8 945 läst · 56 svar
9k läst
56 svar
Det vi inte fick veta om trädgårdsmästarbostaden i Husdrömmar
Mycket negativ fokus på vatten och fukt i hampakalken. Men det är väl mycket vatten som binds kemiskt i kalken också?
Som en vanlig torr byggipsskiva som innehåller 5,5 liter bundet vatten.
Eller som flytspackel och betong.
Som en vanlig torr byggipsskiva som innehåller 5,5 liter bundet vatten.
Eller som flytspackel och betong.
Menar du att en torr gipsskiva som har en volym av 29 liter består av 5.5 liter vatten?B Bjober skrev:
Nu får man ju skilja på "fritt" vatten som avges under torkningen och vatten som binds i materialet (hydratisering) och som inte avges med mindre än att materialet hettas upp till höga temperaturer.E erikjakan skrev:
Jo men det är det jag menar. Det är ju förmodligen inte allt tillsatt vatten som ska torka ut. Förmodligen bara en marginell del fritt vatten.C cpalm skrev:
Jo precis. Beror i detta fall på om man använder hydrauliskt kalk eller inte antar jag.B Bjober skrev:
Gissar dock att det ändå är en stor del av tillsatt vatten som kommer att avgå.
Hydratiseringsprocessen är rätt långsam.
Vår erfarenhet och vad jag fått till mig från experterna är att den första torkperioden är lite känslig, men att när den väl är förbi så sker en väldigt trög torkning under flera år, men som materialet inte är känsligt för.
Var mycket underhållande att följa och måste säga att det var ett väldigt fint hus ni har fått till med "känsla" även om det är nybyggt. Något i alla fall jag kan sakna i många husen i programmet som upplevs själlösa. avrundningarna kring fönstrena var riktigt snygga. Tror ni har fått ett hus att trivas i. 5/5!
Kul att få svar på dom tekniska frågorna man satt med under programmet här. Där skulle SVT bättra sig lite och gå igenom konstruktionerna byggnadstekniskt så man även får lära sig lite om dom bitarna, vissa hus gör dom det på men inte alla...
Kul att få svar på dom tekniska frågorna man satt med under programmet här. Där skulle SVT bättra sig lite och gå igenom konstruktionerna byggnadstekniskt så man även får lära sig lite om dom bitarna, vissa hus gör dom det på men inte alla...
Tack för att du skriver det! Vi är redan väldigt nöjda och det känns som ett hem.O ohlinj skrev:Var mycket underhållande att följa och måste säga att det var ett väldigt fint hus ni har fått till med "känsla" även om det är nybyggt. Något i alla fall jag kan sakna i många husen i programmet som upplevs själlösa. avrundningarna kring fönstrena var riktigt snygga. Tror ni har fått ett hus att trivas i. 5/5!
Det kanske har att göra med att vi lagt mycket av vår tid och själ även i byggandet.
Det var inte innehållet jag "klagade" på utan rubriksättning - missade du det?Unikt namn skrev:
//
Sen älskar möss och råttor att leva i cellulosa plus att du behöver tillsatser för att brandsäkra det. Men annars är det ju typ samma sak.E erikjakan skrev:I princip identiska egenskaper med cellulosa alltsåAllt utom antiseptisk och står i mot mögel och svampar. kanske? (vilket är bra när man mättat en trästomme med 10m3 vatten
)
Jag förstår ju såklart att om det är lerkliningen som är det stora man vill åt, då är det ett fördelaktigt material att utgå ifrån att börja lera på.
Det var ju otroligt billigt med 7000kr men både hampan och leran såg väääldigt tidskrävande ut, så frågan kvarstår, skulle du bygga med samma metod igen? Jag är genuint nyfiken?![]()
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Det vi inte fick veta om Pontus och Johannas husbygge vid Glan i Grand Designs
Artikelkommentarer -
Det du inte fick veta om huset i växthuset i Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Fårladan vid Hornborgasjön ? det du inte fick veta
Artikelkommentarer -
Det vi inte fick veta om Villa Serenity i Husdrömmar avsnitt 3
Artikelkommentarer -
Det vi inte fick veta om det runda passivhuset i Husdrömmar