33 266 läst · 75 svar
33k läst
75 svar
Dilemma! Hutlöst pris på bygganmälan!
Varför ska du ha bygglov etc? Man får ha totalt 15m2 friggebod. (Får vara 15st 1m2 om man vill…) Sen får du ha upp till 30m2 Attefallare.Å Återvändaren skrev:Hej!
Vi har en friggebod på 10 kvm och ett 5 kvm "nedgånget" förråd på tomten.
Jag behöver en ateljé att måla i och är spekulant på en äldre -men välbehållen- bod på ca11 kvm, ca 210 cm i höjd.
Boden har samma tak och panel som våran huvudbyggnad och friggebod.
Dvs. den uppfyller alla "estetiska" krav och kommer inte stå närmare än 4.5 m från grannens tomt.
Då jag inte får räkna min ateljé som friggebod i o m att vi redan har utnyttjat dessa 15 kvm tänkte jag göra en bygganmälan för komplementsbyggnad/Attefallshus till min kommun.
Jag sökte på nätet efter prisuppgifter men fann inga. Vi bor i Mölndal, som gränsar till Göteborg, och jag fick fram att Göteborgs Stad tar ca 3 000:- för en bygganmälan om komplementsbyggnaden är under 15 kvm.
Jag mailade byggnadsnämnden i Mölndal och fick svar.
För att få ställa en liten begagnad bod i min egna trädgård måste jag betala
ca 8 700-9 600:- PLUS ev avgifter för att kommunen ska komma ut och inspektera.
Allt enligt rådande taxa.
Det är hutlöst!
Vad motiverar det priset?
Hade jag bott 4 kvm österut i Göteborg hade det alltså kostat 3 000:- utan krav på inspektion.
Hur kan det skilja så mycket i pris?
Jag har inte råd med ytterligare 10-15 000:- just nu då själva boden men framförallt frakten kostar.
Det tillkommer ju även andra kostnader för tomten är kuperad, så ett gediget underarbete är nödvändigt samt att vi måste bygga etager i trä framför osv.
Om jag betalar bygganmälan, tar hit boden och låter den stå tillfälligt på plan mark tills att jag har råd att bygga grund, trappa, etage osv. då stämmer ju inte bygganmälan likt förb..
Det är ju inte där ateljén ska stå!
Då måste jag ansöka -och betala- en gång till!
Finns det något sätt att gå runt det här?
(Förutom att vinna på travet. 😉)
Friggebod kräver ingen anmälan eller någonting. Attefallare kräver anmälan men inte lov.
Ställ dit boden och bara kalla den Friggebod. Sen anmäler du dom andra två som Attefallare. (Kanske kommer någon kostnad med anmälan men bör vara billigare än lov, och du kan ju göra det senare om nån bråkar och ekonomin är dålig just nu…)
Klart.
Det var en dyr attefalsanmälan som TS klagade på.M M.West skrev:Varför ska du ha bygglov etc? Man får ha totalt 15m2 friggebod. (Får vara 15st 1m2 om man vill…) Sen får du ha upp till 30m2 Attefallare.
Friggebod kräver ingen anmälan eller någonting. Attefallare kräver anmälan men inte lov.
Ställ dit boden och bara kalla den Friggebod. Sen anmäler du dom andra två som Attefallare. (Kanske kommer någon kostnad med anmälan men bör vara billigare än lov, och du kan ju göra det senare om nån bråkar och ekonomin är dålig just nu…)
Klart.
Uppsala kommun är svindyra på alla former av bygganmälan och liknande. Dessutom krångliga i överkant med orimliga detaljkrav och otaliga (kundbetalade) inspektionsbesök.
Värst var nog när en kompis vid ett besök på bygglovskontoret ifrågasatte bygglovschefens resonemang och riktighet i en fråga och denne, där på plats, plötsligt och godtyckligt stoppade hans L-formade bygge (som redan fått bygglov) med argumentet att det hade för många hörn...
Jag vågar påstå att Uppsala kommun har flest svartbyggen i landet. Och det av en anledning.
