Claesk skrev:
60-100 stopp på någon timme är mycket stressigt. Bara att hitta parkering är ett helvete.
1-2 stopp i sekunden är jädrigt bra jobbat...
 
Nyfniken skrev:
1-2 stopp i sekunden är jädrigt bra jobbat...
Ja, det är MYCKET bra jobbat.

Fast 1-2 stopp i MINUTEN är inte så dåligt heller ;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
blackadder skrev:
Ja, det är MYCKET bra jobbat.

Fast 1-2 stopp i MINUTEN är inte så dåligt heller ;)
Och sen stod det "på någon timme" vilket kan tolkas som mer än en timme...
 
DHL's kundtjänst är riktigt usel.

Hade ett kollinr på ett paket från Tyskland men lyckades inte få någon vettig info från DHL's svenska hemsida. Ringde därför kundtjänst och de kunde inte hitta någon information om att paketet överhuvud taget var skickat och tyckte därför jag skulle höra av mig till avsändaren.

Konstigt tyckte jag och kollade av en tillfällighet på DHL's tyska hemsida. Där fanns info om kollit som var mycket detaljerad och jag kunde se att paketet var i Hamburg.

DHL har mao mycket sämre information i sina interna system i Sverige än vad var och en har tillgång till via webben när det gäller utlandspaket...
 
injonil skrev:
DHL's kundtjänst är riktigt usel.

Hade ett kollinr på ett paket från Tyskland men lyckades inte få någon vettig info från DHL's svenska hemsida. Ringde därför kundtjänst och de kunde inte hitta någon information om att paketet överhuvud taget var skickat och tyckte därför jag skulle höra av mig till avsändaren.

Konstigt tyckte jag och kollade av en tillfällighet på DHL's tyska hemsida. Där fanns info om kollit som var mycket detaljerad och jag kunde se att paketet var i Hamburg.

DHL har mao mycket sämre information i sina interna system i Sverige än vad var och en har tillgång till via webben när det gäller utlandspaket...
Beroende på vilken tjänst företaget skickat med så kan det vara posten som tar över i Sverige, då har inte dhl Sverige någon information.

Börjar numret på 00 så går det med dhl i Sverige, annars tar svenska posten över, då får man ringa postens kundtjänst och anger det tyska numret så får det nya numret som blir sökbart på postens jemsida
 
Jag jobbar inom branchen och kan nog hålla med om att det ibland klantas till ganska rejält. Dock är privatpersoner de absolut sämsta kunderna, paketen ska levereras exakt tid och inte kosta något - den ekvationen går inte ihop.

Antal leveranser/dag säger inte allt, det intressanta är antal adresser och typ av gods. Som exempel kan en chaufför på "mitt" företag ha 30-40 stopp på samma gata. Men det kan också vara 4-5 km mellan varje stopp, då blir det stressigt.

Vad gäller Posten och företagspaket så har det troligen med säkerhet att göra, företagspaket kan lämnas ut till "vem som helst" (inom rimliga ramar) men privatpaket måste tas emot av "rätt" person. A
 
Det där har jag också råkat ut för och det beror på att vissa DHL-försändelser blir Posten i Sverige, har på något sätt med att göra att DHL ägs av tyska postverket eller nåt. Man kan se det på kollinumret, är det ett 12-siffrigt nummer blir det Posten i Sverige och då ska paketet vara spårbart på Postens sida i Sverige, alt på DHL.de.
Detta upplyste DHL kundtjänst om, som fö var bra när jag ringde.
 
Numret började på 00 och var 20 tecken långt.
 
injonil skrev:
Numret började på 00 och var 20 tecken långt.
Ja då är det dhl i Sverige också. Då får de information så fort det kommer över gränsen.
 
blackadder skrev:
Ja, det är MYCKET bra jobbat.

Fast 1-2 stopp i MINUTEN är inte så dåligt heller ;)
1/2 till 1 stopp i minuten så blir det t.o.m bättre ;)
 
Jaha, DHL har återigen bevisat att de sannolikt är det sämsta transportföretaget alla kategorier i alla fall allt som hamnar på DHL i Luleå fastnar där eller går sönder.

Blev uppringd av DHL i fredags kl 07:50 i bilen till jobbet. Är du hemma nu på förmiddagen (framförhållning vadå)? Nej jag ska till jobbet. Ja då kan vi inte köra ut din försändelse, du kan hämta den på terminalen. Jag fick inte ens ett kollienummer, eller för den delen veta vem avsändaren av försändelsen var.

Idag sökte jag kontakt via kundtjänst. Det tog ca 15 min att kopplas runt och slutligen komma till någon som efter en hel del tjafs kunde ge mig kollienummer så att jag skulle kunna hämta ut försändelserna (dvs bespara dem besväret att köra ut till mig). Väl framme på DHL-terminalen, får jag stå och vänta medan två kassörskor hanterar kunden före mig, två personer på samma ärende istället för att serva två kunder. Kunde inte hålla mig och påtalade självklart problemet. När de väl tittar på mitt ärende utbrister kassörskan, men det här har legat här länge! Och jag har inte fått någon avisering, varken per mail, telefon eller post. Bäverpung var ordet!
 
I torsdags och fredags gjorde DHL antagligen sitt största misstag någonsin. Det kan omöjligt ha varit meningen att leveransen kunde gå så fort och dessutom helt felfritt.

Jag var nästan säker på att det skulle ligga fel prylar i paketet, men icke. Jag var så euforisk över upplevelsen att jag knappt kunde somna.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
SOCKEPLAST skrev:
Haha, jag har en kompis som kör ut DHL-paket. Han säger själv att han aldrig någonsin skulle drömma om att skicka grjer med dom. Han berättade bland annat hur det brukade se ut när han väntade inne på deras lager. Lagerpersonalen spelade bokstavligen fotboll med paketen! Mitt framför ögonen på cheferna, som inte brydde sig det minsta. Alla bara skrattade typ. "Ojdå, den här tappade jag visst, haha" Och sedan fotboll med paketet genom hela lagret. Han trodde inte sina ögon.

Har ingen aning om hur dom andra transportörerna är, men DHL vågar jag inte använda mig av. Skall tilläggas att jag dock hittills aldrig fått en trasig vara av dom de gånger jag tagit emot varor andra skickat via .tex tradera etc.
Det verkar som verkligheten kommer ikapp DHL nu: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19875274.ab
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Mycket intressant, det skickar jag vidare till säljaren på DHL, så kan de komma och snacka sedan!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.