Efter otaliga år på fältet som reparatör väntandes på delar så är varken DHL/UPS/FEDEX något att hänga i granen....
 
Så länge fraktsedeln sittter på locket så är ju leveransen klar....

Jag har visserligen lovordat UPS, men en av gånger de klantade till det så blev jag jäkla irriterad.

En försändelse med mätinstrument (enkelt utryckt) gick till en av mina kunder, prylarna var värda ca 3 milj, jag skulle dit och ratta prylarna för en felsökning i deras labb. Jag kollade specifikt att UPS hade levererat ett par dagar innan jag åkte dit, genom deras tracking. Det var ett utlandsuppdrag.

Nåväl framme på plats så finns ingenting. Efterforskningar visade att UPS hade levererat till ett annat kontor för samma företag ca 30 mil bort. Det intressanta var att i tracking informationen så gick det att följa paketet via olika omlastningsstationer ända fram till korrekt address, med husnummer etc. men den person som hade kvitterat fanns på ett annat kontor 30 mil bort.

Vi beordrade dem att genast skicka paketet med taxi eller ilbud, och gjorde klart för UPS att detta kommer UPS att få betala, företaget jag hade uppdrag för är MYCKET stora kunder till UPS. Då säger UPS "vi fixar en iltransport, hämtar upp paketet från den felaktiga addressen, påstår under hela dagen att transporten är på väg, men att de inte kan få kontakt med bilen. Kl. 17 erkänner de att paketet ligger i deras förråd och inväntar en normal transport dagen därpå. De hade alltså "kidnappat" paketet för att hindra oss från att ordna en dyr transport som de skulle få betala.
 
Redigerat:
Dags för ett trådlyft!

Skulle givetvis ha kommit ihåg denna tråd och kryssat i Schenker när jag beställde från Rinkaby, men DHL var default och så blev det.

Paketet har kommit fram får jag reda på och bestämmer mig för att hämta upp det hos DHL istället för att vara hemma på arbetstid en halv dag för att de ska leverera till dörr (urusel metod att skicka paket till privatpersoner...). Väl där visar det sig att bara ett kolli av två har kommit fram och de förstår inte alls att det är fel att påstå att paketet kommit när endast halva leveransen finns på plats...

Jag ringer DHL kundtjänst och frågar vad som hänt och de börjar söka efter paketet. De ska höra av sig så fort de får mer info. Timmarna går och ingen kontakt så jag ringer upp. Då har de fått svar från olika håll att kollit inte kan hittas och ber om ursäkt för att de inte hört av sig till mig...

Allt detta är givetvis irriterande, men det mest irriterande börjar när jag vill reklamera eller på något vis få en garanti på att de står för kostnader som uppstår av att jag beställer nytt, oavsett om kollit till slut dyker upp eller ej. Nej, då har de enligt deras villkor 30 dagar på sig att söka paketet! När det handlar om nya varor så är det enkelt för DHL att tillsammans med stor kund som Rinkaby att komma överens om en rutin som ger snabb respons till kunden vid sådana här situationer. Om paketet ändå hittas skulle de kunna returnera paketet till Rinkaby och dessa kan ta tillbaka varorna till sitt lager. Kostnaden skulle kunna vara en fast administrativ kostnad som de betalar till Rinkaby. Om varorna inte hittas måste givetvis varorna ersättas, detta gälller givetvis hur som helst. Istället får kunden sitta och vänta i 30 dagar, alternativt beställa om och hantera att försvunnet kolli ändå dyker upp genom att utnyttja distansköplagens ångerrätt vilket mao lägger kostnader och arbete på kund och Rinkaby när det i själva verket är DHL som klantat till det. Mycket dåligt!
 
Att du tjafsa med DHL hjälper nog inte, ring Rinkaby istället.
 
Mm, har gjort det. Rinkaby fixar säkert detta alldeles utmärkt, men det är ganska uselt att man inte kan få en vettig hantering från DHL
 
Jag har dåliga erfarenheter av både Schenker och DHL, har även goda, men dom är färre. Posten tycker jag är toppen eftersom det brukar funka väldigt bra och grejerna brukar komma fram!! :)
 
Både Schenker och DHL har gjort bort sig å det grövsta vid transporter till mig och det ibland en vecka för dem att få paketen från närmaste terminalen (Luleå i mitt fall) och de 26 km som det är hem till mig, utkörning en gång i veckan annars kan du komma och hämta det själv, jo tack. Posten är det enda som har fungerat, fram tills i förra veckan då även posten gjorde en ganska rejäl fadäs, sommarvikarier?

Jag har köpt ett vapen på distans. Posten är den enda speditör som transporterar vapen korrekt enligt vapenlagen. Det ska gå som värdepost med separata försändelser för slutstycke och huvuddel. Först hade avsändaren blivit nekad att posten ens skulle åtta sig uppdraget och frågade indirekt mig om jag istället ville köra 70 mil bil enkel väg för att hämta vapnet, nej tack. Jag hänvisade till instruktioner på postens hemsida om vapentransport. Då fick han skicka det, men de registrerade det av någon anledning inte som värdepost utan hade registrerat in det som vanliga postpaket. Inte nog med det så hamnade huvuddelen av vapnet på villovägar. Det var avsänt från Härnösand, skulle till Boden 70 mil norrut och spårades upp i Örebro 60 mil i fel riktning. Samtidigt fick jag avi om att hämta ut slutstycket. Nåväl, efter ytterligare några dagar hade även huvuddelen anlänt och jag kunde hämta ut mitt gevär på COOP :eek: När jag förklarade för kassörskorna som normalt registrerar tipskuponger att jag kommer att noggrannt transportgranska ett vapen här rakt över disk, blev det lite stora ögon. Som tur var fanns inga skador alls. Posten måste känna till sina egna regler om vapentransport och värdeposthantering.
 
Från den soliga sidan fungerar det bra ibland också :)

Lade order hos Toolab Verktyg sent Onsdag 7 Aug, som expedierades dagen efter.

Hanterad på terminal SE-GÖTEBORG 08.08.2013 15:37
Hanterad på terminal SE-KARLSTAD 09.08.2013 03:17
Utlastad för leverans till DHL SERVICE POINT SE-KARLSTAD 09.08.2013 06:59
Sändning levererad till DHL SERVICE POINT SE-KARLSTAD 09.08.2013 11:44
Sändning på DHL SERVICE POINT - Mottagaren aviserad SE-OKQ8 MOLKOM 09.08.2013 11:49
Sändning hämtad på DHL SERVICE POINT SE-OKQ8 MOLKOM 09.08.2013 12:29
 
Problemet man råkar ut för när en transport av nåt man köpt på distans strular, är att det inte är mottagaren som är kunden. Finns alltså ingen anledning för transportbolaget att en diskutera med mottagaren...
Att sen försöka förklara det för en tysk handlare är en utmaning det också...
 
För oss på jobbet så misslyckas både DHL och Schenker. De lämnar paketen lite varstans (andra företag) om de ens kommer, ljuger om att de varit på plats.
Men ibland går det bra :)
 
Beror helt på vilket åkeri som kör ut paketen
 
Tydligen så är det jäkligt slitsamt att jobba med styckegods. Köra några hundra meter, ur lastbilen, ta ut ett paket, leverera, in i lastbilen, köra några minuter osv. Allt under tidspress. Det ger hög personalomsättning, vilket kanske kan förklara varför det ofta går dåligt.

Normalt tycker jag det är kasst att få grejor hemkörda, 8 ggr smidigare att svänga förbi den lokala videobutiken som har öppet långt in på kvällen.

När internet var ungt så pratades det en massa om leveransboxar som speditörerna skulle kunna lämna alla beställda grejor i. Vad hände med det?
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Stämmer precis. Djävligt slitsamt.
 
Verkar som att de fortfarande håller på med den där bävern, för leverera paket kan de då inte.

Beställde lite diverse bildelar från Mr auto som skeppades med DHL. Av någon anledning så delades sändningen upp i två paket med leverans idag. Ena paketet dök upp och jag frågade chauffören var det andra var. Han sa att paketen säkert kommit med olika körningar. Vid lunch kollade jag på trackingen och där står paket #2 som att "Kunden var ej tillgänglig vid det 1:a försöket. Ett 2:a försök kommer att göras". Ringer till DHL's kundtjänst och säger att det inte är sant, jag har varit hemma hela dagen". Det blir helt tyst - länge. Paketet fanns nämligen på den första bilen... Snorvalpen ljög mig alltså rätt upp i ansiktet, fick ett paket över när han tömt bilen och stämplat det med att kunden inte är hemma.

Jag kan vara ganska envis av mig. Chauffören i det här fallet kommer ha ett samtal med sin chef idag och imorgon hålls en liten föreläsning om serviceyrket på min farstutrapp när han kommer med paket #2.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Claesk skrev:
Stämmer precis. Djävligt slitsamt.
Kan absolut inte hålla med (om du inte är ironisk)

Jag har kört både distribution och fjärrtrafik med styckegods (även åt DHL som speditör) och jobbet är inte det minsta slitsamt. Det blir vad man gör det till och sålänge man håller sig på god fot med kunderna så får man mycket hjälp tillbaka.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.