sventable skrev:
lagarna säger att man måste köra ut det annars ska fu åka till terminal och godkänna att det är sönder.. Annars kan du låta dom köra ut det men vägra ta emot när dom kommer. Men detta måste chauffören ha en underskrift på. OBS skriv aldrig under fraktsedeln om det inte står skrivet på den att kunden vägrar ta emot.
Lagarna? Vad menar du?

Nu har jag råkat ut för mina postvänner igen!! Väntade ett paket med reservdelar till dotterns hästsläp och igår kom avin, så idag åkte jag till mitt postombud med avi legitimation och ett gott humör. När dom kollade paketet i datorn så upptäcktes ett allvarligt fel som utlöste någon form av beredskapsläge. Personen sa att jag får ta med ditt körkort in i paketrummet, javisst sa jag glatt. Hon kom tillbaka med allvarlig min och sa att namnet på paketet stämde inte överens med namnet på körkortet.

Detta äger iofs. sin riktighet för att farfars namn stavades enl. alla papper med C men när min far kom upp i ålder och skulle få sitt körkort var detta ändrat till att stavas med K, detta brydde han sig inte om utan han skrev som han var döpt till inte som myndigheterna ändrat till alltså med C. Av någon underlig anledning stavade således både jag och min bror våra namn och följaktligen även våra barn namnet med C.

Detta har fungerat fantastiskt bra i många många många år ända tills idag faktiskt då detta hemska bedrägeriförsök till slut uppdagades av ett av Postens nitiska ombuds granskande argusögon!!. -Namnet på körkortet stämmer inte överens med namnet på paketet, sa hon. Jag blev lite fundersam och undrade vad som blivit tokigt, men trodde i min enfald att detta löser sig lätt, jag hade tydligen förträngt att postverket var inblandat.

Namnet på paketet stavas med C och på körkortet med K sa hon, jag vet sa jag listigt jag heter nämligen med C och det är därför som jag råkade att använda denna stavning på körkortets namnteckning. Att allt annat vad gäller namn, adress och telefonnummer stämmer har ingen som helst betydelse utan paketet som jag betalat och fått skickat ända från irländska Irland måste gå tillbaka till avsändaren så dom kan ändra från C till K.

Jag trodde faktiskt att jag varit lite väl hård i min bedömning av Posten och deras ombud tidigare men har nu fått bekräftat att det var precis tvärt om!! Jag får nog försöka att hålla tungan i rätt mun nu när jag skall skriva julkort så inte en bokstav blir fel för då vet man aldrig vad som händer.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
peternicklas
Var själv ute för samma typ av problem. Fick ett rekommenderat paket från China. Det var bara det att avsändare hade förväxlat 2 packet så mitt namn stod på ett annat paket och tvärtom. Allt annat stämde. Brevbäraren knackade på dörren och frågade om den personen bodde på denna adressen. Det gjorde han ju inte, OK, då går paketet i retur sa han, men jag har lagt det på postens utlämningsställe. OK, fram med ordern och hittade numret på paketet, fick även ett intyg av avsändaren att fel namn hade skrivits på paketet och att han hade ändrat detta i sitt hemland. Inget av detta hjälpte, paketet ska gå i retur. Hade det inte varit för jag har god kontakt med utlämningsstället så hade det gått i retur. Nu fick jag mitt paket=).

• Gilla
ceson
  • Laddar…
ceson skrev:
Nu har jag råkat ut för mina postvänner igen!! Väntade ett paket med reservdelar till dotterns hästsläp och igår kom avin, så idag åkte jag till mitt postombud med avi legitimation och ett gott humör. När dom kollade paketet i datorn så upptäcktes ett allvarligt fel som utlöste någon form av beredskapsläge. Personen sa att jag får ta med ditt körkort in i paketrummet, javisst sa jag glatt. Hon kom tillbaka med allvarlig min och sa att namnet på paketet stämde inte överens med namnet på körkortet.

Detta äger iofs. sin riktighet för att farfars namn stavades enl. alla papper med C men när min far kom upp i ålder och skulle få sitt körkort var detta ändrat till att stavas med K, detta brydde han sig inte om utan han skrev som han var döpt till inte som myndigheterna ändrat till alltså med C. Av någon underlig anledning stavade således både jag och min bror våra namn och följaktligen även våra barn namnet med C.

Detta har fungerat fantastiskt bra i många många många år ända tills idag faktiskt då detta hemska bedrägeriförsök till slut uppdagades av ett av Postens nitiska ombuds granskande argusögon!!. -Namnet på körkortet stämmer inte överens med namnet på paketet, sa hon. Jag blev lite fundersam och undrade vad som blivit tokigt, men trodde i min enfald att detta löser sig lätt, jag hade tydligen förträngt att postverket var inblandat.

Namnet på paketet stavas med C och på körkortet med K sa hon, jag vet sa jag listigt jag heter nämligen med C och det är därför som jag råkade att använda denna stavning på körkortets namnteckning. Att allt annat vad gäller namn, adress och telefonnummer stämmer har ingen som helst betydelse utan paketet som jag betalat och fått skickat ända från irländska Irland måste gå tillbaka till avsändaren så dom kan ändra från C till K.

Jag trodde faktiskt att jag varit lite väl hård i min bedömning av Posten och deras ombud tidigare men har nu fått bekräftat att det var precis tvärt om!! Jag får nog försöka att hålla tungan i rätt mun nu när jag skall skriva julkort så inte en bokstav blir fel för då vet man aldrig vad som händer.
Skaplig tur jag måste haft som fick mina 2 portfjärrar från Tyskland direkt hem i brevlådan..
Säljaren hade skrivit mitt på det lite mer tyska viset: Frederik

Kunde slutat illa. :)

• Gilla
ceson
  • Laddar…
@ceson: Helt sinnessjuk historia. Jag tycker du ska kontakta postens kundombudsman och påtala orimligheten i den bedömningen som din postkassör(ska) gjorde.

Jag har försökt att bringa ordning i detta. Tydligen är det så att posten lanserat nya regler och som vi alla vet så är regler regler och regler är till för att följas! Dom försvarar detta och påtalar risken att jag på ålderns höst sadlat om till terrorist eller åtminstone nätbedragare.

Jag fick klart för mig att alla som har ett namn som kan stavas olika lever farligt nu, stackars er som har namn eller adress med å,ä eller ö i och beställer från något utrikiskt land. Detta skall enl. uppgift även kunna träda in om någon del av namnet råkar vara suddig eller på annat sätt oläslig så måste avsändaren skriva ett intyg om att du är du.

Detta verkar inte kunna lösas utan att paketet går tillbaka och ombudet la beslag på avi och jag fick inga som helst papper på paketet. Det går inte på något sätt att verifiera att jag är jag om en bokstav är fel. Jag frågade om man inte kunde ringt telefonnumret som står på paketet och som gick till telefonen i min ficka, men fick till svar att det fattar du väl att den kan ju vara stulen!! tänkte inte på det och tydligen kan dom även bo på min adress för det hade dom faktiskt varit med om att två med samma namn bott i samma trappuppgång och att den ena lånat den andras identitet. Jag frågade då om dom inte trodde att vi skulle sprungit på varandra vid något tillfälle när mitt hus bara är på 75kvm.

Vi får se hur detta slutar:(

• Gilla
DeesL och 1 till
  • Laddar…
Beställde grejjer från Tyskland med DHL för någon månad sen. Paketet snurrade runt i Tyskland någon vecka innan de kom på att de inte vet var Sverige ligger, inte i södra Tyskland i alla fall. Paketet gick tillbaka till leverantören. Det skickades igen med UPS och kom fram två dagar senare.

