Slut på rör, spjäll etc. Nästa (näst sista hoppas jag) laddning kommer inte förrän måndag...och då har jag semester:(

Men drar på med en fråga så länge:

Visst borde jag på något sätt jorda alltihop så att jag inte råkar ut för gnistor pga statisk elektricitet? Rörsystemet sitter ju med PU-slang i maskinerna (kan iofs ansluta spiralen i metall i maskinen) och tätningarna mellan varje rördel är det garanterat inte helt bra kontakt i. Bör jag göra det? Hur gör jag i så fall? Vill helst inte sätta en ledare m skruv genom plåten i rören....vill absolut inte har något som stör på insidan.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Slut på rör, spjäll etc. Nästa (näst sista hoppas jag) laddning kommer inte förrän måndag...och då har jag semester:(

Men drar på med en fråga så länge:

Visst borde jag på något sätt jorda alltihop så att jag inte råkar ut för gnistor pga statisk elektricitet? Rörsystemet sitter ju med PU-slang i maskinerna (kan iofs ansluta spiralen i metall i maskinen) och tätningarna mellan varje rördel är det garanterat inte helt bra kontakt i. Bör jag göra det? Hur gör jag i så fall? Vill helst inte sätta en ledare m skruv genom plåten i rören....vill absolut inte har något som stör på insidan.
Är osäker på om det behövs, det får någon annan kunnig svara på.
Kan du inte koppla dig på uppfästningen av rören? De har väl metall mot metall?
Du har samma central till alla maskiner? Så att du inte får problem med potentialutjämning av jord?

Shakula Shakula skrev:
Är osäker på om det behövs, det får någon annan kunnig svara på.
Kan du inte koppla dig på uppfästningen av rören? De har väl metall mot metall?
Du har samma central till alla maskiner? Så att du inte får problem med potentialutjämning av jord?
Samma central (olika säkringsskåp dock, är det relevant?).

Alla rördelar har ej egen upphängning så jag gissar att det inte blir så bra att montera i upphängningen.

Det går framåt...tror jag...nu är vi tillbaka på gamla välkända lösningar:

Ventilationsrör fixerade med spännband och silvertejp under ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännband o silvertejp...

• Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Om int Conrad.se varit den sämsta näthandel jag varit i kontakt med på ett par år, samt DHL hade kammat sig hade Daniel nog redan haft lite automatspjäll slamrandes i snickeriet...

Daniel_N Daniel_N skrev:
Det går framåt...tror jag...nu är vi tillbaka på gamla välkända lösningar:

[bild] Spännband o silvertejp...
Fasen...denna lösning höll bara 26 timmar. Tur vi har mer tejp!

Det har kommit elektronik (men inga rör....) idag så PH kör järnet med det. Jag står bredvid o låtsar att jag förstår vad han pratar om. Men jag fattar i alla fall att det kommer att bli grymt bra!

• Gilla
Björn Melander och 3 till
  • Laddar…
Plus o minus idag....

Plus:
* Tejpen har hållit!
* PH har klättrat runt på tappmaskinerna och dragit massor av slangar o sladdar, det närmar sig!
* De första spjällen har automatiskt öppnats/stängs med tryckluft!

Minus:
* Jag börjar bli tveksam till den där spånsugen....Idag snodde den två st bitar i bok, 18x40x200 som råkade sugas rakt in i utsuget på kantputsen....de låg tydligen för nära. Som tur var så kom de bara en meter in i slangen i stannade där.
* Inga rör kom idag heller...

Det har också dragits en del PA-rör till spjällen. Jag kopplade in mig på mitt 8mm slangsystem med en T-koppling. Efter att vi hade testat spjällen skulle luften kopplas bort från dem igen....tyvärr hade jag inte någon bra del att proppa med, men jag hade fler T-kopplingar:)

T-koppling med anslutna blå slangar för tryckluft som används i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Keld och 10 till
  • Laddar…
Måste fylla på lite här i tråden. Både Daniel och jag har slitit vidare, med lite tur är där tryckluft framdraget till alla spjäll ikväll när jag åker till snickeriet. I så fall ska ska vi provköra lite spjäll och koppla om så att spånsugen startar vid maskinstart. Är nog för mycket att hoppas på att allt ska fungera så att det går att börja använda skarpt dock.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tryckluft inkopplat på alla spjäll (dock saknas fortfarande grenen till tappmaskinen, den tar jag senare). Är sjukt taggad på att spjällen ska röra sig av sig själv....använder dem som manuella spjäll nu o de är rejält tunga....

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ni har ju tagit jättesteg!!! Förstår att daglig verksamhet ställer krav på funktionen men snart är ni där fullt ut! Awesome!
Detta måste vara något av det mest komplicerade man kan ta itu med på ett snickeri.

//Ronnie

Nu funkar det.

Det finns fortfarande saker kvar att göra...all upphängning skall permanentas, alla skarvar skall kontrolleras minutiöst för läckage, tappmaskinen skall kopplas in och själva styrningen skall finjusteras avseende eftergångstid etc etc.

Men. Nu räcker det att starta valfri maskin och så startar spånsugen och rätt spjäll öppnas och övriga stängs. Det bästa självspelande piano jag har sett! En fantastiskt känsla och något jag har längtat efter riktigt länge! Mer fokus på snickrandet och mindre på att kolla vilka spjäll som står rätt samt starta/stoppa spånsugen.

Tack för ett grymt jobb PHL!

• Gilla
Björn Melander och 14 till
  • Laddar…
Och mindre risk att vissa spånhuvuden startar fläkten men glömmer att öppna rätt spjäll... ;)

//Ronnie

Blev ju en rätt bra session i snickeriet igår men som Daniel skriver, nu ser det rätt ljust ut. Om inget havererat under morgonen är det möjligt att bedriva vanlig verksamhet utan att peta på något spjäll eller starta någon sug manuellt. Det är ju inte så dumt :)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Och mindre risk att vissa spånhuvuden startar fläkten men glömmer att öppna rätt spjäll... ;)

//Ronnie
Spånhuve kan du va själv!

...de gånger jag fått äran och förtroendet att ratta Daniels maskiner på egen hand har jag kört spånsugen som om den vore utrustad med automatspjäll så jag kommer kanske inte märka nån större skillnad med nya systemet:geek:

Nu var det ju inte dig utan mig jag menade, Ola.

Men det var ju rakryggat att träda fram och stå för missen — det hedrar dig! :D

//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.