C cbrolin skrev:
Skatten uteblir alltså inte men man får göra ett avdrag. Från början var skatten 1.500 kr/MW/månad. 49 kr/MW/dag * 30 dagar/månad blir 1.470 kr/MW/månad. Inte helt noll alltså men ganska nära. Sen steg skatten till 14.770 kr/MW/månad och då är ju det där avdraget bara 10%
Om du kollar uppdateringarna i lagen så justeras även den paragrafen varje gång skattesatsen ändras. T.ex. i SFS 2015:471 då den blev 485 kr/MW/dag, dvs 14550 kr/MW/månad. Dvs 98,5% reduktion.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bygg om DU tror att det lönar sig! Om havsvind kan bära sina egna kostnader samt lämna rimlig avkastning på insatt kapital är det bara att bygga.

Jag anser att vindkraft främst producerar när elen är billig och att vind inte duger som ersättning för baskraften eftersom det bara är intermittent (och sådan är mycket billigare att bygga på land)
Problemet är egenligen inte energin, utan att vi måste lära oss att använda mer energi när den finns.
Och med den mängd uppkopplade saker så skulle det inte vara långt borta.
Bara en så enkel sak som att ladda elbilen på natten är en del av lösningen.

Men för att förtydliga... allt som producerar energi på ett hållbart sätt ska byggas, vind, sol, vatten, kärnkraft, kraftvärmeverk mm
 
A Alexn72 skrev:
Problemet är egenligen inte energin, utan att vi måste lära oss att använda mer energi när den finns.
Och med den mängd uppkopplade saker så skulle det inte vara långt borta.
Bara en så enkel sak som att ladda elbilen på natten är en del av lösningen.

Men för att förtydliga... allt som producerar energi på ett hållbart sätt ska byggas, vind, sol, vatten, kärnkraft, kraftvärmeverk mm
Om det ska byggas beror väl på om det är lönsamt? Havsvind är väl ett sådant exempel, det blir mycket dyrare än att sätta vindkraften på land.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min tro på vätgaslagring dog med denna video av utmärkta och mycket raka Sabine Hossenfelder. Typ en fýsik-Agnes-Wold från Tyskland:
Jag håller med om att bränsleceller, bilar, vätgaslagring för el->vätgas->el etc är extremt långsökt och inte det man bör fokusera på.

Det som däremot går rimligt att fokusera på är de industrier som kan använda vätgas för att ersätta fossila källor:
  • Konstgödsel
  • Stålindustrin
  • Viss plastindustri
 
tommib tommib skrev:
Om man försöker tvinga H2GS et consortes att bygga vätgaslager kommer man sannolikt få se dessa företag nedlagda nästa dag. Jag kan inte riktigt heller se hur en sådan lagstiftning skulle utformas för att bli acceptabel.

Som någon påpkekade i en annan tråd på ämnet så är det sannolikt så att H2GS och Hybrit kommer vara såpass stora att det kommer finnas elproducenter som kommer vilja sälja till dem till fast pris på termin. Företagen kommer samtidigt vara så stora att de kan delta i balansmarknaden genom att erbjuda att stänga ner produktionen vid effektbrist mot en rundlig ersättning. Jag tror ärligt talat att deras modell ser ut just så. De är så stora att man måste ta med dem i ekvationen men på en fri marknad kommer de kunna säkra upp leveransavtal. Därmed behöver de inga lager mer än för väldigt kort tid (kortare leveransstörning). De slipper också riskerna som är förenade med enorma vätgaslager. Så jag tror tyvärr inte att det är vägen framåt.
Ja, det var jag som skrev det i en annan tråd, och det är därför jag säger att om man vill få dem att faktiskt verka på dagen före-marknaden så måste man högst sannolikt lagstifta och/eller subventionera kraftigt.

Det finns en strikt begränsad uppsättning företag som har någon som helst betydelse i det här fallet, så om de får klunsa runt på eget bevåg kommer resten av Sveriges elberoende konsumenter vara helt körda.

Notera t.ex. att de där som ska sälja 80 TWh / 9 GW kontinuerligt till stålindustrin måste ha vattenkraftuppbackning för att klara det, vilket innebär att det snor minst hälften av vår vattenkraftmaxkapacitet effektmässigt eller ca 20% av maxkapaciteten i Sverige+Norge. Dvs din el prissätts av vad det kostar att stoppa ett stålverk. Buskul en vecka som det här. Man kommer vara jävligt glad om elen bara kostar 3 kr/kWh då.
 
  • Arg
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
P
Ja hade andra företag som har tydliga hög och lågsesong likt strömförbrukning som såklart behöver mest effekt till vanligt folk ,enklast där att tjäna stora pengar..( företagen som köper riktigt stora mängder ström är det inte lika stora vinster på då dom oftast köper på högspänningsidan.. ) under dom kalla vintermånaderna haft lite kass / statlig brist på planering så hade vi haft bönder som åker på semester under hela vårbruket . skidresorten hade stängt jan till mars.. badplatsen håller sommarstängt. snösvängen håller stängt för vintern.. glasskiosken på stranden håller stängt över sommaren... 😄 osv osv..

dom som gör ström och säljer ström är såklart mest intresserade av att få så bra betalt som möjligt och jag tror iaf att möljligheten att påverka pris med tillgång efterfrågan såklart påverkas av detta och att råka ha för lite ström precis när behövs så priserna pressas uppåt är till fördel för att få upp priserna.

