28 210 läst · 71 svar
28k läst
71 svar
Dilemma! Hutlöst pris på bygganmälan!
I min förra kommun där jag satt i byggnadsnämden så ville tjänstemännen att bygganmälan för attefall skulle vara dubbelt så dyr som motsvarande bygge med bygglov, så kommunala tjänstemän vill inte att fastighetsägare får göra saker utan deras inblandning
Uppsala kommun har en egen historia av misslyckade byggprojekt med lång bänkar som Råbyleden, tog väl 30 år från beslut till utförande?!? Fyrishov och UKK båda försenade och dyrare än budget så jag ger inte mycket för deras byggkompetens....P pemu skrev:Uppsala kommun är svindyra på alla former av bygganmälan och liknande. Dessutom krångliga i överkant med orimliga detaljkrav och otaliga (kundbetalade) inspektionsbesök.
Värst var nog när en kompis vid ett besök på bygglovskontoret ifrågasatte bygglovschefens resonemang och riktighet i en fråga och denne, där på plats, plötsligt och godtyckligt stoppade hans L-formade bygge (som redan fått bygglov) med argumentet att det hade för många hörn...
Jag vågar påstå att Uppsala kommun har flest svartbyggen i landet. Och det av en anledning.
Spelar väl ingen roll.S sarrigato skrev:
Jag har inte sagt att TS ska kalla dem idioter oavsett hur mycket idiotier de sysslar med.
TS får tycka och tänka vad HÄN vill om deras handlingar men behöver inte uttrycka det till dem , tror TS har förstånd att bedöma vad som är lämpligt utan att det behövs skrivas!
Har förstått att Bygg- och Miljöförvaltningen i Mölndal är extra kniviga.J johfo skrev:sen får du räkna med kostnad för "obligatorisk lägeskontroll".
Vi bor också i Mölndal och vi sökte bygglov för en stödmur och jag fick veta kostnaden för bygglov vid kontakt med kommunen. Men när jag skickade in om att muren var klar talade de om att jag behövde "obligatorisk lägeskontroll". Det kostade flera tusen det oxå och tog en tjänsteman flera minuter att gå och mäta in den med en dyr GPS-mottagare. Kändes väl som att man kunde bedömt på en bild att den stod där vi ritat. Om en mur i trädgården står +/- 2 dm från bestämd plats eller är några cm högre eller lägre borde ju ändå inte spela jättestor roll och då borde en bild räckt bra.
En kollega som bor i närheten byggde ut sitt hus i en innervinkel. Även där krävde kommunen "obligatorisk lägeskontroll". Han erbjöd sig skicka bilder där man såg att utbyggnadens båda väggar linjerade med huset och huset var ju redan fastställt var det stod. Men det skulle ändå mätas för många tusen.
Önskar att dom hade varit det ang. byggnationen i centrum med.
Skäms när jag ser "toarullen" och det svarta eländet. 🤣
Området där vi bor är gammalt. Huset vi bor i är byggt 1929 så inget villa-ghetto. ☺️J JanneGuleböj skrev:
Jadu…på riktigt?S soundfox skrev:
Du skippade alla samhällslektionerna i skolan och sitter nu bara och gnäller?
Till att börja med: Av de 31,42% som företagen betalar i arbetsgivaravgift är drygt 1/3 pension för arbetstagaren som denne får när det är dax. Så nog är det något man ser.
Utöver det får du bland annat:
Att barnen kan gå i grundskola, gymnasiet och högskola eller universitet utan att det kostar ett enda öre? Till och med du kan gå kurser kostnadsfritt. Är det långt till skolan får barnen gratis skolskjuts.
Att alla upp 23 års ålder har helt fri tandvård, inklusive tandreglering. Inte heller därefter betalar man fullpris.
Att du får betalt för att vara hemma med dina barn när de är små i 480 dagar. Behöver du vara hemma med dem när de är sjuka får du också betalt.
Har du inte råd att betala din hyra kan du få hjälp.
