86 031 läst · 217 svar
86k läst
217 svar
DHL suger bäverpung !!
Beställde projektor med tillhörande duk som skulle levereras med Posten. Fick sms om att paketet skulle hämtas ut så jag sätter mig i bilen och kör till sagt utlämningsställe. Mycket riktigt finns projektorn att hämta där men när jag frågar var duken är så får jag reda på att den finns att hämta på deras företagscenter(??!!) 3 mil bort då det var för långt för att hanteras på ordinarie utlämningsställe. :x Så det var bara att åka vidare...
Låter som det skulle kunna vara mina postvänner
Jag väntade på en leverans av tre maskiner från Tyskland, resan började Med DHL i en dundrande fart ca. en vecka senare hade dom kommit ända till gränsen. Där försvann det var inte längre spårbart, efter flera telefonsamtal kunde en av DHLs trevliga kundsupporter meddela mig att jag borde vara insatt i att dom överlåter transporten till Posten i Sverige.
Fick ett nytt sändningsnummer som meddelade att paketet transporterats till en ort 3,5mil härifrån. Jag ringde och frågade när paketet skulle komma till min ort och om det skulle hamna på företagscentret eller det vanliga utlämningsstället. Jag blev upplyst om att det minsann redan låg på företagscentret i orten 3,5 mil bort.
Jag resignerade och satte mig i bilen och åkte för att hämta mitt paket. När jag glad i hågen kommer fram blev jag medveten om något hon inte sagt och som jag givetvis skulle kollat innan jag åkte att det var stängt mellan 10.00-15.00. Men några timmar i denna metropol skadar säkert inte och jag passade på att fika och att fika och att fika...
Klockan 15.00 hängde jag på låset och såg framför mig ett slut på historien med en efterlängtad paketöppning som avslut på en annars ganska meningslös dag. Men icke, vi har inte ditt paket och jag kan inte se vart det är förmodligen kört till företagscentret på din ort sa hon. Jag satte mig i bilen och åkte hem.
Dagen efter ringde jag företagscentret här på orten och blev informerad om att något paket till mig fanns inte där. Nu började resan om jag ringde återigen Posten för att söka mitt paket, och sent på em. fick jag ett besked om att paketet fastnat i deras hubb i orten jag tillbringade föregående dag. Paketet hade precis passerat någon magisk viktgräns som jag inte minns om den var på 15 eller 20 kilo, men då övergick tydligen paketet från just paket till att bli någon form av fast installation i anläggningen.
Något frustrerad frågade jag om det inte gick att få mitt "tunggods" draget med pallyftare från hubben upp på lastbilen som går varje dag till min företagscentret på min ort och där avdraget på deras lastkaj, men icke. -Det är för tungt du måste hämta det på plats. En liten tröst var att det gick att hämta på kvällstid eftersom denna återigen anlänt.
En ny resa till grannorten där på terminalen började sökandet efter någonstans att komma in, inga lampor inga skyltar som hänvisade någonstans men den som söker skall finna, längst in i hörnet bakom bakom en trailer fanns en trappa och till och med en ringklocka. Jag kom in och framförde mitt önskemål och letandet började. Nu skall jag inte vara allt för negativ för vi hittade min fasta installation tillverkad av wellpapp som omsorgsfullt placerats på lokalens lägsta punkt där vattnet konstigt nog också ville vara, och jag har ju redan informerats om att paketet var för tungt att hanteras så ställas på en pall gick ju givetvis inte.
Nu var paketet allt annat än fast som tur var var maskinerna beställda i boxar så gubben fick släpa ut sitt tunga paket som hängde ihop i plastband och wellpappsrester och åka hem.
Slutet gott allting gott
Jag väntade på en leverans av tre maskiner från Tyskland, resan började Med DHL i en dundrande fart ca. en vecka senare hade dom kommit ända till gränsen. Där försvann det var inte längre spårbart, efter flera telefonsamtal kunde en av DHLs trevliga kundsupporter meddela mig att jag borde vara insatt i att dom överlåter transporten till Posten i Sverige.
Fick ett nytt sändningsnummer som meddelade att paketet transporterats till en ort 3,5mil härifrån. Jag ringde och frågade när paketet skulle komma till min ort och om det skulle hamna på företagscentret eller det vanliga utlämningsstället. Jag blev upplyst om att det minsann redan låg på företagscentret i orten 3,5 mil bort.
Jag resignerade och satte mig i bilen och åkte för att hämta mitt paket. När jag glad i hågen kommer fram blev jag medveten om något hon inte sagt och som jag givetvis skulle kollat innan jag åkte att det var stängt mellan 10.00-15.00. Men några timmar i denna metropol skadar säkert inte och jag passade på att fika och att fika och att fika...
