130 691 läst · 926 svar
131k läst
926 svar
Det är ni som göder hantverkarna!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Grizzlybjörnen123 skrev:Då gäller det att Jansson även har ett riktigt fett sparkonto så han ensam har råd att dra detta inför domstol.
Visst kostar det en del att vara med i facket men är värda pengar den dag det krisar.
Vilken arbetstagare har råd att ensam driva sitt ärende när företaget trots kollektivavtal får för sig att Svennebanan trots lång och trogen tjänst ramla ner från arbetsställningen och behövdes rehabiliteras för att komma tillbaka får kicken.
Med facket kan man kräva sin rätt men utan blir det svårt.
Vilka företag kickar folk och skiter i rehabiliteringen dom är skyldiga att erbjuda ?
Visst kan företaget bli av med en anställd om de vill, men är den anställde organiserad i facket kan det bli en dyrköpt affär för företaget. Sedan beror det ju givetvis på orsakerna till varför företaget vill bli av med den anställdeForlowt skrev:Även om någon är med i facket går det att bli av med anställda om man verkligen vill... Så vad är poängen egentligen ? Blir liksom bara teoretiskt snack nu tycker jag.
Dom flesta känner nog till det skulle jag säga... Facket raggar ju folk med och då med dessa argument.
Sen vet jag företag som meddelar facket oavsett den anställdes medlemskap finn eller ej
Grizzlybjörnen123 skrev:
Grizzlybjörnen123 skrev:
Aa jag har erfarenhet av det .. facket är bra till större del skulle jag säga faktiskt.
varför i helvete ska man vara med i facket?Grizzlybjörnen123 skrev:
den dagen du behöver dom får du ingen hjälp ändå,de är bara ute efter medlemsavgiften.
de vågar inte ta strid mot arbetsgivaren för den enskilde medlemmen,de kan ju förlora gudbevars
Helt riktigt LAS är ju lite tandlöst men om företagen bryter mot LAS så blir det skadestånd visserligen väldigt låga belopp men jag har många ggr förhandlat fram just det. Men oftast så följer ju företagen LAS och om vi inte hade facket så hur skulle företagen avskeda då. Ja just det just jag får ju alltid vara kvar. Eller hur? Nu är ju LAS bara en liten del av avtalen och arbetsmarknadslagenForlowt skrev:Även om någon är med i facket går det att bli av med anställda om man verkligen vill... Så vad är poängen egentligen ? Blir liksom bara teoretiskt snack nu tycker jag.
Dom flesta känner nog till det skulle jag säga... Facket raggar ju folk med och då med dessa argument.
Sen vet jag företag som meddelar facket oavsett den anställdes medlemskap finn eller ej
Nu svajar ditt inlägg en hel del. Har du avtalat ett jobb ska kosta just 30” kr kan en hantverkare aldrig komma efteråt och kräva mer pengar. Försöka kan hen såklart men då kan du lugnt bestrida och du kommer att få rätt. Var så säker.Daggen84 skrev:Jag bryr mig inte ett dugg om hantverkare tjänar 50.000kr i månaden om det är vad marknaden anser att de är värda MEN ett avtalat jobb på 30.000kr ska kosta exakt 30.000kr. En konsument som aldrig annars anlitar hantverkare ska inte behöva höra "du borde förstått att ett sådant arbete inte kostar 30.000kr snarare det dubbla" eller att man som konsument ska förstå att "såklart servicebil, extra material, lärlingstimmar, kallt väder tillägg och verktyg är en separat kostnad" utöver offert vilket man tyvärr ser allt för ofta.
Det är detta de flesta inklusive mig själv stör sig på, tror knappast någon gnäller när fakturan kommer och den visar sig vara exakt vad man faktiskt avtalat och man fått ett jobb utfört på ett fackmannamässigt sätt.
MVH
Daggen
Är 30” en uppskattning så får det överstiga men Max 15 %.
Men när du har dåliga avtal då blir det betydligt knepigare. I detta forum har jag märkt att många tyvärr verkar anlita hantverkaren med dåliga avtal. Då blir det oftast betydligt svårare att vinna framgång ifall men anser fakturan oskälig. Det slutar oftast med att Tinget tittar på § 36 Ktjl. Tinget har inte så mycket andra val helt enkelt.
Den här typen av tråd har sett likadan ut sen Bygga hus startade upp. Man kan tycka att det är konstigt att hantverkarna aldrig lär sig. Men vissa hantverkare kommer lära sig för det händer ofta att konsumenter vinner framgång i Tinget eller hos Arn. Och då har hantverkaren oftast inte kunnat visa skäligheten i fakturan. ( Nu finns det givetvis allt möjligt som det tvistas om).
Så jag fortsätter att skriva mitt mantra:
Ska du anlita en hantverkare så läs på lite. Prata med vänner och bekanta. Se till att få ett skriftligt avtal. Gärna med Hantverksformuläret som grund. Anta inte massa saker. Ställ frågor om du är osäker. Vill hantverkaren inte gå med på detta enkla självklara. Byt hantverkare.
Nu har jag förstått att det skiljer sig lite åt hur man arbetar i detta avlånga land. Men ett handslag är också ett avtal. Men ett betydligt osäkrare avtal. Och har man ett osäkert avtal ökar risken för missförstånd.
Men du kanske tycker att facket ska finnas?skoge skrev:
Eller du kanske är så urbota dum att du tror att just du, just du skulle ha högre lön kortare arbetsdag o längre semester utan fackföreningar, varför skulle företagen här vara bättre än till exempel paradiset USA där ex hantverkare måste ha både två o tre jobb för att klara livets nödtorft och får gå på ögonblicket
Visst, men brukar bli en dyr och krånglig historia för företaget. Först lokal förhandling, sedan central och kommer man inte överens kan det sluta med AD och arbetstagaren har rätt att behålla lön hela vägen som kan ta upp till ett årKrille-72 skrev: