar på två punkter. 
Kolla så du inte råkar ut för den idiotiska inre designen på e-lux jag råkade ut för. Massa plasttjaffs som dög inget till förrutom för ett pensionärspar som diskar bestick och vinglas efter en kväll tillsammans.
Fällbara tallrikspinnar kan verka bra i terorin, i praktiken så petar man omkull dem och får ställa upp dem ofta. LED-lampan kan tyckas smart men även den är malplacerad så den lyser inte upp ett piss, däremot så är den tänd hela tiden när luckan är öppen. Visst det drar ingen ström men ändå irriterande.
Kolla så du inte råkar ut för den idiotiska inre designen på e-lux jag råkade ut för. Massa plasttjaffs som dög inget till förrutom för ett pensionärspar som diskar bestick och vinglas efter en kväll tillsammans.
Fällbara tallrikspinnar kan verka bra i terorin, i praktiken så petar man omkull dem och får ställa upp dem ofta. LED-lampan kan tyckas smart men även den är malplacerad så den lyser inte upp ett piss, däremot så är den tänd hela tiden när luckan är öppen. Visst det drar ingen ström men ändå irriterande.
Hej.
Kan varmt rekommendera Siemens. När vi renoverade köket för ca 1,5 år sedan så kollade vi runt en del. Vi hade ganska så stora krav på ljudnivån. Vi fastnade för en av Siemens inbyggnads maskiner och är helnöjda.
Henrik
Kan varmt rekommendera Siemens. När vi renoverade köket för ca 1,5 år sedan så kollade vi runt en del. Vi hade ganska så stora krav på ljudnivån. Vi fastnade för en av Siemens inbyggnads maskiner och är helnöjda.
Henrik
Mitt val var Cylindas helintegrerade modell. DM 42. Korgarna till dessa maskiner är fantastiska. Är mycket nöjd med den. Cylinda har enligt mig väldigt prisvärda maskiner. Miele har ju också toppkvalite men jag tycker priset är lite väl högt på deras produkter. De flesta felen är ju dock handhavande fel och det blir det ju på en Miele också. Är det ljudnivån som styr så tror jag nog att Siemens senaste modeller ligger väldigt bra till, även tyst urpumpning.
Jag hade tidigare en whirlpool i ca 5 år som jag var mycket nöjd med, nu har jag haft en i två år som funkar lika bra den. Jag vet inte om jag har haft tur, men jag tycker jag har fått väldigt mycket "diskmaskin för pengarna". Vi har en rätt öppen planlösning och när man sitter i soffan är det enda man hör av diskmaskinen de tre pip som förkunnar att maskinen är klar...