Värst var nog när en kompis vid ett besök på bygglovskontoret ifrågasatte bygglovschefens resonemang och riktighet i en fråga och denne, där på plats, plötsligt och godtyckligt stoppade hans L-formade bygge (som redan fått bygglov) med argumentet att det hade för många hörn...
Jag vågar påstå att Uppsala kommun har flest svartbyggen i landet. Och det av en anledning.
Byggnovis
· Hjalmars hemtrakter
· 27 inlägg
Sälj kåken, casha hem övervärderingen, köp eller bygg en kåk på på landet där förre bryr sig om vad du gör.
Detta är problemet med att bo i villa-ghetton, förutom alla byråkrati så är det hundratals människor som ska lägga sig i och ha åsikter.
"Det kostar att dansa i stan" - Ordspråk
Detta är problemet med att bo i villa-ghetton, förutom alla byråkrati så är det hundratals människor som ska lägga sig i och ha åsikter.
"Det kostar att dansa i stan" - Ordspråk
Tror inte du läste inlägget så bra. Attefallare går inte att dela upp, det får bara vara enM M.West skrev:Varför ska du ha bygglov etc? Man får ha totalt 15m2 friggebod. (Får vara 15st 1m2 om man vill…) Sen får du ha upp till 30m2 Attefallare.
Klart.
Bästa förslaget hittills.pacman42 skrev:
Edit: MetteKson har rätt och jag fel.
Nej det får man inte.
Det är friggebodsreglerna som tillåter att arean delas upp.
Läs 9:4 och 9:4a i PBL så ser du skillnaden.
Nej det får man inte.
Hej MetteKson. Till varje en- eller tvåbostadshus får man bara uppföra en bygglovsbefriad komplementbyggnad på max 30 kvm enligt attefallsreglerna. Om en kommun gör på ett annat sätt har de missförstått reglerna och den som bygger på det sättet utsätter sig för en risk att behöva riva.M MetteKson skrev:
Redigerat:
Läs punkt 2 i 9:4a så ser du att Mette har rätt.G Gnocken skrev:Nej det får man inte.
Hej MetteKson. Till varje en- eller tvåbostadshus får man bara uppföra en bygglovsbefriad komplementbyggnad på max 30 kvm enligt attefallsreglerna. Om en kommun gör på ett annat sätt har de missförstått reglerna och den som bygger på det sättet utsätter sig för en risk att behöva riva.
2. tillsammans med övriga byggnader som har uppförts på tomten med stöd av denna paragraf inte får en större byggnadsarea än 30,0 kvadratmeter,
Attefallstillbyggnaden får däremot inte delas upp i flera. Vilket du ser om du läser 9:4 b punkt 1.
4 b § För en- eller tvåbostadshus krävs det trots 2 § inte bygglov för att
1. göra högst en tillbyggnad som inte har en större bruttoarea än 15,0 kvadratmeter, som inte överstiger bostadshusets taknockshöjd och som inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, eller
Läs PBL en gång till så ska du se att de som jobbar med sakerna dagligen har rätt.G Gnocken skrev:Nej det får man inte.
Hej MetteKson. Till varje en- eller tvåbostadshus får man bara uppföra en bygglovsbefriad komplementbyggnad på max 30 kvm enligt attefallsreglerna. Om en kommun gör på ett annat sätt har de missförstått reglerna och den som bygger på det sättet utsätter sig för en risk att behöva riva.
Vi svenskar är TOTALT grundlurad i det mesta av våra politiker. Betalar vi inte världens högsta skatter? Svinhög moms, företag betalar typ 32% arbetsgivaravgifter som inte ens löntagaren ser. Skatt på vägen, skatt på vägtullar Å sen kommer dettta med kommunala hittapåavgifter. Det är i fan allt.Å Återvändaren skrev:Hej!
Vi har en friggebod på 10 kvm och ett 5 kvm "nedgånget" förråd på tomten.
Jag behöver en ateljé att måla i och är spekulant på en äldre -men välbehållen- bod på ca11 kvm, ca 210 cm i höjd.