Att all sjukvård är princip gratis, förutom en symbolisk avgift. Drabbas du av svår cancer och får behandlingar för mångmiljonbelopp kostar det dig i princip ingenting.
Om du går vilse i skogen, långt ute ingenstans eller får sjönöd långt ute till havs sätts enorma resurser in för att hitta och hjälpa dig. Behöver du den hjälpen betalar du, just det: 0 kr.
Om ditt hus börjar brinna kommer räddningstjänsten och räddar dig och din familj och dina värdesaker. Inte heller det kostar något.
Att du för din vägskatt på bilen kan åka på alla vägar utan ytterligare avgifter utom just i Stockholm och Göteborg och då bara under vissa tider. Annars är det också gratis.
Att den dagen du är så senildement att du vare sig kan äta eller skita själv får du hjälp till och med om du är helt utfattig.
Att vi har ett försvar av landet igång dygnet runt året runt. I vått och torrt. På land, över ytan, under ytan, i luften med underrättelsetjänst, signalspaning, flygvapen, stridsbåtar, ubåtar, stridsvagnar och närmare 60.000 personer.
Du har i runda slängar 1,4 miljoner människor som kan hjälpa dig när du behöver det utan att det kostar dig något mer än din skatt.
Av de 60.000 i försvarsmakten är de flesta dessutom beredda att offra sitt liv för att du ska kunna sitta tryggt i soffan och gnälla.
Jag hoppas innerligt att ditt inlägg var ett misstag.
Redigerat:
Varannan vecka låter mycket, men jag bor på landet och byggde ett garage som komplementhus, då behövs varken bygglov, anmälan, friggebod eller attefallsregler, det var helt utanför alla papper, något år senare skulle jag kolla hos lantmäteriet efter något, och där till min förvåning så var det nya garaget inritat på rätt ställe. så viss flygövervakning finns i alla fall.Å Återvändaren skrev:
Det tål att upprepas: Byråkratin kommer sakta men säkert att ta död på vår civilisation.S Sona2012 skrev:Jag har inte förespråkat att kalla någon idiot, även nobelpristagare kan hålla på med idiotier... ( utanför deras kompetens)
Men byråkrater går att lura med deras egna regler när det är tillräckligt ologiskt/oförnuftigt!!!!( Idiotiskt på ren svenska, vilket de antagligen själva tycker, men som du skrev ska tjänstemännen tillämpa regler de inte själva bestämmer, men givetvis finns det variation i hur galet det utförs)
Kolla i historiska flygbilder på minkarta (Lantmäteriets tjänst) och se om den dåliga boden finns med i nån äldre variant. Annars kolla handlingar hos kommunen, kan finnas med i en plan över tomten för anmälan om nån brunn eller ledning.Å Återvändaren skrev:2014 friggebod
Vi flyttade hit 2012, redan då var förrådet i dåligt skick. Har ingen aning om när det byggdes.
Även om vi jämnar det med marken hamnar vi på ca 20 kvm för de båda bodarna.
Vi har en enorm häck som gränsar till en kommunal trottoar. Den växte sig yvig och vi fick en uppmaning av kommunen att klippa häcken.
Jag erkänner, vi ansåg att kommunen enbart var nitiska och var livrädda för att den gamla häcken inte skulle klara av en kraftig beskärning.
Efter flera år fick vi hot om vite varpå vi tog hit folk som klippte häcken. (Och nu håller den på att långsamt dö. 😵💫)
Skulle man kunna göra likadant med min ateljé?
Dvs ställa den här och avvakta bygganmälan till tex sommaren?
Eller vaknar man med en kommungubbe som viftar med 100 000:- i vite redan andra dagen då tro?
(Vet att det är omöjligt att svara på)
Det var inte det dom filmaade utan det var ett exempel på hur långt dom använder dagens teknik. Sök på mölndals kommuns hemsida efter kartor planläggning så får du fram detaljerade flygfotonÅ Återvändaren skrev: