26 671 läst · 204 svar
27k läst
204 svar
Det sista spånsugssystemet...
Ja, du ser, vi har ett projekt att sätta tänderna i!Daniel_N skrev:
Jag undrar varför du inte fortsätter med 300 till tappmaskinen. Räcker 250 för alla utsug på den?. Sedan så långbandsputsen samma där varför kör du inte så mycket du bara kan till den. Skadar aldrig att ha mycket sug på maskiner som alstrar slipdamm. Men den kanske funkar så pass bra att det inte behövs.? Angående klossfälla så nja, vid justersågen där det slinker ner smala långa avsåg där har jag efter maskinen satt en kort 90 böj där stannar allt sådant. Och i mitt fall är det superlätt att lossa den böjen och rensa vid behov. Hur många maskiner räknar du med att kunna köra samtidigt och vika tror du kommer att gå samtidigt. Har du kollat med någon firma som säljer rör om dom kan hjälpa till med dimensioneringen. Nordfab. lindab är två till tillverkare.
Det hade varit bättre m 300 till tappaskinen, den har 4x150 + 1x80 portar, vilket motsvarar ca 6800m3/h vid 25m/s. Ett 250 rör är bara på 4420m3/h vid samma hastighet på luften. Anledningen är främst att jag redan har ett 250mm automatspjäll, och ett 300mm spjäll kostar ca 7' ex moms så slipper helst det.
På långbandsputsen vore det kanske smartare att ha större, återigen handlar det om vilka spjäll jag har tillgängliga. Sen är tyvärr anslutningen bara 125, eller om det kanske är 150 på långbandsputsen. Den funkar väl rätt ok sålänge man inte putsar något på ovansidan av bandet. Men jag drar 200 fram till spjället så kan man ju ändra längre fram!
Vad som ska gå samtidigt är helt random, varje snickare arbetar helt med egna projekt och vi har ingen typ av serieproduktion alls. Däremot är det aldrig mer än 3 maskiner samtidigt, skulle tro att det snarare är 1-1,5m maskiner samtidigt sett över en arbetsvecka.
Ska kolla med Lindab, Nordfab har jag redan pratat med, har fått positiv respons på ritningen.
På långbandsputsen vore det kanske smartare att ha större, återigen handlar det om vilka spjäll jag har tillgängliga. Sen är tyvärr anslutningen bara 125, eller om det kanske är 150 på långbandsputsen. Den funkar väl rätt ok sålänge man inte putsar något på ovansidan av bandet. Men jag drar 200 fram till spjället så kan man ju ändra längre fram!
Vad som ska gå samtidigt är helt random, varje snickare arbetar helt med egna projekt och vi har ingen typ av serieproduktion alls. Däremot är det aldrig mer än 3 maskiner samtidigt, skulle tro att det snarare är 1-1,5m maskiner samtidigt sett över en arbetsvecka.
Ska kolla med Lindab, Nordfab har jag redan pratat med, har fått positiv respons på ritningen.
Prylar beställda från Ventonova. De tillsammans med Nikolaussons plåt gav bäst offerter och dessutom bäst service. Nedermans hade också bra inställning men tyvärr inte så stark offert. Prylarna kommer i nästa vecka och rivningen av de gamla rören är planerade till den 20:e, ska bli mycket spännande!
Vidare funderingar kring dragningen får mig att inse att jag tillfälligt måste lyfta ner en stor luftrenare. Det tog 4 man att få upp den och jag tror inte att det är lättare ner. Är någon hågad att ge ett handtag är ni välkomna torsdag 19e nästa vecka kl 1430!
Jag antar att det ska monteras ned muskelkraft samtidigt som det finns halvnakna hippies rännande i snickeriet? Inga hydrauliska lyftanordningar, ingen lasermätning och inga saxlyftar? Bara muskler och hippies.
Ganska bra gissat! Laser blir det garanterat men ingen hydraulik eller domkrafter är planerade, det är inte så tungt. Halvnakna hippies vet man aldrig när det dyker upp men ingen är kontrakterad i nuläget.
Nä, den får vara kvar tills vidare åtminstone. Om det underlätta så sågar jag upp ett hål och drar ett rör rakt igenom istället.P Pysslarn skrev:
Nope, eftersom jag inte kan garantera att jag är i krokarna de närmsta 20 åren eller så får det bli ett köbesystem. Tyvärr har Ziehl bara lanserat sitt bussbaserade system på pappret och det går inte att köpa förrän till hösten. Får bli klassiskt stjärnnät till alla givare och spjällmattiasp skrev:
Hmm Daniel du brukar väl räkna in det på 5-10 år då är det småpotatis. Du ska jobba där ett tag och har för mig att du som en del andra inte gillar spån som flyger överallt. Fast å andra sidan om du ids förbättra spånuppsamlingen kring varje utsug på tappmaskinen kanske det funkar med 250. Men vad händer tappmaskinen är i gång med 250 rör och någon hyvlar eller någon annan maskin som kräver mycket luft. Hmm är du säker på att du inte dumsnålar
Bra fråga. Svårt att veta innan såklart. Men det kommer inte att vara omöjligt att uppgradera i efterhand och då köper jag de komponenterna då istället för nu. 250rör vid 25m/s har ett flöde på 4420, vilket är ca hälften av flödet som jag har i början av systemet. Om vi tänker att man kör tapp och rikthyvel samtidigt så är det 250+160 (4420+1800=6220 m3/h) på samma del av systemet som har en huvudstam på 300mm, vilket motsvarar 6400m3/h, vilket är något högre än maskinerna jag kör. Men det är ju i teorin, hur det funkar i praktiken får vi se...pär h skrev:Hmm Daniel du brukar väl räkna in det på 5-10 år då är det småpotatis. Du ska jobba där ett tag och har för mig att du som en del andra inte gillar spån som flyger överallt. Fast å andra sidan om du ids förbättra spånuppsamlingen kring varje utsug på tappmaskinen kanske det funkar med 250. Men vad händer tappmaskinen är i gång med 250 rör och någon hyvlar eller någon annan maskin som kräver mycket luft. Hmm är du säker på att du inte dumsnålar