Klockan 15.00 hängde jag på låset och såg framför mig ett slut på historien med en efterlängtad paketöppning som avslut på en annars ganska meningslös dag. Men icke, vi har inte ditt paket och jag kan inte se vart det är förmodligen kört till företagscentret på din ort sa hon. Jag satte mig i bilen och åkte hem.
Dagen efter ringde jag företagscentret här på orten och blev informerad om att något paket till mig fanns inte där. Nu började resan om jag ringde återigen Posten för att söka mitt paket, och sent på em. fick jag ett besked om att paketet fastnat i deras hubb i orten jag tillbringade föregående dag. Paketet hade precis passerat någon magisk viktgräns som jag inte minns om den var på 15 eller 20 kilo, men då övergick tydligen paketet från just paket till att bli någon form av fast installation i anläggningen.
Något frustrerad frågade jag om det inte gick att få mitt "tunggods" draget med pallyftare från hubben upp på lastbilen som går varje dag till min företagscentret på min ort och där avdraget på deras lastkaj, men icke. -Det är för tungt du måste hämta det på plats. En liten tröst var att det gick att hämta på kvällstid eftersom denna återigen anlänt.
En ny resa till grannorten där på terminalen började sökandet efter någonstans att komma in, inga lampor inga skyltar som hänvisade någonstans men den som söker skall finna, längst in i hörnet bakom bakom en trailer fanns en trappa och till och med en ringklocka. Jag kom in och framförde mitt önskemål och letandet började. Nu skall jag inte vara allt för negativ för vi hittade min fasta installation tillverkad av wellpapp som omsorgsfullt placerats på lokalens lägsta punkt där vattnet konstigt nog också ville vara, och jag har ju redan informerats om att paketet var för tungt att hanteras så ställas på en pall gick ju givetvis inte.
Nu var paketet allt annat än fast som tur var var maskinerna beställda i boxar så gubben fick släpa ut sitt tunga paket som hängde ihop i plastband och wellpappsrester och åka hem.
Slutet gott allting gott
Redigerat:
Ja, det går väl inte särskilt lysande för PostNord förutom när det gäller e-handels paket.ceson skrev:
Märkligt att dom ö.h.t får förtroende från avsändarna.
Stäng butiken så vi istället kan säga sov gott.
Jag är övertygad att det man kan se på filmerna om DHL, förekommer hos alla transportbolag.
Jag jobbar på lagret till en fabrik, vi har alla / de flesta bolagen hos oss, och de har alla personal som är riktigt bra som håller en bra servicegrad och är duktiga på det dom gör, men det förekommer även att en del av deras personal inte riktigt passar för yrket, allt ifrån otrevliga typer till inkompetent folk som inte klarar av de arbetsuppgifter de skall sköta.
Detta är problem som inte är unikt för DHL, utan alla bolag har dessa problem.
Jag jobbar på lagret till en fabrik, vi har alla / de flesta bolagen hos oss, och de har alla personal som är riktigt bra som håller en bra servicegrad och är duktiga på det dom gör, men det förekommer även att en del av deras personal inte riktigt passar för yrket, allt ifrån otrevliga typer till inkompetent folk som inte klarar av de arbetsuppgifter de skall sköta.
Detta är problem som inte är unikt för DHL, utan alla bolag har dessa problem.
OT
Får jag fråga bara - har startat en diskussion om en bilhandlare på facebook. De hotar med "att gå vidare med detta" om jag inte omedelbart tar bort tråden. Tänkte att här diskuteras ju olika företag och erfarenheter ganska mycket.
Ska jag vara orolig? Tycker jag har rätt att diskutera öppet med andra människor. Finns det någon lagparagraf att hänvisa till?
Får jag fråga bara - har startat en diskussion om en bilhandlare på facebook. De hotar med "att gå vidare med detta" om jag inte omedelbart tar bort tråden. Tänkte att här diskuteras ju olika företag och erfarenheter ganska mycket.
Ska jag vara orolig? Tycker jag har rätt att diskutera öppet med andra människor. Finns det någon lagparagraf att hänvisa till?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Man kan ej förtala ett företag, bara privatpersoner.
De försöker bara skrämma dig till tystnad.fia_mstd skrev:OT
Får jag fråga bara - har startat en diskussion om en bilhandlare på facebook. De hotar med "att gå vidare med detta" om jag inte omedelbart tar bort tråden. Tänkte att här diskuteras ju olika företag och erfarenheter ganska mycket.
