33 514 läst · 75 svar
34k läst
75 svar
Dilemma! Hutlöst pris på bygganmälan!
Om någon klagar eller kommunen kräver rivning så kan man mycket enkelt flytta boden, om den har hjul. Det är logiken som jag förstått det.useless skrev:
Det är lagligt AI letar upp vägskador vägmärken som är skadade mm.M M.West skrev:
Avidentifering sker på personer mm.
Liknande system börjar dyka upp på Parkeringar där personer filmas och bilar för att ta ut Avgift och övervaka Parkeringen mot stölder.
Har tittat igen på dessa flygfoton och jag tycker kvalitén på dessa är grynig, långt ifrån knivskarp. Med så mycket vintergrön växtlighet som vi, och de flesta andra i vårat område har, kan man inte se vare sig vårat förråd eller grannens friggebod. Kanske min mobil som ställer till det, å andra sidan visar min telefon Google Earth glasklart! Har ni inte testat deras 3D-version så gör det.L Lazze skrev:
Precis, många gånger saknas det logik inom det kommunala och statliga!S Sona2012 skrev:
I min kommun gör man ingen skillnad mellan 5 kvm och 30 kvm.
Hade jag däremot bott 4 km härifrån, i Göteborg kommun hade jag fått betala ca 3 000:-. Där har de har olika avgifter och jag tittade i tabellen "under 15 kvm"
Va?E eemeliie skrev:
Då är den här sidan antingen väldigt gammal eller en bluff!
Varför går du inte direkt till källan istället för en hemsida med oklart syfte och ursprung?Å Återvändaren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://goteborg.se/wps/portal/star...ygga/rakneexempel-pa-avgifter-for-byggarenden
Googlade på Bygganmälan Attefallshus, fick upp den här sidan.useless skrev:
Fanns ingen anledning för mig att vare sig ifrågasätta sidans äkthet eller gå in på Göteborgs kommuns webbplats då jag inte bor i Göteborg.
Jo, nog kan man bli förbannad för mindre.
Men så är det i Sverige. Det är inte meningen att normala mellan Svensson ska få bygga egna hus och taxorna är anpassade efter de lyckligt lottade som har mer pengar än de behöver.
Man ska sitta i sin betongklump/miljöprojekt, hålla käften och gå till gruvan 8 timmar per dag som en duktig ekorre.
För egenbyggare är de stora utgifterna varken material eller tidsåtgång, utan avgifter, standarder, byggnormer osv.
I mitt tycke, som anser att möjligheten att äga sitt eget boende är en demokratisk rättighet, känns prissättningen helt orimlig.
Men så är det i Sverige. Det är inte meningen att normala mellan Svensson ska få bygga egna hus och taxorna är anpassade efter de lyckligt lottade som har mer pengar än de behöver.
Man ska sitta i sin betongklump/miljöprojekt, hålla käften och gå till gruvan 8 timmar per dag som en duktig ekorre.
För egenbyggare är de stora utgifterna varken material eller tidsåtgång, utan avgifter, standarder, byggnormer osv.
I mitt tycke, som anser att möjligheten att äga sitt eget boende är en demokratisk rättighet, känns prissättningen helt orimlig.
Kommunerna skriver sina egna lagar, och tar ut vilka priser man vill för sina tjänster. Tvångsanslutning till det ena och det andra. Det finns folk som har ett gammalt torp med grävd brunn som de besöker ett par veckor om året, och nu tvingas betala flera hundratusen för att tvångsanslutas till kommunalt vatten och avlopp. Vansinne.M M.West skrev:
Fast nu började du ju den här tråden med att jämföra Mölndals taxor med Göteborgs….Å Återvändaren skrev:
Och att använda internet utan att vara källkritisk… ja - det är faktiskt inte så smart för att uttrycka sig milt…
Vi bor också i Mölndal och när vi skulle bygga vårt uterum 2021 så jämförde jag med Göteborg och då låg de på ca 3000:- och Mölndal på 7000-8000:-. Så Göteborg har antagligen höjt ganska nyligen och den jämförelse du hittade stämde nog när den gjordes.
För oss slutade det med bygglov för att kunna få 17 m2 och skillnaden i pris var obetydlig. Runt 10000:- tror jag det blev och nu har vi attefallaren kvar att använda till något eventuellt större och knepigare i framtiden.
För oss slutade det med bygglov för att kunna få 17 m2 och skillnaden i pris var obetydlig. Runt 10000:- tror jag det blev och nu har vi attefallaren kvar att använda till något eventuellt större och knepigare i framtiden.
Råbyleden tog väl inte särskilt lång tid? 😮S Sona2012 skrev:
Tror du tänker på Tycho Hedéns väg. Dvs gamla E4an. DEN blev ju en enorm långbänk innan den till sist kunde dras om utanför Uppsala istället för igenom.🙂
Jag hann vara med om protester tidigt 70-tal då den skulle gå rakt över vår fotbollsplan och grusplanen med längdhopp, höjdhopp mm. Det blev en av gångerna nya E4an stoppades å min gamla skola står visst kvar än idag 😊👍
Sen var det ju alla fornminnen som är typ lika många runt Uppsala som stenarna i Småland 😂
Den ena efter den andra som stoppade och till sist många långdragna utgrävningar när nya E4ans sträcka äntligen spikats!
Huvvaligen, jag hann ju både födas, växa upp och till sist flytta därifrån innan nya E4an invigdes. Så 30 år, det tror jag inte räcker ens!! 🤣
Resultatet blev bra iaf...