P Pellzor skrev:
Jag har en Siemens diskmaskin som bara löser upp den gröna delen (antar det är diskmedlet) men inte sploglansen eller saltet. Någon som vet vad som är fel eller vad jag kan göra?
Tabletter är ett smart sätt för kemföretag att öka vinsten, iom trenden att uppfinna lösningar på problem som inte finns, som bananskivare.
Spara 1000 kr per år med pulver istället.

Industriättika istället för sköljmedel sparar några hundralappar också.

Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Öppna diskmaskinluckan.
Dra ut övre korgen som du vanligtvis fyller med glas och annan disk.
Kolla i bakkant av denna korg om det sitter en gummipackning eller gummibälg som borde täta mot diskmaskinens bakre vägg när korgen skjuts in helt.
Denna bälg/packning satt löst och läckte på min Cylinda
Menar du den här?

• Närbild av insidan på en diskmaskin med tre cirkulära plastdelar och metallrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
P Pellzor skrev:
Jag har en Siemens diskmaskin som bara löser upp den gröna delen (antar det är diskmedlet) men inte sploglansen eller saltet. Någon som vet vad som är fel eller vad jag kan göra?
Är det sådana tabletter som man måste skala? Fick lära mig att det finns sådana efter att ha svurit åt diskmaskinen i en vecka på semester.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det hjälper inte att byta diskmedel om det finns något fel på maskinen , har två Bosch och kör idag med Yes-tabletter.
Har du en ventil till vattnet och är den fullt öppen.
Bosch/Siemens har även en magnetventil på anslutningsslangen för vatten.
Kör maskinen tom och starta den, du hör när den fyller på vatten och när den slutar, öppna maskinen och kolla att du har vatten i botten.
Kolla även att skräpfiltret i botten är rent, du får skruva bort och ta ur maskinen. Kanske köra en rengöring av maskinen, finns medel för det och på högsta temp.

L L Jan skrev:
Industriättika istället för sköljmedel sparar några hundralappar också.
Hur mycket spolglans gör du/ni andra av med egentligen? Jag har svårt att se att min årskostnad skulle vara ens 50 kronor.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur mycket spolglans gör du/ni andra av med egentligen? Jag har svårt att se att min årskostnad skulle vara ens 50 kronor.
Ingen, kör tablett som ts använder och ts har problem med utifrån något fel/knas med maskinen.

Om locket till diskmedelsfacket inte öppnar sig ordentligt, eller om där är saker i vägen för att vattnet ska spolas upp i facket så kan tabletten stanna kvar.

Bild på själva diskmedelsfacket och "handtaget" till övre korgen skulle underlätta.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
P Pellzor skrev:
Menar du den här?
kolla att den övre spolarmen går runt under diskningen
stopp i hållen i armen eller att spolarmsväxlaren fastnat

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
returen returen skrev:
kolla att den övre spolarmen går runt under diskningen
stopp i hållen i armen eller att spolarmsväxlaren fastnat
Hur kollar man det under diskning?

13th Marine 13th Marine skrev:
Om locket till diskmedelsfacket inte öppnar sig ordentligt, eller om där är saker i vägen för att vattnet ska spolas upp i facket så kan tabletten stanna kvar.

Bild på själva diskmedelsfacket och "handtaget" till övre korgen skulle underlätta.
Grejen är att diskmedelsfacket är stängt efter att programmet körts

P Pellzor skrev:
Grejen är att diskmedelsfacket är stängt efter att programmet körts
Men då är väl felet ganska tydligt. Antingen sitter väl någon smuts ivägen eller så har helt enkelt öppningsmekanismen gått sönder.

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men då är väl felet ganska tydligt. Antingen sitter väl någon smuts ivägen eller så har helt enkelt öppningsmekanismen gått sönder.
Jo sant, får väll köra med pulver då istället, snackade med förra ägaren och de sa att pulver fungerade för dom.

P Pellzor skrev:
Jo sant, får väll köra med pulver då istället, snackade med förra ägaren och de sa att pulver fungerade för dom.
Fast öppnar inte diskmedelsfacket fungerar pulver knappast heller. Eller tänker du hälla pulvret rätt i maskinen?

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
På min Bosch hamnar tabletten i en liten korg på framkanten av övre diskkorgen när luckan öppnas.
Man kan lägga den där själv om man har problem med luckan.

D Dilato skrev:
Man kan lägga den är själv om man har problem med luckan.
Fast då börjar den lösas upp tidigare än det är tänkt. Det kanske kvittar i praktiken men det blir inte riktigt samma sak som att lägga den i facket.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.