Avregleringen av elmarknaden och tossiga beslut och nån jäkla öppen marknad i eu där vi får tyskpriser på ström är iaf ingen fördel för svenskarna som helhet ja förutom dom som kan få ut vinster när vi har svindyr ström och alla behöver den som mest i kalla vintermånaderna

Eltillverkarnas målsättning är ju inte billigast möjliga ström för sverige om vi säger så utan mest vinst i deras bolag, dags att införa spelregler för både dom och banker då det är får många giriga i båda läger
 
A Anders_Nilsson skrev:
Man undrar hur Frankrike kan ha lägre priser än Sverige. Tvingas de inte exportera all el till Tyskland på samma sätt som Sverige? De ligger ju faktiskt avsevärt närmare.
Har du aktuella priser?
 
K krfsm skrev:
Ja, det var jag som skrev det i en annan tråd, och det är därför jag säger att om man vill få dem att faktiskt verka på dagen före-marknaden så måste man högst sannolikt lagstifta och/eller subventionera kraftigt.

Det finns en strikt begränsad uppsättning företag som har någon som helst betydelse i det här fallet, så om de får klunsa runt på eget bevåg kommer resten av Sveriges elberoende konsumenter vara helt körda.

Notera t.ex. att de där som ska sälja 80 TWh / 9 GW kontinuerligt till stålindustrin måste ha vattenkraftuppbackning för att klara det, vilket innebär att det snor minst hälften av vår vattenkraftmaxkapacitet effektmässigt eller ca 20% av maxkapaciteten i Sverige+Norge. Dvs din el prissätts av vad det kostar att stoppa ett stålverk. Buskul en vecka som det här. Man kommer vara jävligt glad om elen bara kostar 3 kr/kWh då.
Vad hindrar att en vindkraftsförening säljer på PPA till hybritgänget?
Att kunna slippa den "fria" spotmarknaden måste ju vara optimalt för båda parter.
 
K karlmb skrev:
Vad hindrar att en vindkraftsförening säljer på PPA till hybritgänget?
Att kunna slippa den "fria" spotmarknaden måste ju vara optimalt för båda parter.
PPA är det som fått Markbygdens vindpark på fall. Med PPA förbinder man sig till att köpa upp el på marknaden när man inte själv kan leverera. PPA har blivit vindkraftens baneman.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bjurum Bjurum skrev:
Staten gör som vanligt, höjer elpriserna när det är kallt ute. Konstigt att det ska repareras och servas alltid när det är kallt.😡😡😡😡👎👎👎👎👎
Staten sätter inga elpriser. Det servas inte när det är kallt. Det repareras när det behövs.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Tänk på att den termiska effekten på en andra generationens lättvattenreaktor är ungefär 3 gånger så stor som den elektriska, Ringhals 3 & 4 har en termisk effekt om 3144 resp 3300 MW och en elektrisk effekt om 1074 resp 1130 MW.

Skatten var alltså 14770 *3300 = 48,7 Mkr/mån.
Jag har redan tänkt på det, men vad har detta med mitt inlägg att göra?

Om du läser mina tidigare inlägg i tråden ser du att jag redan tagit hänsyn till den termiska effekten (dock ej i det allra första) då jag räknade ut hur mycket effektskatt Ringhals slapp betala genom att skrota R1 och R2.

Btw, hur räknar du egentligen?
 
tommib
K krfsm skrev:
Det finns en strikt begränsad uppsättning företag som har någon som helst betydelse i det här fallet, så om de får klunsa runt på eget bevåg kommer resten av Sveriges elberoende konsumenter vara helt körda.
Jag håller med. Problemet med lagstiftning är att den måste skrivas generellt. Frågan är hur man ska göra det? Man får inte skriva att "Hybrit måste stoppa sin process när det är kallt ute".

Det jag kan tänka mig är möjligen något slags variant med att storförbrukare måste ha egen eltillverkning eller liknande men då blir frågan vad en storförbrukare är.

Även detta talar för att staten måste gå in som elproducent. Helt enkelt för att säkra tillgången på el till befolkningen.
 
G
F fribygg skrev:
Bygg om DU tror att det lönar sig! Om havsvind kan bära sina egna kostnader samt lämna rimlig avkastning på insatt kapital är det bara att bygga.

Jag anser att vindkraft främst producerar när elen är billig och att vind inte duger som ersättning för baskraften eftersom det bara är intermittent (och sådan är mycket billigare att bygga på land)
Vindkraft är jättebra på att minska mängden fossilt som bränns/timme, tex gas eller annat, men kan aldrig, som du också skriver, ersätta baskraft.
Därför kan man verkligen undra varför det ska vara massa vindkraft i Sverige där det inte bränns speciellt mycket fossilt för att generera el.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är teknik som kräver hög säkerhet. Och åldrade reaktorer. Klart det blir nedtid, det är därför vi byggde tolv reaktorer. Sen lyckades de ideologiskt förblindande i vissa marginalpartier blockera svensk energipolitik i så många årtionden att vi nu står här med sex reaktorer. För få.
Så kärnkraft är så oplanerbar att man måste bygga några extra reaktorer för klara elförsörjningen.😳🥶 Det blir billig el det. ”Marginalpartierna” var väl de stora partierna i energiöverenskommelsen. 😳😳😳😨
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Claes Sörmland
P per s skrev:
Så kärnkraft är så oplanerbar att man måste bygga några extra reaktorer för klara elförsörjningen.😳🥶 Det blir billig el det. ”Marginalpartierna” var väl de stora partierna i energiöverenskommelsen. 😳😳😳😨
Du tänker att vi borde bygga olja/gas/kol-verk som är enklare och mer driftsäkra? Eller vindkraften som är helt oplanerbar? Är du seriös?

Marginalpartierna är främst C och MP. De partierna har särskilt tungt ansvar för att kärnkraften är i ett så dåligt skick i landet. Men även andra partier har ett tungt ansvar, särskilt de till vänster.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.