Har varit med om samma tidigare från Tyskland men då kom de på var Sverige ligger efter några varv. Så det är inte bara i Sverige de snurrar till det :)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
H
Har du ett enskilt bolag och skall hämta något på posten i företagets namn Ja, då måste du lämna ett fullmakt som du själv skriver ut på dig själv och talar om att du är du. Det underlättar om man har en spegel så du kan se dig själv och intyga att du är du :) Visst är det bra med kontroller i tanke på id stölder och liknande men ibland blir det lite för mycket.

Jag har glömt att skriva hur mitt fall slutade. Postombudet i samråd med posten kunde inte se någon lösning på problemet utan skulle skicka tillbaka paketet så avsändaren kunde ändra c till k och skicka hit det igen. Jag kontaktade företaget jag handlat av för att förklara läget och dom sa att dom skulle försöka trycka på från sitt håll.

Jag kontaktade även posten och fick till min förvåning tag på en tjej som verkligen ansträngde sig och försökte att lösa mitt problem. Nu uppdagades en annan sak som förvånade mig, att beroende på vilken leverantör som användes så hade posten lite olika möjligheter. Vissa av leverantörerna kunde posten ändra c till k utan problem andra inte, gissa vilken jag hade!!

Jag gav upp och väntade på att paketet skulle göra sin reinkarnationsresa och komma tillbaka som ett nytt och bättre paket.

Lite förvånad blev jag när samma avi låg i brevlådan några dagar senare, men jag blev glad och tänkte att avsändarens arbete hade burit frukt och rusade till ombudet för att hämta paketet. Framme hos mitt ombud lämnade jag fram avi och legitimation och damen tog med allvarlig min sig an mitt ärende. En liten stund senare kom hon ut från lagret och meddelade att jag kunde verkligen inte få ut detta paket för namnet var fel!!

Då brast det för mig, jag frågade varför i så fall dom skickade ut avin igen. Det har vi inte gjort sa hon med ett listigt leende utan det måste ha skett från centralt håll. Jag frågade då varför avin var hålslagen och hur det kunde komma sig att posten på centralt håll kunde vara så duktiga att dom till och med lyckats med konststycket att kopiera vägbeskrivningen till mitt hus som var ritad på baksidan, konstigt nog hade hon inget bra svar på detta.

Jag tog på mig mitt arga ansikte och bad henne att förklara hur vi skulle gå vidare med detta. Hon ringde ett längre samtal och bollade problematiken fram och tillbaka och det slutade med att dom gav upp och lämnade ut paketet.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
ceson skrev:
Jag har glömt att skriva hur mitt fall slutade. Postombudet i samråd med posten kunde inte se någon lösning på problemet utan skulle skicka tillbaka paketet så avsändaren kunde ändra c till k och skicka hit det igen. Jag kontaktade företaget jag handlat av för att förklara läget och dom sa att dom skulle försöka trycka på från sitt håll.

Jag kontaktade även posten och fick till min förvåning tag på en tjej som verkligen ansträngde sig och försökte att lösa mitt problem. Nu uppdagades en annan sak som förvånade mig, att beroende på vilken leverantör som användes så hade posten lite olika möjligheter. Vissa av leverantörerna kunde posten ändra c till k utan problem andra inte, gissa vilken jag hade!!

Jag gav upp och väntade på att paketet skulle göra sin reinkarnationsresa och komma tillbaka som ett nytt och bättre paket.

Lite förvånad blev jag när samma avi låg i brevlådan några dagar senare, men jag blev glad och tänkte att avsändarens arbete hade burit frukt och rusade till ombudet för att hämta paketet. Framme hos mitt ombud lämnade jag fram avi och legitimation och damen tog med allvarlig min sig an mitt ärende. En liten stund senare kom hon ut från lagret och meddelade att jag kunde verkligen inte få ut detta paket för namnet var fel!!

Då brast det för mig, jag frågade varför i så fall dom skickade ut avin igen. Det har vi inte gjort sa hon med ett listigt leende utan det måste ha skett från centralt håll. Jag frågade då varför avin var hålslagen och hur det kunde komma sig att posten på centralt håll kunde vara så duktiga att dom till och med lyckats med konststycket att kopiera vägbeskrivningen till mitt hus som var ritad på baksidan, konstigt nog hade hon inget bra svar på detta.

Jag tog på mig mitt arga ansikte och bad henne att förklara hur vi skulle gå vidare med detta. Hon ringde ett längre samtal och bollade problematiken fram och tillbaka och det slutade med att dom gav upp och lämnade ut paketet.
Ditt fall låter ju helt absurt...
På mitt jobb får vi en del paket från utlandet, mycket från Kina.
Adresslappar skrivs oftast för hand, och någonstans på vägen skrivs det ut nya adresslappar, dessa lappar kan vara intressant att läsa...

Fattar inte hur paketen kommer fram alls, för ibland är det inte ens likt...
t.ex. Byggahus skulle kunna bli till Bugwiar

Tur att dessa transportföretag inte kräver rätt stavning på paketen...

Är det inte märkligt... du kan skicka en pall med ris till andra sidan jordklotet genom att enbart skriva namnet på pallen med tuschpenna och ett a4 med adress, men du kan inte skicka ett julkort tvärs över gatan utan att det strular om du råkar skriva mottagarens namn (låt säga thomas) utan "h".
Det är bra att posten finns och håller reda på oss förbrytare och parasiterande avskum som lever på att lura till oss värdet i våra egna betalda paket.

H
Ja, för ett antal års sedan så gick det pallar till Stockholm med Schenker, det fanns standardadresslappar på den tiden.
De påstod att de var för små och därför gick pallarna fel, de sa att det var levererat men det var bara den lilla detaljen att det var fel pallar som var levererade de blandade ihop pallar och adresserna.
Vi började då skriva då adressen på alla sidor lika stort som pallen var, 80x120 cm, men inte gick pallarna rätt ändå. För att göra ett lång historia kort så blev jag rätt arg för att uttrycka mig milt. Jag sa till dem att jag begär inte att de är läskunniga men de kan väl åtminstone jämföra bokstäverna.
En annan gång skickades 3 pallar till 3 helt olika adresser i Stockholm, visserligen samma företag, en av dem till Huddinge, ett till Kista och den 3:dje var till innerstan, det var utskrivet 3 olika fraktsedlar. Men de hamnade på en och samma adress. En massa strul innan pallarna kom på rätt plats. Schenker påstod att var vårat fel, hur de nu kunde få det till det är en gåta, då alla papper var korrekt utskrivna.

Jag kan förstå att dom försöker att angripa problematiken med internetbedrägerier och identitetsstölder, men jag kan inte förstå att det måste dras till dumhetens gräns. Att många i dessa företag är totalt ointresserade av vad dom håller på med och inte fattar att i ett serviceyrke så bör det ju i rimlighetens namn finnas ett visst mått av service och kundvård.

Men egentligen skall jag kanske inte klaga då jag i många år fick min utkomst av att rätta till deras misstag när kunderna tröttnade på att dom försändelser som hamnade rätt många gånger var kompenserade med att vara friserade till oigenkännlighet och anlitade oss istället.

Jag vill dock återigen framhäva att det finns företag och personer inom dessa organisationer som har fattat grejen och gör ett fantastiskt jobb men tyvärr hamnar dessa lite på skuggsidan när den stora massan skiner med sin insats.

Det med namnet låter ju sjukt. Jag har t.o.m. flugit med en biljett där mitt efternamn var felstavat.

Måste få gnälla av mig lite angående Schenker.
Vann en auktion på tradera i tisdags, varorna postades med Schenker i torsdags och idag (tisdag har jag fått en avi att det finns att hämta hos mitt ombud. Relativt snabbt behandlat kan tyckas.
Men när jag går in på Schenkers hemsida och söker på kolli-id får jag upp följande;
Packetet postades i Helsingborg (12/2), skickades till Örebro för sortering (16/2), under natten (17/2) är det åter i Helsingborg för sortering två, för att sedan komma fram till mitt ombud i Ängelholm nu på morgonen. Galet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.