C
Är inte saltets uppgift att hålla kalken i schack? Förutsatt att den är påfylld och rätt inställd vill säga.

C cpalm skrev:
Är inte saltets uppgift att hålla kalken i schack? Förutsatt att den är påfylld och rätt inställd vill säga.
Jag har bra vatten och har aldrig använt salt. En rengöring runt en gång i månaden känns ändå vettig. Min maskin har ett speciellt rengöringsprogram och säger till när den tycker det är dags.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har bra vatten och har aldrig använt salt.
Nä, har också "kalkfritt" vatten och har saltet inställt på 0. Men kanske ett tips för de som har problem med kalkavlagringar att se över saltinställningen. Har läst att ett vanligt fel på Siemens är att värmeelementet brinner av pga isolerande kalkbeläggningar.

C cpalm skrev:
Men kanske ett tips för de som har problem med kalkavlagringar att se över saltinställningen.
Det har du säkert rätt i. En rengöring då och då är nog också nyttigt. Jag använder aldrig dyra specialprodukter utan tar en slatt citronsyra från ett storpack. Brukar finnas billigt på Ö-B eller hos matgrossister.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi kör aldrig "eco" program utan allt rullar i program "65 grader", fungerar också bra för att hålla maskinerna rena. Har skrivits om det i trådarna här i forumet av de som reparerar maskiner att då får man inga problem med igensatta ledningar/pumpar. Vi har också mjukt vatten så kalk är inga problem.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
allt rullar i program "65 grader", fungerar också bra för att hålla maskinerna rena.
En parantes, men jag konstaterade härom veckan när jag felsökte vår maskin att alla program oväntat diskar i samma temperatur, ca. 65°. Kanske bara min maskin, men kan å andra sidan inte se hur det skulle hänga ihop(?)

Min slutsats är att temperaturangivelsen på programknappen är en imaginär skala. Lite lurendrejeri, men det finns väl en logik i det då jag antar att diskningen är maximalt effektiv vid en viss temperatur.

• Haha
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
På min Bosch hamnar tabletten i en liten korg på framkanten av övre diskkorgen när luckan öppnas.
Man kan lägga den där själv om man har problem med luckan.
Aa jag la en där nu, får se hur det går

D Dilato skrev:
Som Yes Platinum, diskar bäst och kostar 1,55 kr/st
Det är dom jag har, testade nu att lägga en i korgen som är på den övre hyllan, får se hur det går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.