2 632 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Diskbänken UNDER kakel?
Nu är detta en gammal tråd men ska göra samma sak med ett diskbänksbeslag från 1964 för att höja upp skåpen under och diskbänksbeslaget sitter med uppvik under kaklet har jag kunnat se med förstoringsglas och en nål från sidan när jag drog ut spisen och kunde kraffsa lite i skarven där diskbänken är fäst i väggen bakom kaklet. När jag nu visste att det finns uppvik så har jag skurit bort silicon i skarven mot bänken och det ser ut att gå upp iaf minst 1 cm, säkert mer. Har någon en aning eller erfarenhet, hört eller läst hur högt upp dessa uppvik kan tänkas gå?
Jag vill kapa så lite som möjligt av kaklet,men ändå så mycket att jag kan få loss diskbänken, därav frågan.
Fanns det kanske något standardmått hur det såg ut på den tiden med själva uppviket tro?
Jag vill kapa så lite som möjligt av kaklet,men ändå så mycket att jag kan få loss diskbänken, därav frågan.
Fanns det kanske något standardmått hur det såg ut på den tiden med själva uppviket tro?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 617 inlägg
Det brukar vara runt centimetern uppvik på dessa gamla diskbänkar. Tyvärr är de ofta fastsatta i uppviket med en dyckert rakt in i väggen. Därför går det sällan att få loss diskbänken rakt neråt heller.
Har du bilder?
Har du bilder?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Tack för svar! jag tror samma så har tänkt kapa plattorna en bit upp, sen hamnar ändå den nya bänkskivan "utanpå" kaklet där jag får foga lite snyggt. Jag chansade med sträcket att kapa efter men det bör då vara ovanför eventuella spik eller skruvinfästningar mot väggenJohan Gunverth skrev:
Ja jag har bilder på bänkskivebeslaget som det ser ut nu
Fick också svar att det kunde vara 12 mm uppvik på den årgången, isf bör markeringen räcka, den är 34 över kakelavslutet o hamnar ändå under skivan sen på normalhöjd 900
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden