pjgb pjgb skrev:
Har varit långdraget förkyld i 5-6 veckor, helt hopplöst. Man kämpar på med jobbet och kör maxdos Iprensa, dör när man kommer hem. Sen får man sig en kall god öl på helgen och glömmer bekymren 😁
Tror det är covid eller någon superinfluensa som snurrar runt.
Kämpa!
Här var det inte Covid men det har kommit och gått sedan dag 1 på semestern för drygt 2 månader sen..🙄

Men hoppet om en god kall till helgen lever. 🍻
 
pjgb pjgb skrev:
Har varit långdraget förkyld i 5-6 veckor, helt hopplöst. Man kämpar på med jobbet och kör maxdos Iprensa, dör när man kommer hem. Sen får man sig en kall god öl på helgen och glömmer bekymren 😁
Tror det är covid eller någon superinfluensa som snurrar runt.
Krya !!
 
Jaha, tar mitt ansvar när en del är sjuka här i tråden. Efter en dag i skogen med förberedelser inför hösten så varvade jag av söndagen med ett par öl.
En gräddig god stout och en klassisk Ale blev dagens offer. Körig vecka som kommer så fick njuta lite extra i kväll. Båda är köpta på tillfälligt sortiment och stouten var finfin.
 
  • Burk med Forged Irish Stout öl på ett träbord, bredvid ett glas delvis fyllt med öl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En röd burk öl märkt "Topian Old Ale" med illustrationer av en kvinna, häst och humle. Innehåller 6,5% alkohol och är tillverkad av brittiska ingredienser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Måndag. Kände att en radler knappast blir bättre med tiden eller godare att ta när hösten verkligen satt klorna i oss.

Första klunken smakade kårpub. Vet inte om det var bra eller dåligt (har många fina minnen från kårpubar..).
Beerbliotek-behållare med etikett som säger "Radical Changes Pink Grapefruit Radler", placerad på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
MjO_BlåNagel och 2 till
  • Laddar…
T Takko skrev:
Har haft en förhoppningsvis god sak i ölkylen. Slog till i kväll och tog mig an Shimay Grande Reserve 2024. Snuskigt dyr och ca 3500 st på bolaget. Och, munkarna kan göra öl. Har det mesta man förknippar med en Trappiste. Lägger in lite text om någon skulle vara intresserad.
Låter klart intressant. Jag måste bara dubbelkolla. På bilden har du en Chimay Oaked Brandy snarare än en Grand Reserve som är från 2021. Kan det stämma?
En flaska Chimay Grande Réserve Fermentée En Barriques 2024, 375 ml, mörk stark belgisk ale med 10,5 % vol, tillverkad i Belgien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Takko
  • Laddar…
Det är en Oaked Brandy i beställningssortimentet på systemet. Så helt rätt. Men den benämns också följande i text:

Den 13 september släpps en mycket exklusiv och strikt begränsad upplaga av en ekfatslagrad variant av Chimay Grande Réserve på Systembolaget. Denna gång har Chimay Blå fått mogna på brandyfat, vilket ger ölet en helt ny dimension av smaker och aromer. Endast 3672 flaskor finns tillgängliga av denna sällsynta raritet. Artikelnumret är 1049403 och priset ligger på 129 kr för 37,5 cl av denna belgiska ölkultur.

Klicka här för att se om Chimay Oaked Brandy, 2024 finns på ditt lokala Systembolag eller för att beställa.

Så visst är det en Oaked Brandy 2024 men även en Grand reserve som det även står på flaskan, men det tror jag att alla varianter som fatlagras får som beteckning. Men lite rörigt är det :)
Tidigare ekfatslagrade utgåvor

Chimay har en stolt tradition av att experimentera med ekfatslagring. Tidigare har bryggeriet lanserat versioner av Grande Réserve som lagrats på fat som tidigare innehållit calvados, whisky, rom och cognac. Varje utgåva erbjuder en unik twist på det klassiska trappistölet.

Lanseringsdetaljer

  • Artikelnummer: 1049403
  • Pris: 129 kr
  • Volym: 375 ml
  • Alkoholhalt: 10,5%
  • Lanseringsdatum: 13 september 2024
Chimay är en världsledande trappistöl, känd för sin unika karaktär, elegans och smakperfektion. Bryggd enligt traditionella metoder under noggrann övervakning av trappistmunkarna i klostret Notre Dame de Scourmount sedan 1862, är Chimay ett namn synonymt med högsta kvalitet och hantverksskicklighet.
 
  • Gilla
MjO_BlåNagel och 2 till
  • Laddar…
Tisdag blev potum-dag. Inget speciellt med den här tyckte jag. En bra öl bara.

En ölburk från Potum Brewery med en IPA på 6,5 % alkohol, bredvid ett glas med samma öl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Takko och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.