Ska jag vara orolig? Tycker jag har rätt att diskutera öppet med andra människor. Finns det någon lagparagraf att hänvisa till?
Som de andra säger, nej, lagmässigt är du safe vad jag vet. Däremot - om det visar sig att de med "gå vidare med detta" menar att anamma olagliga metoder att tysta och vidare hot, så har du ju ett bevis i och med deras inlägg om att de ska just "gå vidare".
Köpte ett par stavar från ett företag i Stockholm. Skulle köras 12 mil hem till mig. Dem ringde mig efter några dagar och meddelade att jag kunde ta emot mina stavar men dom var nu inte ett par utan två par och hälften så långa som dem skulle. De var av, helt av. Pris 3500 kr för dessa.
De tar alltså åt sig uppdrag att köra ett par stavar 12 mil. De tar betalt för det, då borde de ha ett system som klarar det. Men inte...
Killen som ringde sade att de var av redan på terminalen men att hans chefs sagt att jag var tvungen ta emot dem. Kom inte i närheten av mig med dessa stavar svarade jag. Sedan ringde jag chefen och han sade att deras policy var att kunden måste ta emot paketet och får reklamera om det är något att anmärka på. Jag svarade att jag har en helt annan policy och struntar blankt i deras sjuka policy. Sen svarade han att stavarna går igenom en automatisk terminal i Stockholm som sorterar gods.
Smart att köra ett par grafitstavar för 3500 spänn genom den "krossen" som sorterar paket. Kanske bra att företaget som anlitar Schenker vet om det. Jag ringde det företaget och kunde hämta ett par nya stavar direkt. Men Schenker som företag hatar jag nu. Kommer aldrig anlita dem eftersom dom försökte lura på mig ett reklamationsärende. Vilket jävla pajasföretag!
De tar alltså åt sig uppdrag att köra ett par stavar 12 mil. De tar betalt för det, då borde de ha ett system som klarar det. Men inte...
Killen som ringde sade att de var av redan på terminalen men att hans chefs sagt att jag var tvungen ta emot dem. Kom inte i närheten av mig med dessa stavar svarade jag. Sedan ringde jag chefen och han sade att deras policy var att kunden måste ta emot paketet och får reklamera om det är något att anmärka på. Jag svarade att jag har en helt annan policy och struntar blankt i deras sjuka policy. Sen svarade han att stavarna går igenom en automatisk terminal i Stockholm som sorterar gods.
Smart att köra ett par grafitstavar för 3500 spänn genom den "krossen" som sorterar paket. Kanske bra att företaget som anlitar Schenker vet om det. Jag ringde det företaget och kunde hämta ett par nya stavar direkt. Men Schenker som företag hatar jag nu. Kommer aldrig anlita dem eftersom dom försökte lura på mig ett reklamationsärende. Vilket jävla pajasföretag!
Jag har beställt lite olika udda ting vilka har levererats av både Schenker och DHL. Bl.a. 6 m. långa kopparrör som kom hem helt utan skador. Delar till matservis, komplett avgassystem till bilen, även detta helt utan skador. Har hittills inte haft några problem med skador på paket som jag har fått levererat till mig och jag får rätt många paket.
Måste oxå dela med mig av Schenkers exemplariska hantering av gods....
Beställde skjutdörrar samt tak o golvskenor genom en större bygghandel och valde då av lathet att betala en slant för att få sakerna hemkörda.
Eftersom man har dålig erfarenhet sedan tidigare av deras hanterande av saker så kände jag mig hyfsat säker denna gång på att inget skulle komma bort. För handen på hjärtat men skulle kunna lyckas slarva bort nästan 3 m höga skjutdörrar och ännu längre skenor?...
En dag ringer en chaufför o säger att sakerna levereras hem till mig. De står på pall så det ställs på uppfarten o jag får information om att ena kollit kommer dan efter.
Dan efter så dyker inget kolli upp och efter detta börjar farsen.........
Schenker har alltså lyckats med konststycket att slarvar bort mina tak o golvskenor. Dessa är ca 3,5 m långa och låg i en kartong märkt med mitt namn, adress samt telefonnummer.
Klantarna kan inte genom sina system se vart mitt kolli tagit vägen.....
Dom ställer inte upp o beställer nya saker åt mig.
Går då till byggfirman o begär pengarna tillbaka för tjänsten som inte uppfyller standard som jag förväntar mig.
Då försöker dom få mig att begära ersättning av Schenker o hur bra gick det tror ni??.
Nu var jag riktigt förbannad o gick till byggvaruhuset o förklarade att jag faktiskt köpt tjänsten av dem och betalat dem och att jag således förväntade mig minst pengarna tillbaka för frakten.
