381 245 läst · 7 295 svar
381k läst
7,3k svar
Den stora öltråden!
Suröl är nog ofta en acquired taste, så man får kanske stå ut med några blä innan man hittar en mmmmhh...så var det i alla fall för mig. Bräckeriets Vild vanilj var den som knäckte koden till mina smaklökar, och numera kan jag åtminstone våga mig på att dricka suröl och kanske hitta nya spännande smaker som jag hade missat annars.Mikael_L skrev:En snackade så mycket och gott om suröl, så jag bestämde mig för be om ett tips för en nybörjare och prova.
Men fyfan, inte var det min grej, inte ...
Men nu har jag i alla fall provat. Och därmed antar jag att de tips som kommer från de som redan visat att de gillar suröl kanske inte är något för mig, även om de tipsar om annat.
Jag hoppar suröl
Jag har tilldelat Pripps Blå guldmedaljen i klassen Världens äckligaste öl. Dricker hellre t.ex. amerikansk vattnig öl då den åtminstone inte smakar någonting. Fast det dricker jag aldrig heller, när det nu finns ju så många goda öl man kan njuta av!J Jonobe skrev:
Så är det, man får nog kombinera att lyssna på råd från någon som man vet har liknande smak som en själv samt att prova öl på eget bevåg. Och definitivt inte lyssna på någon som dricker Pripps blå! (Sorry alla Pripps blå-drickare )Mikael_L skrev:
Grävde i gömmorna och hittade en TIPA från Deya.
Trots 10% smakar den inte busgrogg, alkoholen drunknar i tropiska toner.
Äkta långburk också, inte ofta man får en 500ml, majoriteten av humliga ipor är 440 numer.
4,25/5 från juryn i Dalarna.
Trots 10% smakar den inte busgrogg, alkoholen drunknar i tropiska toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äkta långburk också, inte ofta man får en 500ml, majoriteten av humliga ipor är 440 numer.
4,25/5 från juryn i Dalarna.
Sommaröl från Beer hunters i Björneborg. Den var riktigt god 6% ipa
Alla har ju sin egen smak men jag instämmer med att pripps blå är något man inte dricker. Personligen tycker jag inte speciellt mycket om något av dom stora svenska bryggeriernas vanliga lageröl.
När det gäller suröl så har jag provat och det är nog en smak man måste vänja sig vid. Den första klunken tyckte jag smakade hemskt men mot slutet av flaskan var den helt ok. Så om man dricker några stycken kan man säkert vänja sig vid smaken.
Jag drack i många år bara ljus öl för det hade blivit en vana från det att jag var ung och började dricka öl och då inte tyckte om mörk öl. Men någon gav mig en flaska mörkt öl så jag bestämde mig för att prova och den visade sig vara ganska god. Smaken ändras visst med åren. Så nu har jag börjat dricka mörk öl också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla har ju sin egen smak men jag instämmer med att pripps blå är något man inte dricker. Personligen tycker jag inte speciellt mycket om något av dom stora svenska bryggeriernas vanliga lageröl.
När det gäller suröl så har jag provat och det är nog en smak man måste vänja sig vid. Den första klunken tyckte jag smakade hemskt men mot slutet av flaskan var den helt ok. Så om man dricker några stycken kan man säkert vänja sig vid smaken.
Jag drack i många år bara ljus öl för det hade blivit en vana från det att jag var ung och började dricka öl och då inte tyckte om mörk öl. Men någon gav mig en flaska mörkt öl så jag bestämde mig för att prova och den visade sig vara ganska god. Smaken ändras visst med åren. Så nu har jag börjat dricka mörk öl också.
FredrikR skrev:
Finns väl inga Apex att köpa på bolaget i Borlänge Falun? Är i krokarna...
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Fredde för fan, sandaler och tubsockor?!FredrikR skrev:Alla mina bilder på Apex är goda, mycket humliga och juiciga, så även de från Fermenterarna och Verdant, Stigbergets håller jämn och bra, hög klass och faller mig i smaken.
Idag efter cykelturen till resistensstaden och tillbaka firade jag en hel hög med segment-pers på trappen hemma med en:
[bild]
En av favoriterna i "gräsklipparsegmentet"
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg