Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
K kortis skrev:
Ja då vet vi att SD’s bruna svans hittat fram
näpp långt ifrån.
Är företagare sedan många år och har haft anställda. avskyr facket värre än covid.
Så enkelt är det.
Är ingen SD medlem eller sympatisör.
utan har röstat på M och Fp i tidigare val.

• Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
låt mig gissa,du vill att det ska vara som förr?

medlem i facket = tvångsinskrivning i socialdemokraterna

• Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Så när arbetsgivare följer lagar och avtal så blåser de de anställda. Då kan jag bara säga att det finns några miljoner anställda som är blåsta av arbetsgivare.
Det blir ju i så fall konsekvensen av ditt resonemang.
Om en arbetsgivare känner sig blåst av att anställda följer lagar och avtal så ska han nog inte vara arbetsgivare eller så ska han kanske följa lagar och avtal som han är bunden till
Du fattar ju inte ens vad du själv skriver, men du heter du ju kortis så det är väl kortis nånstans.
Krille-72 har beskrivit mycket bra vad jag menar i inlägg #640

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tanken med kollektivavtal är väl jättebra och en trygghet för de anställda.
Jag tycker det är väldigt bra att fler och fler beställare kräver detta. Det minskar faktiskt fusket.

Det betyder inte att man måste älska allt som står i avtalet. Enligt mig så börjar det finnas lite för många exempel på när ombudsmän läser avtalet som fan läser bibeln. Därför anser jag att det borde vara tvång att dom tar ett möte med de anställda låt säga 1ggr/ år. Sen om de anställda är med i facket eller inte ska inte spela någon roll.
Det är för mig också en självklarhet att man inte ska försämra något som står i avtalet. Självfallet inte. Men det är idag vanligt att man petar i detaljer så det blir löjligt. Detaljer som kan leda till försämringar istället.

Jag tror jag skrev tidigare att nästa exempel skulle bli en målarfirma. Men nu kommer istället ett färskt exempel som gäller en flyttfirma. Exakta detaljer varför det blev krig mellan facket och firman kan jag tyvärr inte. Men det gällde INTE lönen. Eller jo.lönen var delvis inblandad då facket ansåg att några få tjänade för mycket pengar i förhållande till de andra.
”De andras” lön följde avtalet.

Flyttfirman tröttnade. Så idag är all personal uppsagd utom chaufförer. Man har tipsat de anställda att söka nytt jobb om dom vill hos en uthyrningsfirma. Flyttfirman hyr idag all personal utom chafförer från denna uthyrningsfirma. Alla anställda som sökte och fick jobb hos uthyrningsfirman har fått sämre villkor och lön.

Jag känner 2 av flyttkillarna och 1 kille som är anställd som ? Personal chef/ koordinator. (Kan faktiskt inte hans fina titel). :rofl:
Därav känner jag till denna historia från flera håll.
Det spelar ju ingen roll om de anställda är med i facket, men facket skiter ju i de anställda som inte är med den dagen det blir något tjing mellan arbetsgivare och arbetstagare

K kortis skrev:
Föresten det fanns en riktig fackpamp Transports Eriksson, faktiskt har få ordföranden varit så bra och förhandlar fram bra avtal och då inte bara till fackets fördel
”Transports Eriksson, faktiskt har få ordföranden varit så bra och förhandlar fram bra avtal och då inte bara till fackets fördel”

Kul att du har en en idol. Med bara till ”fackets fördel” hoppas jag du menar medlemmarnas fördel? För annars får jag misstankar om att du är likadan som andra fackpampar jag stött på irl.

Det är dessa pampars konsekvenser som jag försökt beskriva i flera tidigare exempel där exemplet från flyttfirman just nu ligger i topp.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det spelar ju ingen roll om de anställda är med i facket, men facket skiter ju i de anställda som inte är med den dagen det blir något tjing mellan arbetsgivare och arbetstagare
Har jag påstått något annat? Dom skiter ju nästan i sina egna medlemmar hävdar jag.

skoge skoge skrev:
jag är så urbota dum att jag har haft bäst betalt på företag utan kollektivavtal...
ja, ännu så länge till den dagen du får ålderskrämpor och presterar sämre och din chef kickar dig på dagen. Det kallas trygghet

Då blåste ju du det egna försäkringsbolaget då du gott kunnat ha gjort det gratis
Nej mitt försäkrings bolag var inte inblandat överhuvudtaget. Det var försäkringsbolaget för bilen som betalade och föraren av bilen fick sitta en månad

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
facket skiter i alla oavsett om de är medlemmar eller ej.
Det är som med Sossarna... Har de väl fått smak på pengar då är det bara makten som fattas... Och den ska de ha även om det krävs 15000 döda....

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
K kortis skrev:
1 utan facket så finns det inget golv på lön, du kanske hade tjänat hälften av i dag el ännu mindre, en veckas semester eller ingen osv osv. Din arbetsgivare konkurerar ju om arbetskraft som har avtalade löner mm, han kan ju aldrig ha sämre villkor än det för då slutar du. Du utnyttja alltså de som är med och betalar sin avgift, snyltare kallar jag det
Utan fack hade det inte funnits kollektivavtal. Många företag som har kollektivavtal idag följer dessa till punkt och pricka genom att betala lägsta lön

Sittställning Forlowt skrev:
Då måste du blanda ihop med med vad någon annan har skrivit. Har aldrig varit helt emot facket i något inlägg.
Ber om ursäkt

K kortis skrev:
Här försvann sista respekten för ”kortis”

• Gilla
1
  • Laddar…
A
P pve skrev:
Här försvann sista respekten för ”kortis”
har du haft någon?
säkringen gick väl:rofl:

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
vad får dig att tro att alla seriösa företag har kollektivavtal?
det är en bluff från fackets sida och det vet du med
Finns många oseriösa företag som har kollektivavtal bara för att kunden kräver det. Men den dagen de får problem med en fackligt ansluten medlem då vet de inte innebörden av kollektivavtal

K kortis skrev:
Svartfötter kommer inte in på arbetsplatsen, kan ju bli som förr om det hettar till då blev det grundligt med stryk. Folk som springer till chefer o får brun tunga brukar inte vara så poppis och brukar sluta på det jobbet efter ett tag
Fy faan för rövslickare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.