Slutade med en väl tilltagen kompensation.....
Vad hände då med mitt kolli??
Byggvaruhuset beställde nya skenor som jag själv hämtade hos dem ca 4 veckor försenat, under tiden stod 4 st jättedörrar i garaget o tog plats.
Plötsligt en dag så ringer det en kille till mig och säger att han jobbar på,en firma en liten bit härifrån...
Jaha vad vill du mig tänker jag?
Han frågar om jag saknar ett paket?..
Ja det kanske jag gör svarar jag.
Han förklara då att han beställt toner till en skrivare men fått mitt 3,5m paket avslängt hos sig samtidigt...
Men hur ända in i he....te kan man lyckas med att först knöla till hela 3,5 m paketet så illa så att det såg ut som en banan o sedan slänga av det hos någon annan trots fullständig adresslapp på kollit???
Skall ALDRIG mer använda schenker för hemkörning.....
Beställde skjutdörrar samt tak o golvskenor genom en större bygghandel och valde då av lathet att betala en slant för att få sakerna hemkörda.
Eftersom man har dålig erfarenhet sedan tidigare av deras hanterande av saker så kände jag mig hyfsat säker denna gång på att inget skulle komma bort. För handen på hjärtat men skulle kunna lyckas slarva bort nästan 3 m höga skjutdörrar och ännu längre skenor?...
En dag ringer en chaufför o säger att sakerna levereras hem till mig. De står på pall så det ställs på uppfarten o jag får information om att ena kollit kommer dan efter.
Dan efter så dyker inget kolli upp och efter detta börjar farsen.........
Schenker har alltså lyckats med konststycket att slarvar bort mina tak o golvskenor. Dessa är ca 3,5 m långa och låg i en kartong märkt med mitt namn, adress samt telefonnummer.
Klantarna kan inte genom sina system se vart mitt kolli tagit vägen.....
Dom ställer inte upp o beställer nya saker åt mig.
Går då till byggfirman o begär pengarna tillbaka för tjänsten som inte uppfyller standard som jag förväntar mig.
Då försöker dom få mig att begära ersättning av Schenker o hur bra gick det tror ni??.
Nu var jag riktigt förbannad o gick till byggvaruhuset o förklarade att jag faktiskt köpt tjänsten av dem och betalat dem och att jag således förväntade mig minst pengarna tillbaka för frakten.
Slutade med en väl tilltagen kompensation.....
Vad hände då med mitt kolli??
Byggvaruhuset beställde nya skenor som jag själv hämtade hos dem ca 4 veckor försenat, under tiden stod 4 st jättedörrar i garaget o tog plats.
Plötsligt en dag så ringer det en kille till mig och säger att han jobbar på,en firma en liten bit härifrån...
Jaha vad vill du mig tänker jag?
Han frågar om jag saknar ett paket?..
Ja det kanske jag gör svarar jag.
Han förklara då att han beställt toner till en skrivare men fått mitt 3,5m paket avslängt hos sig samtidigt...
Men hur ända in i he....te kan man lyckas med att först knöla till hela 3,5 m paketet så illa så att det såg ut som en banan o sedan slänga av det hos någon annan trots fullständig adresslapp på kollit???
Skall ALDRIG mer använda schenker för hemkörning.....
Typ detta hände även mig, när posten skulle leverera sänksågen jag beställt.materii skrev:Beställde projektor med tillhörande duk som skulle levereras med Posten. Fick sms om att paketet skulle hämtas ut så jag sätter mig i bilen och kör till sagt utlämningsställe. Mycket riktigt finns projektorn att hämta där men när jag frågar var duken är så får jag reda på att den finns att hämta på deras företagscenter(??!!) 3 mil bort då det var för långt för att hanteras på ordinarie utlämningsställe. :x Så det var bara att åka vidare...
Var på jobbet och fick ett SMS om att en försändelse - 2 kolli fanns att hämta ut på lokala uthämtningsstället.
Härligt tänkte jag och styrde förbi där på hemvägen.
Där får jag bara en liten kartong, och inser ju mycket snabbt och lätt att det inte ryms några skenor däri.
Detta kolli är märkt 1/2. så jag frågar efter det andra och visar både på lappen på kartongen och mitt SMS.
Efter en stunds letande så vidtar lite ringande till postens kundtjänst, som glatt upplyser att paketet med skenor var för långt så det får jag hämta på företagscenter, det företagscenter jag körde förbi för en timme sedan. Suck, det blev någon extra mil körning den dan.
Varför i hela fridens namn delar man på en försändelse och skickar det till två olika ställen?