Boden har samma tak och panel som våran huvudbyggnad och friggebod.
Dvs. den uppfyller alla "estetiska" krav och kommer inte stå närmare än 4.5 m från grannens tomt.
Då jag inte får räkna min ateljé som friggebod i o m att vi redan har utnyttjat dessa 15 kvm tänkte jag göra en bygganmälan för komplementsbyggnad/Attefallshus till min kommun.
Jag sökte på nätet efter prisuppgifter men fann inga. Vi bor i Mölndal, som gränsar till Göteborg, och jag fick fram att Göteborgs Stad tar ca 3 000:- för en bygganmälan om komplementsbyggnaden är under 15 kvm.
Jag mailade byggnadsnämnden i Mölndal och fick svar.
För att få ställa en liten begagnad bod i min egna trädgård måste jag betala
ca 8 700-9 600:- PLUS ev avgifter för att kommunen ska komma ut och inspektera.
Allt enligt rådande taxa.
Det är hutlöst!
Vad motiverar det priset?
Hade jag bott 4 kvm österut i Göteborg hade det alltså kostat 3 000:- utan krav på inspektion.
Hur kan det skilja så mycket i pris?
Jag har inte råd med ytterligare 10-15 000:- just nu då själva boden men framförallt frakten kostar.
Det tillkommer ju även andra kostnader för tomten är kuperad, så ett gediget underarbete är nödvändigt samt att vi måste bygga etager i trä framför osv.
Om jag betalar bygganmälan, tar hit boden och låter den stå tillfälligt på plan mark tills att jag har råd att bygga grund, trappa, etage osv. då stämmer ju inte bygganmälan likt förb..
Det är ju inte där ateljén ska stå!
Då måste jag ansöka -och betala- en gång till!
Finns det något sätt att gå runt det här?
(Förutom att vinna på travet. 😉)
Å vi nöjer oss å betala! Va går alla skatter/ avgifter till???
Stora jäkla slukhål som tex EU är min bestämda uppfattning
useless skrev:
Tack. Visar sig att jag hade helt fel.E eemeliie skrev:Läs punkt 2 i 9:4a så ser du att Mette har rätt.
2. tillsammans med övriga byggnader som har uppförts på tomten med stöd av denna paragraf inte får en större byggnadsarea än 30,0 kvadratmeter,
Attefallstillbyggnaden får däremot inte delas upp i flera. Vilket du ser om du läser 9:4 b punkt 1.
4 b § För en- eller tvåbostadshus krävs det trots 2 § inte bygglov för att
1. göra högst en tillbyggnad som inte har en större bruttoarea än 15,0 kvadratmeter, som inte överstiger bostadshusets taknockshöjd och som inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, eller
Blanda inte ihop hästarmexitegel skrev:Kommunerna sätter sina egna taxor och har egna rutiner och det varierar stort över landet. Tror det finns någon jämförelse här på byggahus faktiskt.
Man brukar ju lite skämtsamt säga att de som bor i Mölndal är skatteflyktingar eftersom det är lägre kommunalskatt där än i Göteborgs Stad, så frågan är ju vad du egentligen skulle betalat till kommunen om du bott inne i stan med högre skatt men lägre avgift. 10.000 mer i kommunalskatt är inte mycket i månaden utslaget på några år.
Det jag menar är att det man förlorar på hästarna tar man igen på karusellerna.
och gungor😀
Om du sätter hjul på den nya boden, då klarar du kanske utan avgift. Kolla vad som gäller, kan vara en lösning?Å Återvändaren skrev:
Varför tror så många att man kan kringgå reglerna genom att sätta hjul på huset? För att ha en "husvagn" uppställd mer än säsongsvis krävs bygglov, så man löser inget problem alls genom att sätta hjul på boden.A Amazon312 skrev:
Dom har ortsfoton att jämföra med.P perarne123 skrev:
Mölndal filmar alla gator varannan vecka jämnför förändringar med AI.
Dom har säkert system för jämföra ortsfotona med.