P Pysslarn skrev:
Nu var det ju inte dig utan mig jag menade, Ola.

Men det var ju rakryggat att träda fram och stå för missen — det hedrar dig! :D

//Ronnie
Haha vi är många som varit spånhuvuden;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det tog ett tag, men nu verkar jag har vant mig av med att springa fram och tillbaka till den gamla brytaren till spånsugen. Skönt att kunna dra nytta av automatiken till slut:)
 
  • Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
Ventilationssystem ovanför verkstadsutrustning med rör som grenar sig och svänger onödigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tappmaskin inkopplad! Som synes borde grenarna börjat lite längre till höger (de svänger onödigt tillbaka), men där har vi en arbetsbänk och jag ville inte ta av det området i onödan.

Blev 300 rör fram o sen 3x150 (varav en grenar ner till 80mm). Sen ett 250 spjäll som öppnar för de två sista 150mm rören.

Den andra förgreningen från höger pekar neråt vilket inte är optimalt, men det var svårt att få plats m spjällen på annat sätt, så börjar med att testa såhär så får vi se hur det går.
 
  • Gilla
corre och 6 till
  • Laddar…
Får se till att komma ut och koppla in spjällstyrningen ser jag!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
phl phl skrev:
Får se till att komma ut och koppla in spjällstyrningen ser jag!
Du är välkommen, vi har kakor!



....för tillfället pågår faktiskt ett bakningschallenge.....började m att ena praktikanten hade med sig egenbakad sockerkaka m blåbär....sen en av de anställda kontrade med en kladdkaka o nu har jag råkat lova att jag ska baka något till nästa vecka.....
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Kanelbullar till Handöverfräsens dag kanske... :)

//Ronnie
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Kanelbullar till Handöverfräsens dag kanske... :)

//Ronnie
Hade jag haft tid och det funnits plats till den dagen så hade jag haft med mig nybakade kanelbullar....;)
 
Har du ens en ugn där hemma Daniel? :)
 
phl phl skrev:
Har du ens en ugn där hemma Daniel? :)
Yupp, i fint skick tom! Värmt lite elektroder då o då;)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Yupp, i fint skick tom! Värmt lite elektroder då o då;)
Finns det något bra kakrecept baserat på svetselektroder, tro?
Glöm inte bildbeviset när kakan väl är serverad.
 
Puts inkopplad. Utsuget ombyggt från 80 till 130mm (större var svårt att lösa med rimliga medel) som sen konar ut till 160. Utsuget blev utmärkt.

Bonusfråga: Vad heter denna maskintyp? Jag trodde jag visste, men google håller inte med mig.

Puts inkopplad till en stationär träbearbetningsmaskin med uppgraderat utsug från 80 till 130 mm i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 292264
 
Redigerat:
  • Gilla
byggolle och 1 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Det enda jag vet om den är att den är tung som ett as och ett förfärligt vingfång när man transporterar den 60 mil på släp i snöstorm.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Det enda jag vet om den är att den är tung som ett as och ett förfärligt vingfång när man transporterar den 60 mil på släp i snöstorm.
Haha nädu. Den du körde 60 mil är mycket lättare (men ganska tung den med). Den du körde tror jag är en profilputs. Denna trodde jag hette vertikalputs (med tanke på att bandet går vertikalt....men så verkar det inte vara.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Denna trodde jag hette vertikalputs (med tanke på att bandet går vertikalt....men så verkar det inte vara
Det man kallar vertikalputs borde väl egentligen kallas horisontalputs...? Skulle vilja kalla din mackapär "stående bandputs", men det finns kanske någon mer sofistikerad benämning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.