Är ju enklare och bättre för alla parter att man hämtar alla delar på samma ställe.
lagarna säger att man måste köra ut det annars ska fu åka till terminal och godkänna att det är sönder.. Annars kan du låta dom köra ut det men vägra ta emot när dom kommer. Men detta måste chauffören ha en underskrift på. OBS skriv aldrig under fraktsedeln om det inte står skrivet på den att kunden vägrar ta emot.hangun skrev:Köpte ett par stavar från ett företag i Stockholm. Skulle köras 12 mil hem till mig. Dem ringde mig efter några dagar och meddelade att jag kunde ta emot mina stavar men dom var nu inte ett par utan två par och hälften så långa som dem skulle. De var av, helt av. Pris 3500 kr för dessa.
De tar alltså åt sig uppdrag att köra ett par stavar 12 mil. De tar betalt för det, då borde de ha ett system som klarar det. Men inte...
Killen som ringde sade att de var av redan på terminalen men att hans chefs sagt att jag var tvungen ta emot dem. Kom inte i närheten av mig med dessa stavar svarade jag. Sedan ringde jag chefen och han sade att deras policy var att kunden måste ta emot paketet och får reklamera om det är något att anmärka på. Jag svarade att jag har en helt annan policy och struntar blankt i deras sjuka policy. Sen svarade han att stavarna går igenom en automatisk terminal i Stockholm som sorterar gods.
Smart att köra ett par grafitstavar för 3500 spänn genom den "krossen" som sorterar paket. Kanske bra att företaget som anlitar Schenker vet om det. Jag ringde det företaget och kunde hämta ett par nya stavar direkt. Men Schenker som företag hatar jag nu. Kommer aldrig anlita dem eftersom dom försökte lura på mig ett reklamationsärende. Vilket jävla pajasföretag!
Som jag skrev innan, detta är inte något unikt för Schenker... Detta förekommer hos alla transportbolag.hangun skrev:Köpte ett par stavar från ett företag i Stockholm. Skulle köras 12 mil hem till mig. Dem ringde mig efter några dagar och meddelade att jag kunde ta emot mina stavar men dom var nu inte ett par utan två par och hälften så långa som dem skulle. De var av, helt av. Pris 3500 kr för dessa.
De tar alltså åt sig uppdrag att köra ett par stavar 12 mil. De tar betalt för det, då borde de ha ett system som klarar det. Men inte...
Killen som ringde sade att de var av redan på terminalen men att hans chefs sagt att jag var tvungen ta emot dem. Kom inte i närheten av mig med dessa stavar svarade jag. Sedan ringde jag chefen och han sade att deras policy var att kunden måste ta emot paketet och får reklamera om det är något att anmärka på. Jag svarade att jag har en helt annan policy och struntar blankt i deras sjuka policy. Sen svarade han att stavarna går igenom en automatisk terminal i Stockholm som sorterar gods.
Smart att köra ett par grafitstavar för 3500 spänn genom den "krossen" som sorterar paket. Kanske bra att företaget som anlitar Schenker vet om det. Jag ringde det företaget och kunde hämta ett par nya stavar direkt. Men Schenker som företag hatar jag nu. Kommer aldrig anlita dem eftersom dom försökte lura på mig ett reklamationsärende. Vilket jävla pajasföretag!
Det mest udda jag varit med om att ta emot var en maskindel packad i en trälåda, det enda vi fick var lockat till trälådan, där transportetiketten satt, resten var borta.
Ett par dagar senare fick vi ny maskindel, vem som betalade detta vet jag inte...
Anledningen till att dom levererar ut skadat gods är att just den del som kunden är i behov av kan ju faktiskt vara helt, och då är det bättre att kunden får detta än att man inte får någon leverans alls.
För övrigt kanske det var som så att de som skickade stavarna till dig kanske skulle emballerat dom lite bättre!?
Om nu mottagaren säger att han inte vill ha godset, varför då insistera på att få leverera?Zixten skrev:Som jag skrev innan, detta är inte något unikt för Schenker... Detta förekommer hos alla transportbolag.
Det mest udda jag varit med om att ta emot var en maskindel packad i en trälåda, det enda vi fick var lockat till trälådan, där transportetiketten satt, resten var borta.
Ett par dagar senare fick vi ny maskindel, vem som betalade detta vet jag inte...
Anledningen till att dom levererar ut skadat gods är att just den del som kunden är i behov av kan ju faktiskt vara helt, och då är det bättre att kunden får detta än att man inte får någon leverans alls.
För övrigt kanske det var som så att de som skickade stavarna till dig kanske skulle emballerat dom lite bättre!?