130 691 läst · 926 svar
131k läst
926 svar
Det är ni som göder hantverkarna!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
”Jag brukar märka vilken typ av kund jag har att göra med innan jag skickar offert.”G Glofinken skrev:Jag brukar märka vilken typ av kund jag har att göra med innan jag skickar offert. Då brukar sådana som dig falla bort. Kvar för dig finns just dessa som utnyttjar dig.
Sedan måste du tänka på att precis som det finns kommunalt anställda med sin typ av moral där de arbetar två timmar om dagen med full lön så finns dessa även inom hantverk.
Detta är den berömda hantverks näsan som ständigt utvecklas. Ibland känner man lukten av en viss kundtyp redan när man läser ett Mail. Lukten kan även kännas via telefon. Så jag förstår precis vad du menar.
Jag håller på att lära det med den hårda vägenKrille-72 skrev:
Krille-72 skrev:
Finns massvis med hantverkare som stinker idioti och svett så det går båda hållen.
Du själv stinker lite fram och tillbaka
Det är väl jättebra om konsumenter försöker börja använda sin näsa. Hade den varit välutvecklad så hade vi sluppit många av dessa trådar. Nu är många konsumenters näsor för dåliga så då får dom kompensera det med avtal och inte anta massa saker.Forlowt skrev:
Det är ju ett alternativ, vi utbildar alla privatpersoner så dom kan beställa jobb...Krille-72 skrev:
Eeeeeller så ställer man krav på hantverkare som är en liten grupp i jämförelse..
I dom flesta fall pekar jag finger åt den som kallar sig proffs....
Som min mor brukade säga, genom sig själv känner man andra.G Glofinken skrev:Jag brukar märka vilken typ av kund jag har att göra med innan jag skickar offert. Då brukar sådana som dig falla bort. Kvar för dig finns just dessa som utnyttjar dig.
Sedan måste du tänka på att precis som det finns kommunalt anställda med sin typ av moral där de arbetar två timmar om dagen med full lön så finns dessa även inom hantverk.
Kommunalt anställda ja där är ju bara tjänstemän kvar allt annat är ju i stort sett utlagt på entreprenad. Det blev så dyrt att ingen kommun vågar göra en konsekvensanalys, skulle vara mycket intressant
Min svärfar arbetade som elektriker på byggen och lärde han sig andra yrken, gubbarna fick fuska lite vid sidan av och lära sig av varandra. Du får väl jobba som pinnpojke om det finns kvar o suga i dig, det är ingen hjärnkirurg precis.Forlowt skrev:
det roligaste med att inte vara med i facket,det är att ingen kan tvinga dig att strejka...Handyman 1 skrev:
för att inte tala om hur griniga de blir när de står bredvid när man säger det till chefen
Du får peka hur mycket finger du vill. Sen bygga hus startade har den här typen av trådar funnits.Forlowt skrev:
Vi behöver inte utbilda privatare. Vi behöver få dom att förstå att dom ska använda 30-60 min av sitt liv för att läsa på lite innan dom anlitar en hantverkare.
Mycket handlar enligt mig också att folk ska sluta att anta massa saker utan att fråga. Tex. Det klassiska exemplet man läser i tråd efter tråd. ”Hantverkaren var här och jobbade 27 min. Nu har jag fått en faktura på 2 Tim och en avgift för Servicebil. Kan jag bestrida fakturan”.
Sen haglar det kommentarer om oskälighet och typiskt hantverkare. Då blir jag minst sagt lite trött.
Om jag går in på en restaurang och servitrisen kommer fram och jag beställer en stor stark och en Oxfilé med pommes och bea så kommer servitrisen inte säga till mig vad det kostar. Nu har jag aldrig varit här förut. Jag beställer även ett glas vatten. Vatten är ju gratis på Mc Donalds.
Ska jag då anta att vattnet är gratis även här eller ska jag fråga om jag vill veta?
Eller kanske titta i menyn där priset står?
Jag säger INTE att vi hantverkare inte ska informera. Jag har sagt det flera gånger. Vi skulle ALDRIG starta ett arbete med en privatperson innan vi har ett avtal. Numer är det dessutom alltid fast pris som gäller.
Uppenbarligen gör andra på andra sätt. Då blir det i slutändan konsumenten som måste välja.
Svartfötter kommer inte in på arbetsplatsen, kan ju bli som förr om det hettar till då blev det grundligt med stryk. Folk som springer till chefer o får brun tunga brukar inte vara så poppis och brukar sluta på det jobbet efter ett tagskoge skrev: